Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Rinsless/Waterless wash - era erfarenheter?

Allt utvändigt arbete och produktval.
AX3L
Medlem

Rinsless/Waterless wash - era erfarenheter?

Inlägg av AX3L » 20 mar 2015 10:46

Efter att ha köpt en flaska GLARE SAHARA att ha i bilen för att ta bort fågelskit och andra små olägenheter på min GLARE-behandlade bil började jag fundera mer på det där med produkter som kräver inget eller mycket lite vatten. Idag har jag 100 meter till närmaste OKQ8-mack hemma och kan i värsta fall tvätta lite snabbt på gräsmattan när jag är hemma hos föräldrarna så behovet är inte så stort just nu. Men till hösten flyttar jag tillbaka till Göteborg, och där är tvättmöjligheterna tyvärr betydligt längre bort och mindre lättåtkomligt. Framförallt vore det smidigt att kunna dra av det värsta sotet som kommer ovanifrån med jämna mellanrum, liksom vanligt vägdamm som inte lossnar av motorvägsmetoden.

Jag vet att man egentligen inte "får" tvätta på gatan, men jag skulle kunna åka till någon grusväg och fixa det så det är inga större problem. Men är tvätt utan 100 liter vatten och högtyck något att rekommendera alls eller ska man lägga de planerna på is helt för lackens skull? Hur gör ni för att hålla putsen när tillgången på vatten är begränsad?

Cogo
Entusiast
Entusiast

Re: Rinsless/Waterless wash - era erfarenheter?

Inlägg av Cogo » 20 mar 2015 11:36

Har själv gjort ett litet test av produkten Optimum No Rinse. Tyckte att den fungerar bra och kommer att fortsätta att tvätta så under perioden April - september, när det inte blir så skitigt på bilen.

http://www.bilvardsforum.se/viewtopic.p ... se#p133019

Med vänlig hälsning Magnus

AX3L
Medlem

Inlägg av AX3L » 20 mar 2015 12:21

Tack Magnus!
Jag har faktiskt sett den testen förut för länge sedan, men jag hittade den inte när jag sökte nu. Framförallt är det ju som sagt på huv, tak och baklucka (har en sedan) som behovet är som störst om sommaren och där är inbillar jag mig att smutsen inte är lika farlig eftersom det mest är pollen och annat organiskt. Upplever du förresten efter några försök att du får mer tvättrepor än vid en vanlig tvätt?

Är det någon som vet var man lättast får tag på detta medlet i Sverige? (Tittar vädjande på sponsorerna :) )

Fyll gärna på med mer erfarenheter kring produkter och tillvägagångssätt om någon har det :nicka:

Användarvisningsbild
Bananen
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Bananen » 20 mar 2015 12:38

/ Hälsningar Thomas

Cogo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Cogo » 20 mar 2015 13:59

Svårt att säga om det ger tvättrepor men jag upplever inte det då jag endast använt detta vid lätt smuts så som damm, pollen m.m.

Med vänlig hälsning Magnus

AX3L
Medlem

Inlägg av AX3L » 20 mar 2015 16:30

Så det är alltså där den mystiske "Gråben" jobbar.. Tack Bananen, får dra iväg en beställning framåt vårkanten! :)

Magnus, jag förstår! Jo men det är ju precis det jag ska använda den till också, och då tror jag risken för repor är ganska liten. Bilen känns dessutom lite mindre repkänslig nu sedan den fått ett lager GLARE på sig :)

Cogo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Cogo » 20 mar 2015 18:02

Tror även att Viper76 här på forumet säljer optimum no rinse.

Pierriewargen
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Pierriewargen » 20 mar 2015 18:16

Om du vill vara extra säker på att inte repa kan du använda no-rinse men tvätta med "Garry Deans tvättmetod". Du kan kika hans metoder på yotube.

AX3L
Medlem

Inlägg av AX3L » 21 mar 2015 15:35

Pierriewargen skrev:Om du vill vara extra säker på att inte repa kan du använda no-rinse men tvätta med "Garry Deans tvättmetod". Du kan kika hans metoder på yotube.
Stort tack för det Youtube-tipset! Vad jag däremot inte blir riktigt klok på är varför han lägger ner så mycket tid och jobb på att bygga sitt "rinseless wash system" (https://youtu.be/Slkk4JLkFJM). Min tanke var att använda en "blomspruta" från säg Jula för 200 kronor (tror de rymmer 5 liter) som man pumpar upp manuellt. Missar jag något eller bygger han bara en automatisk sådan? Visst, tvättar man Ford F150 och Dodge RAMs hela dagarna blir man väl säkert trött i armarna av allt pumpande, men förutom det?

Edit: Cogo, tack för tipset! Jag kör faktiskt förbi Kristinehamn med jämna mellanrum, får höra av mig till honom och se om han har någon hemma nästa gång :)

Pierriewargen
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Pierriewargen » 21 mar 2015 15:38

Det är bara därför. Han är businessminded ut i fingerspetsarna, och tid är pengar. Hans senaste "uppfinning" är air injection som han kallar det. Det är helt enkelt samma design fast han använder en lackspruta och kompressor för att lösgöra mer smuts innan själva rengöringen med dukar. Han är väldigt intressant att följa just för att han hittar på nya sätt att tjäna in tid på hela tiden.

Garry Deans Air Injection System setup for the detailing enthusiast: https://youtu.be/iqphrAUzgPk

Personligen är jag inget större f.a.n av vattenlösa tvättar eller liknande metoder eftersom vi i Sverige allt som oftast har mycket mer smuts på bilarna, i synnerhet på vintern. Men hans metoder fungerar faktiskt riktigt bra på bilar som inte är i utställningsskick. Man kan utan problem tvätta en bil på 20-25 minuter och det är ju jäkligt smidigt.

deje
Medlem

Inlägg av deje » 21 mar 2015 16:12

Finns ju portabel högtryckstvätt att köpa på tex Biltema .Ja , högtryck är väl att ta i . stark lågtrycksspruta är väl mer rätt benämning , men funkar kanske om man bara vill skölja av lätt smutsig bil.Nu är ju den inte vattenlös , men som tur är ju inte vatten en direkt begränsad resurs i Sverige.

deje
deje

AX3L
Medlem

Inlägg av AX3L » 21 mar 2015 18:00

deje skrev:Finns ju portabel högtryckstvätt att köpa på tex Biltema .Ja , högtryck är väl att ta i . stark lågtrycksspruta är väl mer rätt benämning , men funkar kanske om man bara vill skölja av lätt smutsig bil.Nu är ju den inte vattenlös , men som tur är ju inte vatten en direkt begränsad resurs i Sverige.

deje
Ja jäklar, det har jag helt glömt bort! Kanske är det så man ska göra, köpa/bygga en portabel högtryckstvätt och köra mer eller mindre sin vanliga procedur. Alternativt kombinera de två. Om rinseless wash funkar med jättelite vatten, borde ju samma medel med betydligt mer vatten vara ännu säkrare :D

Men, det ger ju onekligen ett problem med var man ska hålla till. På gatan känns dumt dels för miljön och framförallt för att någon blå varelse kan komma och ha synpunkter. Grusplaner som oftast är tomma finns det visserligen gott om, men där får man ju egentligen inte köra bil och vad som händer om man blir påkommen vet jag inte..

Tittade vidare lite på Youtube och hittade ett klipp från Chemical Guys, [youtube]https://youtu.be/T-ShtSvQaSA[/youtube].
Min invändning mot de flesta andra klipp på Youtube är att de ofta tvättar en redan ren bil, men här tvättar man en solid svart nyare Audi SUV som är rejält skitig med vad jag kan se fläckfritt resultat!

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast

Inlägg av e_king » 21 mar 2015 19:02

Jag tycker som cogo att det funkar riktigt bra på lätt smutsig bil. Jag har provat på rejält skitig några gånger ockå, Då har det blivit tvättrepor. Förvånansvärt lite ändå. Jag har färdig lösning i en flaska och sprayar på, låter det verka en stund. Sprayar på en duk och torkar sen av. Det går åt en del dukar men det är riktigt smidigt och går ruggigt fort jämfört med att plock fram och tillbaka hela tvättarsenalen.

Användarvisningsbild
Bananen
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Bananen » 21 mar 2015 19:18

/ Hälsningar Thomas

deje
Medlem

Inlägg av deje » 21 mar 2015 19:24

AX3L skrev:
deje skrev:Finns ju portabel högtryckstvätt att köpa på tex Biltema .Ja , högtryck är väl att ta i . stark lågtrycksspruta är väl mer rätt benämning , men funkar kanske om man bara vill skölja av lätt smutsig bil.Nu är ju den inte vattenlös , men som tur är ju inte vatten en direkt begränsad resurs i Sverige.

deje
Ja jäklar, det har jag helt glömt bort! Kanske är det så man ska göra, köpa/bygga en portabel högtryckstvätt och köra mer eller mindre sin vanliga procedur. Alternativt kombinera de två. Om rinseless wash funkar med jättelite vatten, borde ju samma medel med betydligt mer vatten vara ännu säkrare :D

Men, det ger ju onekligen ett problem med var man ska hålla till. På gatan känns dumt dels för miljön och framförallt för att någon blå varelse kan komma och ha synpunkter. Grusplaner som oftast är tomma finns det visserligen gott om, men där får man ju egentligen inte köra bil och vad som händer om man blir påkommen vet jag inte..

Tittade vidare lite på Youtube och hittade ett klipp från Chemical Guys, [youtube]https://youtu.be/T-ShtSvQaSA[/youtube].
Min invändning mot de flesta andra klipp på Youtube är att de ofta tvättar en redan ren bil, men här tvättar man en solid svart nyare Audi SUV som är rejält skitig med vad jag kan se fläckfritt resultat!
Men rent vatten får man väl fortfarande använda på gatan , annars får ju myndigheten ta några ord med vår skapare om det där påhittet med regn!

deje
deje

Användarvisningsbild
Lemerok
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Lemerok » 21 mar 2015 19:32

Bananen skrev:Porabel avsköljning?
Min portabla tvätt står och samlar damm i vindförrådet.
Var inte så bra som jag hoppades. :)

Men ska testa lite mer i sommar, vid väldigt lite smuts. Spola av och sen köra vanlig tvätt och torka efter.

Användarvisningsbild
Lemerok
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Lemerok » 21 mar 2015 19:33

Angående att tvätta på gatan så är det inte alltid förbjudet, beror på kommunen.
Men det rekommenderas alltid att man tvättar på gräs eller grus eller liknande, så att det rinner ner i marken istället för att rinna ner i dagvattnet. Och att man använder snälla medel då.

AX3L
Medlem

Inlägg av AX3L » 21 mar 2015 22:02

Hittar inte multicitering, så jag svarar old school istället!

@e_king: Ja till lätt smuts tror jag också att det funkar fint! Typ när bilen stått under ett träd som besudlat den med pollen, eller efter man kört Och fått fint vägdamm på bilen. Sånt som nått och jämt inte motorvägsmetoden fixar :)

@Bananen: En sån lösning är det jag tittar mest på för tillfället! Inspirerad av Garry Deans hemmabygge börjar jag dock kolla på hur man kan bygga en bättre variant själv. Alternativt köpa den här (eller motsvarande) system på aliexpress/ebay för 60 USD: https://youtu.be/H8UF_JUDLSG. De 60W den ligger på är ju motsvarande en normal glödlampa och alltså inget problem att dra med bilens batteri, speciellt inte under de få minuter det handlar om. Fördelen är också att man kan använda en hur stor vattentank som helst! Lite mer umpf i grejerna vore trevligt dock, så jag ska kika runt efter alternativa pumpar. Det är lite oklart hur justerbart munstycket är också, så det kan man ju också titta efter alternativ.

@Deje: Haha, nej rent vatten ska väl inte vara några konstigheter. Gångerna när det räckt har dock varit lätträknade för mig, oavsett vad bilen varit behandlad med. Visst om det regnar ute och man kan skölja bort smutsen när den är helt färsk (dvs nytvättad bil sedan innan), för att sedan rulla in i garaget och bada lätt med en microfiberduk, men i alla andra fall tycker jag inte det ser bra ut efter det har torkat. Alltså måste man ha på minst lite schampo i en svamp, gärna lite avfettning också. HD Grön är visserligen svanenmärkt, men det känns ändå lite sådär. Jag får helt enkelt försöka hitta en närliggande grusplan som sagt!

@Lemerok: Nej det är en bra poäng, det är inte förbjudet mer än vid vattensjyddsområdena vid delsjön bland annat. Visserligen har Göteborg försökt skriva att det räknas som felaktig hantering av avloppsvatten, men man märker att de har svårt att skriva rakt ut att det är förbjudet. Nej det lättaste kanske är att ställa sig på en enskild vanlig gata, så behöver ingen ha några åsikter om den saken :)

miken
Entusiast
Entusiast

Inlägg av miken » 22 mar 2015 11:49

på en solidsvart bil så skulle jag absolut aldrig ens tänka tanken på att tvätta bilen med denna metod!

Volvo XC70 Sport AWD D4 Polestar 2016 :brumm

AX3L
Medlem

Inlägg av AX3L » 22 mar 2015 12:39

miken skrev:på en solidsvart bil så skulle jag absolut aldrig ens tänka tanken på att tvätta bilen med denna metod!
Nej och där är vi helt överens! Men i Youtube-klippet från Chemical Guys (https://youtu.be/T-ShtSvQaSA, får tyvärr inte till Youtube inbäddning med mobilen) gör de just detta, på en jätteskitig solid svart ny Audi. Och funkar det på den lär det ju gå på min glasgrå Saab tycker man :roll: Men skeptikern i mig är fortfarande inte helt nöjd. Kan de fejka det där på nåt sätt, med någon väldigt snäll "smuts" kanske? För det ser för enkelt ut, han är ju inte ens noga med att bara ta en liten del i taget utan gnuggar på rätt friskt i mina ögon.

Skriv svar