Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med.
Läs gärna mer och tyck till ->
Allt utvändigt arbete och produktval.
-
Niklas
- Medlem
Tjena!
Vad ska man köpa för högtryckstvätt som är bra men som inte kostar för mycket?
"lagom" för hemmabruk men som ändå inte skäms för sig. Ingen direkt budget specad utan söker mest en BRA och prisvärd maskin. Kör gärna Kärcher men har ni tips på bättre så tar jag gärna det också!
Ska även gå att koppla en FoamLance till denna. Eller gå att applicera direkt i maskinen.
Tips?
///Niklas "NiKeMaN" Johansson
-
Norrhyttan
- Trogen Medlem

Jag är överförtjust i min Kränzle 1152. Oslagbart flöde i kompakt format!
Dyr, men prisvärd.
Sent from a skitdyr telefon using någon gratis-app.
Vad var det jag sa!
-
Manor
- Moderator

Norrhyttan skrev:Jag är överförtjust i min Kränzle 1152. Oslagbart flöde i kompakt format!
Dyr, men prisvärd.
Jag håller helt med föregående talare.
Kränzle är dyrare men bättre än alternativen Kärcher och Alto.
Välbyggd och tung...allt känns att vara kvalitet.
mvh Manor
Florio
- Medlem
Kärcher Proffesional HD 5/15 enfas är en grym maskin som jag själv använder hemma.Tröttnande på deras gula maskin K 5.585.
Skillnad som dag och natt i kvalite och prestanda.
-
Niklas
- Medlem
Hur är "sprutbilden" med en Kränzle 1152?
Farsgubben har idag någon röd högtyckstvätt som idag är ca 20-25 år gammal som förvisso fortfarande fungerar bra. Men jag tycker den har dålig sprutbild med en mycket start punkt i mitten och svagare "runt om".
Dom proffs-Kärcher som jag testat tidigare har en "rak" men "bred" sprutbild om ni förstår hur jag menar.... Och det gillar jag bättre då det passar fint när man ska tvätta bilen!
-
Manor
- Moderator

Niklas skrev:Hur är "sprutbilden" med en Kränzle 1152?
Farsgubben har idag någon röd högtyckstvätt som idag är ca 20-25 år gammal som förvisso fortfarande fungerar bra. Men jag tycker den har dålig sprutbild med en mycket start punkt i mitten och svagare "runt om".
Dom proffs-Kärcher som jag testat tidigare har en "rak" men "bred" sprutbild om ni förstår hur jag menar.... Och det gillar jag bättre då det passar fint när man ska tvätta bilen!
Det är en av de bästa finesserna med Kränzle...sprutbilden är ställbar vilket underlättar en hel del

.
mvh Manor
Perra83
- Entusiast

Manor skrev:Niklas skrev:Hur är "sprutbilden" med en Kränzle 1152?
Det är en av de bästa finesserna med Kränzle...sprutbilden är ställbar vilket underlättar en hel del

.
Ja från smal som ett pekfinger till riktigt bred. En av flera bra grejer med Kränzle.
-
Norrhyttan
- Trogen Medlem

Enda felet jag hittar på Kränzle är att strålröret är gängat. Det är ungefär 400 varv att skruva när det ska bort. Jag hade velat ha en bajonettfattning.
Vad var det jag sa!
-
Norrhyttan
- Trogen Medlem

Men det var inte standard på min. Att man kan bygga om grejer i efterhand är ju en annan sak.
Vad var det jag sa!
-
Niklas
- Medlem
Norrhyttan skrev:Enda felet jag hittar på Kränzle är att strålröret är gängat. Det är ungefär 400 varv att skruva när det ska bort. Jag hade velat ha en bajonettfattning.
Vad har det för betydelse menar du? Alltså i vilket syfte plockar du isär detta?
-
Petrho
- Medlem
Misstänker att man kanske vill byta verktyg till exvis underspolningsrör etc
-
Andypandy
- Medlem
Eller som i mitt fall, koppla på foam-lancen (den grejen som gör att det blir ett tjockt lager med skum/kräm på bilen). Då får man skruva dom där 400 varven

-
Niklas
- Medlem
Var på Bauhaus igår och kikade lite. Kärchern (K7 Premium) kändes otroligt plastig så den blir det inte i alla fall.
Däremot så föll jag för Nilfisk P160 15X-TRA. Kändes riktigt vettig! Har även pratat med BBV som rekommenderade mig att köpa en Nilfisk men E145.
Vad tycker ni om Nilfisk? En stor fördel är att man köper den lokalt = lättare med service och att hitta verkstad vid behov.
Dessutom snabbkopplingar till foamlance osv. Smidigt som fasen!
Någon som testat eller säger alla enstämmigt "KÖP KRÄNZLE"?

-
Dannek
- Medlem
kan instämma med att kärcher är extremt plastig och jävlig.. Jag har en K5 hemma som är helt hopplös, ibland får man vänta tills strålen börjar snurra och sedan så är slangen i plast så den går inte att kontrollera utan den vill bara dra ihop sig hela tiden, så illa att man gärna drar sig för att använda den för man blir så förbannad.. visst man kan köpa en gummislang till men den är ju inte gratis..

Kränzle verkar vara bra maskiner

-
Perra83
- Entusiast

Niklas skrev:Var på Bauhaus igår och kikade lite. Kärchern (K7 Premium) kändes otroligt plastig så den blir det inte i alla fall.
Däremot så föll jag för Nilfisk P160 15X-TRA. Kändes riktigt vettig! Har även pratat med BBV som rekommenderade mig att köpa en Nilfisk men E145.
Vad tycker ni om Nilfisk? En stor fördel är att man köper den lokalt = lättare med service och att hitta verkstad vid behov.
Dessutom snabbkopplingar till foamlance osv. Smidigt som fasen!
Någon som testat eller säger alla enstämmigt "KÖP KRÄNZLE"?

Ja är svinnöjd med min Kränzle men en rejäl Nilfisk är det säkert inge fel på.
Se till att köp en med lång gummislang och hög vattenförbrukning. 15m är inte alls för lång.
Va kostar den rejäla Nilfisken?
-
Manor
- Moderator

Min gamla Nilfisk (Alto hette den då) fungerade i 12 år och gav mig mycket glädje.
Nu blev det en Kränzle då jag läste runt en hel del innan och ville ha det bästa man kan köpa för en rimlig peng. Det verkar som om man kan få tag på det mesta i reservdelsväg även lång tid efter att vissa modeller slutat tillverkas. Tanken jag hade var att denna ska få leva länge och även kunna repareras om något händer. Ibland måste man kunna unna sig det bästa...man blir ju glad varje gång man använder den

.
Det är en speciell känsla att använda riktiga kvalitetsprodukter. Kränzle spelar i en helt annan division än Nilfisk och Kärcher om man nu inte går upp till deras proffsmodeller men då är det väl ändå samma prisklass.
mvh Manor
Perra83
- Entusiast

Att Kränzle spelar i en annan division än Nilfisk och Kärcher råder det inga tvivel om. Även fast det är mycket plast i Kränzle så känns den verkligen inte plastig på något vis som dom andra gör.
-
Jensa
- Trogen Medlem

Jag e helnöjd med min nilfisk E145
-
MrMerkel
- Medlem
Jag kommer troligen beställa stihl re 129 plus , ska bli kul att testa den .