Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Ännu en tråd om stenskott...

Allt utvändigt arbete och produktval.
Skriv svar
Glooie
Medlem

Ännu en tråd om stenskott...

Inlägg av Glooie » 05 apr 2015 13:02

Har sökt lite grann, men hittar inte dom svar jag är ute efter. Har en klarröd Audi A4 som rullar ganska många mil per år då jag långpendlar, så stenskott är bara att lära sig att leva med. Men nu har en del stenskott börjat bubbla lite, och det har även börjat bubbla runt om en del stenskott, gärna de som sitter ovanför vindrutan. Hur ska man göra med dessa? Ska man skrapa bort allt "bubbel" runtom? Eller ska man blästra (finns de så fina blästermunstycken)? Om man ska skrapa, vad använder man bäst, vass morakniv, brytbladskniv eller skalpell?
Vad gäller ifyllnad efteråt så finns det en massa info här på forat, men finns det nån instruktionsvideo nånstans? Alltid lättare att se på en video än att läsa sig till...

Är nybörjare i detta sammanhang, men att lämna in hos firma är inte realistiskt då bilen rullar närmare 4000 mil/år och stenskotten blir många därefter. Dessutom är det kul att både lära sig nya saker och att kunna fixa sånt själv! :)

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator

Re: Ännu en tråd om stenskott...

Inlägg av progge » 05 apr 2015 14:03

Glooie skrev:Har sökt lite grann, men hittar inte dom svar jag är ute efter. Har en klarröd Audi A4 som rullar ganska många mil per år då jag långpendlar, så stenskott är bara att lära sig att leva med. Men nu har en del stenskott börjat bubbla lite, och det har även börjat bubbla runt om en del stenskott, gärna de som sitter ovanför vindrutan. Hur ska man göra med dessa? Ska man skrapa bort allt "bubbel" runtom? Eller ska man blästra (finns de så fina blästermunstycken)? Om man ska skrapa, vad använder man bäst, vass morakniv, brytbladskniv eller skalpell?
Vad gäller ifyllnad efteråt så finns det en massa info här på forat, men finns det nån instruktionsvideo nånstans? Alltid lättare att se på en video än att läsa sig till...

Är nybörjare i detta sammanhang, men att lämna in hos firma är inte realistiskt då bilen rullar närmare 4000 mil/år och stenskotten blir många därefter. Dessutom är det kul att både lära sig nya saker och att kunna fixa sånt själv! :)
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Glooie
Medlem

Inlägg av Glooie » 05 apr 2015 19:07

Tackar för den! Tolkar det som att allt "bubbel" ska skrapas bort? Kommer bli ganska stora lagningar, är det nåt speciellt man ska tänka på då? Och med större menar jag 2-3 gånger större än stenskottet i filmen...

MrMikaelEricsson
Medlem

Inlägg av MrMikaelEricsson » 05 apr 2015 19:11

Chipex.se

Användarvisningsbild
garagehunden KL
Medlem

Inlägg av garagehunden KL » 05 apr 2015 19:36

Glooie skrev:Tackar för den! Tolkar det som att allt "bubbel" ska skrapas bort? Kommer bli ganska stora lagningar, är det nåt speciellt man ska tänka på då? Och med större menar jag 2-3 gånger större än stenskottet i filmen...
Ja allt bubbel måste bort och det måste vara helt rent från oxid. Det är därför man inte ska vänta med att fixa stenskott utan ta det så fort man kan, annars blir det etter värre jobb och svårare att få bra.

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Norrhyttan » 07 apr 2015 14:39

totte.jpg
En bekant har byggt en smidig mobil verkstad för mindre lackbättringar som han tänkte åka runt till exempelvis bilfirmor med och bättra stenskott, repor och annat. Även mindre plastreparationer.
Jag ska åka ner till honom om några veckor och få min svarta Skoda ompysslad. Han är snuskigt seriös och har lackat flera utställningsvinnande showbilar, bland annat Peter Holmerts gröna Dodge Challenger (http://www.bilsport.se/wp-content/uploa ... 7d4286.jpg).
Om intresse finns kan jag återkomma med resultatet!
Vad var det jag sa!

Användarvisningsbild
Lemerok
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Lemerok » 07 apr 2015 14:58

Norrhyttan skrev: En bekant har byggt en smidig mobil verkstad för mindre lackbättringar som han tänkte åka runt till exempelvis bilfirmor med och bättra stenskott, repor och annat. Även mindre plastreparationer.
Jag ska åka ner till honom om några veckor och få min svarta Skoda ompysslad. Han är snuskigt seriös och har lackat flera utställningsvinnande showbilar, bland annat Peter Holmerts gröna Dodge Challenger (http://www.bilsport.se/wp-content/uploa ... 7d4286.jpg).
Helt klart intressant, ta gärna lite före- och efter-bilder. Gärna väldigt nära med. :jeps

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Norrhyttan » 08 apr 2015 09:10

Nja, med tanke på hur svalt intresset var så...
Vad var det jag sa!

Användarvisningsbild
gurrish
Medlem

Inlägg av gurrish » 08 apr 2015 14:44

ursäkta om jag går lite utanför tråden, men finns det någon bra/seriös firma/person som fixar stenskott i Göteborgsområdet?

är lite skeptiskt till att låta verkstaden göra det med riska för att det blir slarvigt och mer eller mindre bara duttat rätt upp och ner med stift.
En ren bil är viktigare än ett rent samvete

henkek
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av henkek » 08 apr 2015 23:29

Cool lite vagn. Skulle va kul o se hur de blir. Han lär ju ha rätt mycket jobb me o åka runt till alla bilfirmor. Challangern va grymt fin. Så skulle jag vilja ha camaron.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 08 apr 2015 23:38

Norrhyttan skrev:
En bekant har byggt en smidig mobil verkstad för mindre lackbättringar som han tänkte åka runt till exempelvis bilfirmor med och bättra stenskott, repor och annat. Även mindre plastreparationer.
Detta hade jag helt missat.
Självklart är detta av intresse. Jag tror att vi är många som skulle behöva då hjälp med vissa stenskott :).
mvh Manor

Användarvisningsbild
Berga
Medlem

Inlägg av Berga » 12 apr 2015 09:04

jaaa intresserad.
Berga

Skriv svar