Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Bilvax!
- Miriana
- Ny Medlem
Bilvax!
Hej på er! Jag har använt två olika bilvaxer, NDF och Sonax. Själv tyckte jag bättre om NDF men jag är liksom inte helt och hållet nöjd med någondera. Är det någon av er här som vet något super bra och lättanvänt vax? Eller inget vax är precis svårt att använda
men så där i jämförelse 
-
Cogo
- Entusiast

Re: Bilvax!
NDF? Vilken Sonax? Vad är det som gör att du inte nöjd med dem? Vad vill du har ut av produkterna?
Med vänlig hälsning Magnus
-
AX3L
- Medlem
Lägger du på för hand eller med maskin? Jag tycker GLARE Professional Polish är ett klockrent vax (eller ja, lackskydd) med riktigt riktigt bra hållbarhet och som är väldigt trevligt att jobba med även för hand. Bra rengörande förmåga också! Finns på WaxDog.
- garagehunden KL
- Medlem
Alla vet utom jag vad NDF är?
Vad gäller vaxer tycker jag Bilt hamber är bra. Men det finns många som är bra. Är nog en fråga om tycke och smak.
Vad gäller lättanvändhet i förhållande till hållbart är nog Opti seal lackskydd ett mycket bra alternativ. Superlätt att använda och hållbart i förhållande till tidsåtgången att anbringa det. Mitt universalmedel när det gäller snabbt, lätt och tämligen effektivt. Gör inget om det kommer på plasten heller.
Vad gäller vaxer tycker jag Bilt hamber är bra. Men det finns många som är bra. Är nog en fråga om tycke och smak.
Vad gäller lättanvändhet i förhållande till hållbart är nog Opti seal lackskydd ett mycket bra alternativ. Superlätt att använda och hållbart i förhållande till tidsåtgången att anbringa det. Mitt universalmedel när det gäller snabbt, lätt och tämligen effektivt. Gör inget om det kommer på plasten heller.
- e_king
- Entusiast

-
Cogo
- Entusiast

Kändes väldigt likt Essex proffsvax.
- Funk
- Moderator

De få gångerna jag använder vax så är det antingen ett med högt innehåll av carnauba för wetlook, och då oftast ett från DoDo...eller också är det en quickfix och ta kör jag med Smartabs Platinum som är lättjobbat.
Men det är sällan det vaxas. Då kan man ta ett enkelt lackskydd i stället, t.ex BBV:s V3 , Glare eller Arctic Seal vilka är betydligt mer hållbara och nästan lika lättjobbade.
/Thomas
Men det är sällan det vaxas. Då kan man ta ett enkelt lackskydd i stället, t.ex BBV:s V3 , Glare eller Arctic Seal vilka är betydligt mer hållbara och nästan lika lättjobbade.
/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
- Commander
- Trogen Medlem

PolishAngel Carnauba Arts med färgkulör. Flytande och enligt mig lättast att lägga när bilen är fuktig. 
- Miriana
- Ny Medlem
För hand, tycker jag har bättre känsla för hand. Tack så mycket jag måste kolla glare nästa gångAX3L skrev:Lägger du på för hand eller med maskin? Jag tycker GLARE Professional Polish är ett klockrent vax (eller ja, lackskydd) med riktigt riktigt bra hållbarhet och som är väldigt trevligt att jobba med även för hand. Bra rengörande förmåga också! Finns på WaxDog.
- Miriana
- Ny Medlem
Ja men det är just wetlook jag tycker att jag aldrig uppnår, eller inte tillräkligt. Tack för tipset, ska lägga det bakom örat !Funk skrev:De få gångerna jag använder vax så är det antingen ett med högt innehåll av carnauba för wetlook, och då oftast ett från DoDo...eller också är det en quickfix och ta kör jag med Smartabs Platinum som är lättjobbat.
/Thomas
- Miriana
- Ny Medlem
Tack för tipset! NDF car shine heter det.. Lovar att det inte missfärgar plastdelar osv.. Helt ok men resultatet blir inte riktigt i min smakgaragehunden KL skrev:Alla vet utom jag vad NDF är?
-
Cogo
- Entusiast

Vilken färg på bilen har du. Tycker att det är lite avgörande hur bra wetlook man kan få till. Kan ju även hjälpa till att köra med någon form av glaze innan.
Mvh magnus
Mvh magnus
-
AX3L
- Medlem
Glare är känt för att ge en riktigt fin wet-look, men det är mycket upp till förarbetet såklart. Jag vet inte hur du tvättar och fixar innan, men slarvar man där blir resultatet i princip aldrig bra. Dvs alkalisk och eventuellt kallavfettning innan tvätt (kall brukar inte behövas nu, beroende på var i landet du bor) och sen eventuellt lera efter tvätten om det är riktigt jäkligt. En ren cleaner kan också spara mycket tid. Sen är det bara att putsa på! Jag lade Glare för hand (i brist på uttag i garaget) på min 9-3 i januari och det tog en helg, säkert minst 15h och då var lacken riktigt fin innan.Miriana skrev:För hand, tycker jag har bättre känsla för hand. Tack så mycket jag måste kolla glare nästa gångAX3L skrev:Lägger du på för hand eller med maskin? Jag tycker GLARE Professional Polish är ett klockrent vax (eller ja, lackskydd) med riktigt riktigt bra hållbarhet och som är väldigt trevligt att jobba med även för hand. Bra rengörande förmåga också! Finns på WaxDog.
-
henkek
- Trogen Medlem

Vilö du ha bra wetlook så skulle jag säga polishangel master sealent. Bra hållbarhet me 
- Miriana
- Ny Medlem
Min bil är rödCogo skrev:Vilken färg på bilen har du. Tycker att det är lite avgörande hur bra wetlook man kan få till. Kan ju även hjälpa till att köra med någon form av glaze innan.
Mvh magnus
- Miriana
- Ny Medlem
Tack, tack alla ni fina, ni ger så bra råd. Och nej, jag slarvar absolut inte!AX3L skrev:Glare är känt för att ge en riktigt fin wet-look, men det är mycket upp till förarbetet såklart. Jag vet inte hur du tvättar och fixar innan, men slarvar man där blir resultatet i princip aldrig bra. Dvs alkalisk och eventuellt kallavfettning innan tvätt (kall brukar inte behövas nu, beroende på var i landet du bor) och sen eventuellt lera efter tvätten om det är riktigt jäkligt. En ren cleaner kan också spara mycket tid. Sen är det bara att putsa på! Jag lade Glare för hand (i brist på uttag i garaget) på min 9-3 i januari och det tog en helg, säkert minst 15h och då var lacken riktigt fin innan.Miriana skrev:För hand, tycker jag har bättre känsla för hand. Tack så mycket jag måste kolla glare nästa gångAX3L skrev:Lägger du på för hand eller med maskin? Jag tycker GLARE Professional Polish är ett klockrent vax (eller ja, lackskydd) med riktigt riktigt bra hållbarhet och som är väldigt trevligt att jobba med även för hand. Bra rengörande förmåga också! Finns på WaxDog.
-
Cogo
- Entusiast

Dodo Juice Orange Crush kanske kan vara något då alternativt testa Dodo Juice Red mist som ska ge en riktigt fin wet look. Red mist ska jag själv testa på min solid röda v70 för att se hur det blir.
Ett lackskydd som jag tycker alltid fungerar och är lättjobbat är Menzerna Powerlock.
Ett lackskydd som jag tycker alltid fungerar och är lättjobbat är Menzerna Powerlock.
- Funk
- Moderator

Red mist är trevlig ovanpå Dodos egna vaxer, dock är Perfection eller Sonax detailer betydligt hållbarare..
/Thomas
/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
- Miriana
- Ny Medlem
Tack åter igen för alla svar och tips !