Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Meguiar New Car Kit
-
RobbeS
- Medlem
Re: Meguiar New Car Kit
Nu har jag valt ut ett startpaket för min karriär som hemmabilvårdare. Ser fram emot lite synpunkter och förslag på ev ändringar.
Paketet ser ut som följer.
Arti Green Alkalisk avfettning.
Blue and green degreaser kallavfettning.
Orhard Autocare Iron flygrostmedel.
Mini Clay block
BBV purple clay lube
Polerpaket menzerna FG, PF, SF
BBV keramiskt lackskydd.
Paketet ser ut som följer.
Arti Green Alkalisk avfettning.
Blue and green degreaser kallavfettning.
Orhard Autocare Iron flygrostmedel.
Mini Clay block
BBV purple clay lube
Polerpaket menzerna FG, PF, SF
BBV keramiskt lackskydd.
-
Florio
- Medlem
Bra val, förutom Menzerna!
Du skulle ha valt Meguiars eller Scholl istället.
Menzerna var för mig extremt jobbig att jobba med samt mycket svår att torka av efteråt.
Den utklassas av Scholl enligt min åsikt.
Menzerna var för mig extremt jobbig att jobba med samt mycket svår att torka av efteråt.
-
RobbeS
- Medlem
Lade beställningen idag på allt utom just polermedlet och rondeller som var slut på BBV. Så det är fortfarande en öppen fråga vad jag ska välja för något. Tyckte väl mest att Menzerna hade en bra förpackningsstorlek på 250 ml och ett pris därefter som är lagom för att prova sig fram.
Extra köp blev en T3000
Extra köp blev en T3000
- Manor
- Moderator

Jag har aldrig haft några som helst problem med Menzerna. Någon på BBV (Nisse, Limban?) som polerar massor med bilar har däremot skrivit en tråd om att just Meguiars hade fungerat dåligt för dem och gått tillbaka till Menzerna.Florio skrev:Bra val, förutom Menzerna!
Sanningen är väl att inget polermedel är dåligt, men att förutsättningarna skiljer sig åt vilket gör att man hittar sina egna favoriter. Det är teknik, maskinval, trissa, fuktighet, temperatur samt bilens lack som gör att det skiljer sig åt så pass mycket.
Själv väljer jag nästan alltid Glare Micro Finish om jag ska få en bil snygg och blank (utan att då grubbla på repor), och lackskyddar med Glare Professional Polish. Så behandlade jag min mammas nya Mazda 3 samt vår Suzuki Swift, och resultatet kan ingen klaga på.
Ett annat alternativ är Ultima Paint Prep Plus med efterföljande behandling med Ultima Paint Guard Plus.
Bägge ovanstående alternativ ger ett snyggt och blänkande resultat och kan i mina ögon aldrig gå fel.
Därefter (år 2) så vill man även ta hand om en del tvättrepor och skador som dykt upp, och då blir det oftast en polering i fler steg och som jag brukar avsluta med ett tåligare lackskydd såsom ett keramiskt. Det är väl inget fel att lägga ett bättre lackskydd direkt år 1, men så har inte jag gjort,
Oavsett valt lackskydd så brukar jag använda ex. Orchards Perfection efter avslutad tvätt. Det förstärker glansen, avrinning och ger i mina ögon ett visst förbättrat skydd.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
-
RobbeS
- Medlem
Det blev menzerna. Beställde 250 ml flaskorna FG400, PF2400 och Super Finish 4500 samt olika polerrondeller från PRO som låg bra i pris. Allt från Wax Dog denna gång. Tyvärr var dom vita (hårda trissorna) slut så det får jag beställa senare tillsammans med en lammullsrondell.
Vet inte om rondellerna var ett bra val men som sagt så var priset överkomligt.
Ska så fort grejerna och polermaskinen från BBV och Wax Dog anländer testa på min gamla Passat. Där finns det en hel arsenal med repor och oxideringar i alla möjliga och omöjliga varianter att öva på:)
Vet inte om rondellerna var ett bra val men som sagt så var priset överkomligt.
Ska så fort grejerna och polermaskinen från BBV och Wax Dog anländer testa på min gamla Passat. Där finns det en hel arsenal med repor och oxideringar i alla möjliga och omöjliga varianter att öva på:)
-
wolfi
- Medlem
^^ alltid bra o testa på en gammal bil;)
- Berga
- Medlem
Om du inte redan kollat igenom junkman2000 's videor om polering på youtube så kan jag rekommendera det.
-menzerna är bra !
-menzerna är bra !
Berga
-
RobbeS
- Medlem
Berga skrev:Om du inte redan kollat igenom junkman2000 's videor om polering på youtube så kan jag rekommendera det.
-menzerna är bra !
Har kollat igenom hela serien med Junkman. Suverän instruktion för oss noviser. Som sagt så är en gammal bil bra att öva på. Bara bra att trotjänaren får göra nytta en gång till. Vem vet, jag kanske får nån tusing mer för den då den ska säljaswolfi skrev:^^ alltid bra o testa på en gammal bil;)
-
wolfi
- Medlem
RobbeS skrev:Berga skrev:Om du inte redan kollat igenom junkman2000 's videor om polering på youtube så kan jag rekommendera det.
-menzerna är bra !Har kollat igenom hela serien med Junkman. Suverän instruktion för oss noviser. Som sagt så är en gammal bil bra att öva på. Bara bra att trotjänaren får göra nytta en gång till. Vem vet, jag kanske får nån tusing mer för den då den ska säljaswolfi skrev:^^ alltid bra o testa på en gammal bil;)
Jo om inte något är det lättare att sälja en blank o fin bil än en matt o repig;)