Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Idag.....
-
miken
- Entusiast

Re: Idag.....
Polerat klart min släpvagnskåpa nu kommer alla bli bländade av mig när jag kommer körandes 
Volvo XC70 Sport AWD D4 Polestar 2016
-
Cogo
- Entusiast

Stiftade jag bekantskap med nya polermedel. Meguiars 105 & 205. Jädrans vilka trevliga medel om man som jag har en DA maskin samt Mf trissa. Väldigt lite rengöring Mf trissan. Klippte bra mycket repor, trevligt.
Mvh magnus
Mvh magnus
- Lefty
- Medlem
.....har vi köpt ny bil till den bättre hälften, förhoppningsvis leverans nästa vecka!
Vet inte riktigt hur jag känner inför det dock, det blev en Volvo, vilket jag i unga år lovade mig själv att aldrig äga.
Vad jag är säker på är att jag kommer ha en hel del bilvårdspyssel att stå i framöver då bilen är solidsvart.
Någon som har koll på hur lackerna är på nya Volvo? Hårda/Mjuka osv.
Vet inte riktigt hur jag känner inför det dock, det blev en Volvo, vilket jag i unga år lovade mig själv att aldrig äga.
Vad jag är säker på är att jag kommer ha en hel del bilvårdspyssel att stå i framöver då bilen är solidsvart.
- korvis
- Trogen Medlem

Volvo må va tråkiga men dom gör ju väldigt bra bruksbilar!
Lacken på nyare Volvo brukar va väldigt hårda...
Lacken på nyare Volvo brukar va väldigt hårda...
-
miken
- Entusiast

Grattis till din Volvo!Lefty skrev:.....har vi köpt ny bil till den bättre hälften, förhoppningsvis leverans nästa vecka!
Jag har själv en solidsvart volvo och det finns inget snyggare då den är nypolerad
Minsta microrepa ser man dock så man måste ta väl hand om den om man vill hålla den fin men gillar man att putsa så är ju problemet löst
-
miken
- Entusiast

Jag funderar på att skaffa 14" navkapslar till min släp och jag vet själv att det inte är så snyggt men vinterfälgarna ser bedrövliga ut fulla med rost ! Någon som har tips på ett par hyfsat snygga ?
- Perra83
- Entusiast

Nej men köp femekrade alufälgar. 14" är i det närmaste gratis.miken skrev:Jag funderar på att skaffa 14" navkapslar till min släp och jag vet själv att det inte är så snyggt men vinterfälgarna ser bedrövliga ut fulla med rost ! Någon som har tips på ett par hyfsat snygga ?
-
miken
- Entusiast

har en 1300kg släpvagn 5 bultade fälgar dom blir rätt så dyra och på vintern är det inte så noga om man har bara navkapslar tycker jagPerra83 skrev:Nej men köp femekrade alufälgar. 14" är i det närmaste gratis.miken skrev:Jag funderar på att skaffa 14" navkapslar till min släp och jag vet själv att det inte är så snyggt men vinterfälgarna ser bedrövliga ut fulla med rost ! Någon som har tips på ett par hyfsat snygga ?
- Bananen
- Trogen Medlem

Lite dyrare men kan rekommendera att köpa "mjuka" hjulsidor, håller bättre!miken skrev:har en 1300kg släpvagn 5 bultade fälgar dom blir rätt så dyra och på vintern är det inte så noga om man har bara navkapslar tycker jagPerra83 skrev:Nej men köp femekrade alufälgar. 14" är i det närmaste gratis.miken skrev:Jag funderar på att skaffa 14" navkapslar till min släp och jag vet själv att det inte är så snyggt men vinterfälgarna ser bedrövliga ut fulla med rost ! Någon som har tips på ett par hyfsat snygga ?
/ Hälsningar Thomas
- Manor
- Moderator

Idag blev det årets premiär med foam lancen. Som så ofta så blev det Orchards Cotton Candy som fick leverera rejält med gräddigt skum
.
Innan dess så lät jag metalfiltret ligga i en Kalkosan-lösning några timmar...därefter i varmvatten för att därefter blåsas med tryckluft. Foam lancen levererade som när den var ny. Nu var jag noga och spola igenom den med en liter varmvatten efteråt...hoppas att det räcker för att den inte ska täppas till igen...
Jag körde enbart med foam lancen + Kränzlen och blåstorkade bägge bilarna med Metro Blastern. Det blev inte ett perfekt resultat, men jag nuddade inte lacken och det gick snabbt
.
Det är en väldigt stor skillnad på avrinningen på Subarun mot Suzukin.
Subarun är behandlad med optimum Opti Coat 2.0 och Suzukin med Glare. Bägge behandlas med jämna mellanrum med exempelvis Perfection eller liknande. Det är dock en ganska stor skillnad mellan bilarna, men jag ska testa och ge bägge en rejäl vårtvätt med kallavfettning mm. och det kanske ger tillbaka mer avrinning på Suzukin. Det märks absolut att den är behandlad, men den är inte lika "pärlande glad". Den sämsta ytan idag var motorhuven och den har efterbehandlats med Finish Kote 1000...men kanske även den ytan blir bättre med en rejäl tvätt med avfettning.
Det kanske får bli Optimum Opti Gloss som väljs i år för Suzukin. Lite sugen är jag även på att polera Subarun igen...den har ju en del tvättrepor...men å andra sidan känns det lite onödigt att gå på den när skyddet fortfarande levererar så pass bra. Mammas Mazda 3 måste också få något lackskydd, och det finns en del skrapmärken som måste fixas till lite. Det är lite skillnad på hur vi hanterar och parkerar våra bilar
.
Innan dess så lät jag metalfiltret ligga i en Kalkosan-lösning några timmar...därefter i varmvatten för att därefter blåsas med tryckluft. Foam lancen levererade som när den var ny. Nu var jag noga och spola igenom den med en liter varmvatten efteråt...hoppas att det räcker för att den inte ska täppas till igen...
Jag körde enbart med foam lancen + Kränzlen och blåstorkade bägge bilarna med Metro Blastern. Det blev inte ett perfekt resultat, men jag nuddade inte lacken och det gick snabbt
Det är en väldigt stor skillnad på avrinningen på Subarun mot Suzukin.
Subarun är behandlad med optimum Opti Coat 2.0 och Suzukin med Glare. Bägge behandlas med jämna mellanrum med exempelvis Perfection eller liknande. Det är dock en ganska stor skillnad mellan bilarna, men jag ska testa och ge bägge en rejäl vårtvätt med kallavfettning mm. och det kanske ger tillbaka mer avrinning på Suzukin. Det märks absolut att den är behandlad, men den är inte lika "pärlande glad". Den sämsta ytan idag var motorhuven och den har efterbehandlats med Finish Kote 1000...men kanske även den ytan blir bättre med en rejäl tvätt med avfettning.
Det kanske får bli Optimum Opti Gloss som väljs i år för Suzukin. Lite sugen är jag även på att polera Subarun igen...den har ju en del tvättrepor...men å andra sidan känns det lite onödigt att gå på den när skyddet fortfarande levererar så pass bra. Mammas Mazda 3 måste också få något lackskydd, och det finns en del skrapmärken som måste fixas till lite. Det är lite skillnad på hur vi hanterar och parkerar våra bilar
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
-
miken
- Entusiast

Hunnit med en tur med båten i älven fick 1 lax på 6 kg och en öring på 1,8kg
sjukt fint väder vi haft här i Skellefteå idag !
Nu har jag laddat med Fanta Mango (sjukt god) och chips till Hockeyn ikväll, hoppas Skellefteå AIK kan spela bättre ikväll
I morgon är jag ledig från jobbet så tänkte ge min golf cabb lite kärlek med polermaskinen
Blir en enstegspolering med Scholl s20 Black och skydd får bli PolishAngel Master Sealant.
Nu har jag laddat med Fanta Mango (sjukt god) och chips till Hockeyn ikväll, hoppas Skellefteå AIK kan spela bättre ikväll
I morgon är jag ledig från jobbet så tänkte ge min golf cabb lite kärlek med polermaskinen
Blir en enstegspolering med Scholl s20 Black och skydd får bli PolishAngel Master Sealant.
- Manor
- Moderator

Idag körde jag en riktig tvätt på Suzukin.
Iron Cleanse i 5 minuter, spolade av...ingen indikering på metallprickar dock.
Wet Degreaser i 5 minuter...spolade av.
Tvättade med Ultima schampo.
Körde med "lera" eller rättare sagt BBV:s clayblock (fine grade).
Tvättade med Ultima schampo igen.
Spolade av.
Torkade.
Hyfsad avrinning igen på de Glare:ade ytorna.
Betydligt sämre på de ytor som Finish Kote 1000 använt på...den var inte så hållbar mot P27 Micro eller kallavfettning, men kanske i övrigt.
Ren och fin blev den åtminstone...och lite mer redo för en framtida polering när vädret och lusten infaller
.
Iron Cleanse i 5 minuter, spolade av...ingen indikering på metallprickar dock.
Wet Degreaser i 5 minuter...spolade av.
Tvättade med Ultima schampo.
Körde med "lera" eller rättare sagt BBV:s clayblock (fine grade).
Tvättade med Ultima schampo igen.
Spolade av.
Torkade.
Hyfsad avrinning igen på de Glare:ade ytorna.
Betydligt sämre på de ytor som Finish Kote 1000 använt på...den var inte så hållbar mot P27 Micro eller kallavfettning, men kanske i övrigt.
Ren och fin blev den åtminstone...och lite mer redo för en framtida polering när vädret och lusten infaller
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
-
dLinkz
- Medlem
... blev det en beställning på Scholl s3gold xxl, reload, reset, dry wonder och spiderpad. Polering bokad nu i helgen!
V70n 2,5T -04 http://www.garaget.org/Berryda
- Perra83
- Entusiast

..."tvättade" V60:n i en ny tvättstation i Nora. På skylten stod det att man inte fick använda medhavd kem. Va fasen ja hade ju hinken laddad med fälgtvätt och förtvätt (HD GRÖN och ARTI+) som ja såklart la på. Hetvatten med schampo och sen avjoniserat vatten. Blev riktigt rent.
- Commander
- Trogen Medlem

-.... blev det ännu en video, börjar bli SPAM vid det här lagret nu haha
Senast redigerad av 1 Commander, redigerad totalt 20 gånger.
-
miken
- Entusiast

Härligt med liten kvällsfilmCommander skrev:-.... blev det ännu en video, börjar SPAM vid det här lagret nu haha![]()
SP Bilschampo är en favorit
- Commander
- Trogen Medlem

Bkev det popcorn till?miken skrev:Härligt med liten kvällsfilmCommander skrev:-.... blev det ännu en video, börjar SPAM vid det här lagret nu haha![]()
SP Bilschampo är en favorit![]()
Ja det är pH neutralt så det dödar inte avrinnigen heller tycker jag
-
miken
- Entusiast

Jo luktar sjukt gott och ger grymt med skum och glid !
Efter ett sniff av SP Bilschampo så behöver man inget lördagsgodis
-
floydian1
- Medlem
Video är ju alltid trevligt. Sjuk blänka på bilen!Commander skrev:-.... blev det ännu en video, börjar bli SPAM vid det här lagret nu haha![]()
- Commander
- Trogen Medlem

CarPro Perl är också en doft som öppnar dina sinnen till maxmiken skrev:Jo luktar sjukt gott och ger grymt med skum och glid !