Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Idag.....

En plats där ni kan verbalisera det ni känner för just nu.
Användarvisningsbild
Swingminx
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Re: Idag.....

Inlägg av Swingminx » 06 maj 2015 20:40

Vilken bil!! Vad är det för spec på den?
Snygg bild också :)
// Per Andersson

Lexus LS430
Mazda RX7 TII

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Norrhyttan » 06 maj 2015 20:43

Hej skrev:Riktigt tjusig bild Norrhyttan!! :D

Höll du kameran i handen eller kör du stativ monterat utvändigt på följebilen? Slutartiden kan ju inte vara så himla lång om du höll den i handen, men det behövs kanske inte, trots att det inte brukar gå så himla fort vid denna typen av bilder?
Slutartiden är 1,6 sekunder, hastigheten uppskattningsvis tre-fyra km/h. :)

Sent from a skitdyr telefon using någon gratis-app.
Vad var det jag sa!

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 06 maj 2015 21:12

korvis skrev:Kul att du fick "lön för mödan", Manor!
Tack, det är ju inte ofta man har igen för slitet (och nöjet)...eller så har man alltid haft det utan att man tänkt på det :).
mvh Manor

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Norrhyttan » 06 maj 2015 21:22

Swingminx skrev:Vilken bil!! Vad är det för spec på den?
Shoppingbil för en 56-årig dam i Malung.
Jo, det är faktiskt sant!

Vad var det jag sa!

MrMikaelEricsson
Medlem

Inlägg av MrMikaelEricsson » 07 maj 2015 06:52

Norrhyttan skrev:
Swingminx skrev:Vilken bil!! Vad är det för spec på den?
Shoppingbil för en 56-årig dam i Malung.
Jo, det är faktiskt sant!

Fler bilder på den coola Lancian!

Användarvisningsbild
Commander
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Commander » 07 maj 2015 09:38

Igår tvättade frugans bil, hon stod på sina bara ben och bad om det, och jag ville inte göra henne besviken så jag anlade det jobbet

Bild

Idag ska jag göra en inre städ av bilen och kanske fixa till allt skinn (får se) sedan kl 13 är det dags för en intervju som rekondare på en bilfirma i staden. Så får vi se om de tycker det jag gör/gjort ens kan ses som en erfarenhet eller om han bara garvar åt mig [emoji1]

MrMikaelEricsson
Medlem

Inlägg av MrMikaelEricsson » 07 maj 2015 10:26

Commander skrev:Igår tvättade frugans bil, hon stod på sina bara ben och bad om det, och jag ville inte göra henne besviken så jag anlade det jobbet

Bild

Idag ska jag göra en inre städ av bilen och kanske fixa till allt skinn (får se) sedan kl 13 är det dags för en intervju som rekondare på en bilfirma i staden. Så får vi se om de tycker det jag gör/gjort ens kan ses som en erfarenhet eller om han bara garvar åt mig [emoji1]
Tro på det själv och se dig själv skriva under ett nytt anställningskontrakt. Var angelägen om anställning men säg att det finns fler möjligheter som du har på gång. Att söka jobb är att sälja din kompetens och dina egenskaper, lycka till!

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Norrhyttan » 07 maj 2015 10:37

Commander skrev:Igår tvättade frugans bil, hon stod på sina bara ben och bad om det, och jag ville inte göra henne besviken så jag anlade det jobbet
Här är det tvärtom. Jag får tigga och be om att få tvätta och/eller städa Carinas bil. Hon tycker det är slöseri med tid medan jag lider av att se den förfalla.
Den var visserligen tre år gammal när hon köpte den, men riktigt välskött så det är väl synd att bara strunta i den, kan man tycka.
Vad var det jag sa!

Användarvisningsbild
Hej
Medlem

Inlägg av Hej » 07 maj 2015 11:03

Norrhyttan skrev: Den var visserligen tre år gammal när hon köpte den, men riktigt välskött så det är väl synd att bara strunta i den, kan man tycka.
Visserligen? Min bil är 8 år gammal nu (inte gått fasligt mycket,ca 8700 mil, men ändå), och jag tycker den är värd all vård den kan få! Läste in någon annan tråd en gång att du tyckte det var konstigt att behålla en bil längre än 36 månader har jag för mig? De ekonomiska möjligheterna har inte jag, utan jag håller tillgodo med min gamla Saab och lika gammal motorcykel - som tack vare bilvården fortfarande är i nära nyskick. Tycker inte man bör klanka ner på lite äldre bilar. Eller, du får göra det om du vill, men jag håller inte med dig som sagt. :jeps

Om man inte lägger någon energi på lite äldre bilar kommer alla bilar som rullar som är 3år+ att se tråkiga ut, matta, repiga och allmänt smutsiga. Det vill jag inte se på vägarna iaf. Blä. :mrgreen:

Detta inlägg är inte skrivet för att bråka, bara min reflektion av hur man resonerar kring lite äldre bilar. :)

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Norrhyttan » 07 maj 2015 11:22

Hej skrev:Visserligen? Min bil är 8 år gammal nu (inte gått fasligt mycket,ca 8700 mil, men ändå), och jag tycker den är värd all vård den kan få! Läste in någon annan tråd en gång att du tyckte det var konstigt att behålla en bil längre än 36 månader har jag för mig? De ekonomiska möjligheterna har inte jag, utan jag håller tillgodo med min gamla Saab och lika gammal motorcykel - som tack vare bilvården fortfarande är i nära nyskick. Tycker inte man bör klanka ner på lite äldre bilar. Eller, du får göra det om du vill, men jag håller inte med dig som sagt. :jeps
Jag förstod att det inlägget skulle få på skallen, men trodde aldrig att det skulle ta så lång tid.
Det var nämligen meningen att vara retsamt.

Hade du känt mig skulle du vetat att jag brinner för gamla fordon, och jobbar med gamla fordon varje dag. Av de cirka 150 olika fordon jag haft registrerade på mig är faktiskt Skodan jag har nu den första bil jag köpt sprillans ny. År 2002 köpte jag även en sprillans ny motorcykel, och den har jag kvar idag, 13 år senare.
Min familjesituation gör att jag inte har tid och/eller råd med så mycket hobbyfordon just nu, men på gården finns i alla fall en traktor från 1952, en pickup från 1998, en Saab-cab från 1998, en motorcykel från 2002, en motorcykel från 1979, en motorcykel från 1973, en moped från 1958, en moped från 1954, en fyrhjuling från 2006.
Har haft bilar, lastbilar, motorcyklar, traktorer och till och med gräsklippare från 1950-talet och framåt. Det finns plats för alla epoker i mitt fordonshjärta, men starkast känner jag för 1960- och 1970-tal. Men det är som sagt spretigt, har haft allt mellan rysk 6-hjulsdriven terränglastbil från 1959 till 1.000+hästars dragracingbil.

Det uns av allvar som fanns i inlägget du hänvisar till är dock att jag har svårt att få några känslor för en modern bruksbil, så därför byter jag dem gärna efter tre år eller däromkring. Passaten jag hade innan köpte jag när den var ett år och bytte bort när den var fem, då hade den gått 25.000 mil och det var inte ekonomiskt försvarbart att behålla den eftersom alla dyra fel började komma. Skodan jag har nu blir nog inte kvar mer än tre år, om jag då köper sprillans nytt eller bättre begagnat har jag ingen aning om.

Beträffande ekonomiska möjligheter: Alla borde ha råd med en rolig bil. En bil behöver inte kosta över 500.000 kronor för att vara rolig. Ofta är det precis tvärtom, billiga bilar kan bli skitkul. För några år sedan hade jag den här bilen:

Bild

Köpt osedd 60 mil hemifrån för några tusenlappar, och sedan utspökad till Safarirally-bil för ytterligare några tusenlappar. Allt som allt kostade den mig mindre än 10.000 kronor och så mycket uppmärksamhet den fick både "på stan" och i media har få av mina tidigare bilar fått.

Så, du kan lägga undan blodtrycksmedicinen nu. :brumm
Vad var det jag sa!

Användarvisningsbild
Hej
Medlem

Inlägg av Hej » 07 maj 2015 11:37

Hehe, ok! Förstod nästan att det var något sådant du menade. Jag brukar inte svara på kommentarer av den typen du skrev innan, men det kliade för mycket i tangentbordsfingrarna så jag kunde inte låta bli.

Då är jag helt på det klara med hur det ligger till! Blodtrycksmedicinen är undanstoppad igen. :lol:

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Norrhyttan » 07 maj 2015 11:43

Hej skrev:Hehe, ok! Förstod nästan att det var något sådant du menade. Jag brukar inte svara på kommentarer av den typen du skrev innan, men det kliade för mycket i tangentbordsfingrarna så jag kunde inte låta bli.

Då är jag helt på det klara med hur det ligger till! Blodtrycksmedicinen är undanstoppad igen. :lol:
...och det jag skrev om vanvården av Carinas bil var ju att JAG VILL sköta den, men hon tycker att det är bortkastad tid. Hon är som många andra kvinnor totalt ointresserad av att sköta bilen trots att hon betalt den själv.

Sedan är det skillnad på bil och bil. Skodan och pickupen är i så pass bra skick att de förtjänar all omvårdnad de kan få. Men min traktor som stått utomhus sedan 1952 och verkligen är underbart skönt patinerad, den skulle jag aldrig komma på tanken att tvätta.
För tillfället letar jag 70-tals hillbillypickup, typ denna:

Bild

Jag älskar det stuket precis lika mycket som jag älskar blankt. Men en pickis som den på bilden är ju inget man går lös med quick detailer på...

Så, jag är nog en trasig själ! :shock:
Vad var det jag sa!

Användarvisningsbild
Hej
Medlem

Inlägg av Hej » 07 maj 2015 12:47

Nä, jag håller med att det är kul med alla typer av bilar (de flesta iaf!) Dyrast är inte alltid lika med roligast. En kamrat till mig hade en bubbla från -62 ett tag, den var inte bra på något vis, men gav massor av leenden i trafiken och även glädje för föraren. Nu äger han en volksrod, i mina ögon ingen fin bil men han är riktigt glad över den, och den kostade som en uppsättning fälgar och däck till en vanlig bil.

För mig ger mc:n mest valuta för pengarna. Köpte den ny 2007, men idag är den väl inte värd mer än kanske 25kkr, och en billig försäkring gör att jag inte gör mig av med den trots att Saaben har V6 och turbo med 250 hk. Inte alls samma sak. Sen är de inte lika praktiska, så det går ju inte att jämföra som jag gör nu egentligen heller.

Det är inte ett tecken på trasig själ att tycka som oss, utan ett sundhetstecken tror jag! :mrgreen: :brumm

Användarvisningsbild
Commander
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Commander » 07 maj 2015 18:18

Bild

Intervjun gick bra. Blev grillad av VD, ägaren och högsta hönset i rekondhallen. Trevligt folk och intervjun kändes bra. Angående att jag inte jobbat som rekondare var inga problem då de tagit in folk tidigare som inte kan skilja på en slipmaskin och polermaskin. Chanserna att jag får jobbet är stora tror jag.

Fick mig en rundvandring i rekondhallen. 3 stora bås. De använde Flex generation 1 mussepigg och en Flex Roterande. 3M och Autosmart Mirrorimage. Till en början kommer jag få stå att tvätta och städa ur bilar. Sedan med tiden tillkommer 5 polering per månad. De sprang inte ihjäl sig där inne så att säga :) All bokning gick via hönset där inne så de kommer inte fram till en annan och ber om omöjliga projekt. Som sagt kändes bra men tar inte ut något i förskott [emoji1]

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Perra83 » 07 maj 2015 20:17

Jag säger grattis i förskott!!
Ska bli kul att för höra ALLT om alla nya roliga produkter som du kommer få nyttja :nicka tystnadsplikt har dom bara inom vården :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Commander
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Commander » 07 maj 2015 20:28

Perra83 skrev:Jag säger grattis i förskott!!
Ska bli kul att för höra ALLT om alla nya roliga produkter som du kommer få nyttja :nicka tystnadsplikt har dom bara inom vården :lol: :lol:
Haha ja det kan stämma :) de hade väl en 15 dunkar / bås med olika medel skrivet tex, vinyl så har inte en aning om vad de innehåller. Tänker dock inte ta ut något i förskott :D

Användarvisningsbild
Hej
Medlem

Inlägg av Hej » 07 maj 2015 21:07

Kul att det kändes så bra ändå Commander! :jeps Då håller vi alla här inne våra tummar! :nicka

Användarvisningsbild
Commander
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Commander » 07 maj 2015 22:28

Kan meddela er att jag fick jobbet. VD ringde nu på kvällen, lite okristligt men tydligen dög jag för arbetsuppgiften. Säger upp mig på mitt jobb imorgon. Spännande men samtidigt lite magont haha :D

Användarvisningsbild
eye69
Medlem

Inlägg av eye69 » 07 maj 2015 22:30

Grattis! Jag råder dig dock att inte säga upp dig innan du har skrivit papper hos den nya firman. Jag har blivit biten av sånt förut.
Audi Allroad 2.5TDI Quattro -03

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast

Inlägg av e_king » 07 maj 2015 22:32

Jag instämmer med ögat. Även jag har blivit drabbad. Det är ingen rolig sitts.
Men grattis. Du verkade taggad och sugen när du skrev tidigare. [emoji1]

Skriv svar