Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Högtryckstvätt

Allt utvändigt arbete och produktval.
Niklas
Medlem

Re: Högtryckstvätt

Inlägg av Niklas » 29 mar 2015 19:37

Den gamla "röda" jag pratade om i början av tråden verkar ändå redigt mycket bättre än både P160 och 1152an om man kikar på specen.

http://www.nimaab.se/se/art/hogtryckstv ... 13-180.php
Tekniska data: Ställbart tryck 30–180bar • 13lit/min • Motor upptagen effekt 5kW 2800rpm 9,2A 400V • Försedd med motorskydd • Max temp 60°C • Levereras med högtryckslans med multiregmunstycke, pistol och 8m slang.

Borde man inte kunna slänga på ett bättre handtag/lans för att kunna få bättre sprutbild och kunna använda en foamlance? Kanske räcker att köpa en slang och byta handtag menar jag :)
///Niklas "NiKeMaN" Johansson

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 29 mar 2015 19:56

Niklas skrev:Den gamla "röda" jag pratade om i början av tråden verkar ändå redigt mycket bättre än både P160 och 1152an om man kikar på specen.

http://www.nimaab.se/se/art/hogtryckstv ... 13-180.php
Tekniska data: Ställbart tryck 30–180bar • 13lit/min • Motor upptagen effekt 5kW 2800rpm 9,2A 400V • Försedd med motorskydd • Max temp 60°C • Levereras med högtryckslans med multiregmunstycke, pistol och 8m slang.

Borde man inte kunna slänga på ett bättre handtag/lans för att kunna få bättre sprutbild och kunna använda en foamlance? Kanske räcker att köpa en slang och byta handtag menar jag :)
Bättre och bättre...det är väl något annat.
Jag har inte 3-fas som denna verkar kräva (400 volt), märket är för mig helt okänt...men jag är ingen expert på området. Priset indikerar väl inte heller kvalitet utan snarare tvärtom...denna specifikation kostar säkerligen det dubbla eller mer om märket varit känt.

Det behöver ju dock inte innebära att den inte fungerar. Är detta vad du är ute efter, och har plats, så är det väl bara att slå till :).
mvh Manor

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Norrhyttan » 29 mar 2015 20:07

Jag kommer ihåg när Kent Billebro sålde sina Heavy Power XL69-högtalare. På pappret spöade de skiten ur alla märken på marknaden till en bråkdel av priset. Någon här som är gammal nog för att minnas dem? Lät de bra? *fniss*

Jag säger inte att tvätten du länkar till är skräp, jag tar bara till det gamla "man får vad man betalar för" och ber dig åtminstone fundera över innebörden.
Om du har behov av en fetare tvätt än Kränzle 1152 men inte vill hosta upp vad en stor 3-fas proffstvätt kostar rekommenderar jag att kolla på begagnatmarknaden. En gammal KEW 3-fasmaskin med dieselbrännare för hetvatten är näst intill outslitlig och kostar som en ny liten Kränzle - eller plasttvätten du länkade till. Då får du flöde så det räcker!
Vad var det jag sa!

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Perra83 » 29 mar 2015 20:22

Kränzle har oxå fina 400V maskiner. Ja är sugen på en sådan med lågvarvig motor och minst 15m slang gärna mer.

vaxfrasse
Medlem

Inlägg av vaxfrasse » 29 mar 2015 21:00

Jag kommer ihåg Billebro.....
En kompis beställde stereo och högtalare i slutet på 80-talet. Grym reklam som man föll för då....
Stereon lät väldigt högt maskinellt.... och ljudet var väl inget välljud precis

Användarvisningsbild
Bananen
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Bananen » 29 mar 2015 21:12

Japp, Billebro har man blivit blåst av, köpte ett slutsteg till bilen som naturligtvis var slut och fick någon annan istället som skulle vara så mycket bättre! ;)
Efter några år när man hade lärt sig lite mer om bilstereo och öppnade upp steget var det bara en "klump" aluminium med minimalt innehåll av elektronik, visst lät det men....... :D
Ska banne mig kolla om det finns i gömmorna? :oops:

Fast nu går vi offtopic, får starta en ny tråd!? :nicka :oops:
/ Hälsningar Thomas

Niklas
Medlem

Inlägg av Niklas » 29 mar 2015 22:03

Just den röda som länkades in är den tvätt som redan finns på gården här. Den har hållt otroligt bra och är som sagt ganska gammal idag. Att det säljs en exakt likadan idag, 20 år senare borde väl kunna idikera att den egentligen är skaplig? Jag har inte en aning. Hur som helst så är den röda maskinen jag länkade in INTE användarvänlig. Sprutbilden ÄR dålig och jag upplever att det mestadels kommer en vattendimma förutom på en rund punkt "i mitten".
///Niklas "NiKeMaN" Johansson

marc123
Medlem

Inlägg av marc123 » 06 apr 2015 21:42

Duger kärcher som ligger på ca 1-2 tusen för bara biltvätt?

Folk tvättar/tvättat bilar med vanligt slang så det ska väl inte behövas någon med 120-140bar för att det ska vara tillräckligt bra.

Däremot livslängden är något annat och beror på hur mycket man använder den och till vad.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 06 apr 2015 22:27

marc123 skrev:Duger kärcher som ligger på ca 1-2 tusen för bara biltvätt?

Folk tvättar/tvättat bilar med vanligt slang så det ska väl inte behövas någon med 120-140bar för att det ska vara tillräckligt bra.

Däremot livslängden är något annat och beror på hur mycket man använder den och till vad.
Visst, det är ju bättre än bara slang...men då man är ute efter tryck och vattenmängd och då är de små högtryckstvättarna inte tillräckligt bra. Det är bättre att spara pengar och köpa något rejälare...
mvh Manor

Användarvisningsbild
nybbe79
Medlem

Inlägg av nybbe79 » 06 apr 2015 23:38

Har denna Stihl RE 163 PLUS och är supernöjd med den, riktigt gott att ha vattenslang på vinda.
http://www.stihl.se/STIHL-produkter/Ren ... -PLUS.aspx

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Perra83 » 07 apr 2015 08:43

nybbe79 skrev:Har denna Stihl RE 163 PLUS och är supernöjd med den, riktigt gott att ha vattenslang på vinda.

MYCKET trevlig tvätt :jeps

Väldigt smarta finesser.

miken
Entusiast
Entusiast

Inlägg av miken » 07 apr 2015 09:48

Perra83 skrev:
nybbe79 skrev:Har denna Stihl RE 163 PLUS och är supernöjd med den, riktigt gott att ha vattenslang på vinda.

MYCKET trevlig tvätt :jeps

Väldigt smarta finesser.
tycker Nilfisk och STIHL ser ut att vara väldigt lika i designen :P

Volvo XC70 Sport AWD D4 Polestar 2016 :brumm

marc123
Medlem

Inlägg av marc123 » 07 apr 2015 17:17

men då man är ute efter tryck och vattenmängd och då är de små högtryckstvättarna inte tillräckligt bra
Varför är man ute efter både tryck och vattenmängd, när man väl kommer upp till en nivå som är så mycket bättre än slang?
Är bilen så krävande att det ska krävas 120bars (minst) och en vattemänd på 3-4-500 liter/timme för att få den ren.

Användarvisningsbild
nybbe79
Medlem

Inlägg av nybbe79 » 07 apr 2015 17:35

marc123 skrev:
men då man är ute efter tryck och vattenmängd och då är de små högtryckstvättarna inte tillräckligt bra
Varför är man ute efter både tryck och vattenmängd, när man väl kommer upp till en nivå som är så mycket bättre än slang?
Är bilen så krävande att det ska krävas 120bars (minst) och en vattemänd på 3-4-500 liter/timme för att få den ren.
Tanken är ju att man ska kunna använda den mer än till bara bilen, spola rent plattor m.m. då är det ganska bra att ha en med det lilla extra :)

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Norrhyttan » 07 apr 2015 17:44

Framför allt flöde är tacksamt och något man aldrig får för mycket av. Men är man nöjd med tummen över vattenslangsmynningen är det väl bara att fortsätta med det...

Sent from a skitdyr telefon using någon gratis-app.
Vad var det jag sa!

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Perra83 » 07 apr 2015 17:46

Sen vill man inte går med munstycket precis intill lacken utan gärna en bit ifrån. Bred stråle ordentligt med vatten. En billig tvätt orkar bara men en stråle som är max 10cm bred och är du en bit ifrån lacken så är det bara en verkningslös vattendimma som fuktar fordonet. Det tar evigheter att spola av avfettningen från sidorna på bilen med en fjuttig tvätt.

Har man inte provat en ordentlig tvätt så vet man inte vad man får. Aldrig att ja tar i en enkel Kärcher.
Ja hjälpte svärfar med att tvätta stenplattor men inte med hans K5.85 Nej nej! Ja tog med min Kränzle.

marc123
Medlem

Inlägg av marc123 » 07 apr 2015 17:56

Nu kostar k5 kärcher ca 3000 och uppåt, och så duger den inte?

Respekterar alls val men vi få bli lite realistiska. Jag kanske borde ställa om frågan. Hur bra ska högtryckstvätten vara i bar, samt vattenmängd och även strålbredd för att kunna tvätta en bil bra.

Nu handlar de inte heller att man är nöjd med finger över vattenslangen. Utan vad som är dugligt för att en biltvätt ska vara lyckad.

Användarvisningsbild
nybbe79
Medlem

Inlägg av nybbe79 » 07 apr 2015 18:23

marc123 skrev:Nu kostar k5 kärcher ca 3000 och uppåt, och så duger den inte?

Respekterar alls val men vi få bli lite realistiska. Jag kanske borde ställa om frågan. Hur bra ska högtryckstvätten vara i bar, samt vattenmängd och även strålbredd för att kunna tvätta en bil bra.

Nu handlar de inte heller att man är nöjd med finger över vattenslangen. Utan vad som är dugligt för att en biltvätt ska vara lyckad.
Ärligt så tror jag du lir nöjd med en tvätt för 2-3000:-, kommer säkert funka att tvätta bilen med, sök på Youtube på den tvätten du är intresserad av och kolla om det finns någon film på den... tror att folk trissar upp varandra lite här ibland i onödan... missförstå mig rätt alla här på forumet ;) (tycker detta är det absolut bästa forumet jag är medlem i)

Användarvisningsbild
davve
Medlem

Inlägg av davve » 07 apr 2015 18:28

Aldrig tvättat stenplattor, men det är klart att det räcker med en K5 till bilen. Sen kan folk lägga hur mycket som helst för att det ska bli en mysigare upplevelse att rulla ut maskinen.

Har själv en nilfisk 145 sen två år och bilen blir ren...

Användarvisningsbild
Lemerok
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Lemerok » 07 apr 2015 18:31

Kärcher K5 duger bra till att tvätta bilen med, kört en sån i flera år utan problem.
Plastslangen är dock hopplös, köpte till en gummislang till vår.

Men skulle jag köpa en ny tvätt idag skulle jag köpa en med slangvinda.

Sen som andra skriver så finns det såklart betydligt bättre tvättar med flertal fördelar också, men priset stiger då.

Skriv svar