Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

hur göra med foam lancer?

Allt utvändigt arbete och produktval.
Petrho
Medlem

hur göra med foam lancer?

Inlägg av Petrho » 02 mar 2015 16:58

Har precis beställt följande:

Foam Lance
BBV Bilschampo Arti +
BBV Power Eco Wash 5L

Hur brukar ni göra?

Börjar ni att spola av bilen med högtryck? eller först en petroleumbaserad (typ macs prickbort)?

Eller börja med prickbort upp till fönstren och sen direkt efter Power Eco Wash?

Hur länge väntar ni?

Hur fungerar doseringen? är max minus på vredet 1:20? etc
Hur doserar ni Power Eco respektive Arti+? Fungerar de bra i lancern?
Har ni andra exempel på bra produkter som fungerar bra? Är exvis Orchards Citrus Pre Clean samt Cotton Candy Snow Foam bättre/drygare?

Vet ni vad det är för gäng på flaskan till Foam Lance (har ej fått prylarna än) - finns det någon annan flaska som passar då BBV har 2 månaders leveranstid på extraflaskor :-( Har exvis Pingens reservflaskor till sin foam lance som passar? Tänkte ha koncentrerad Power Eco i ena och Bilschampo Arti+ i en annan samt rent vatten i en tredje.

Många funderingar blev det :-)

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast

Re: hur göra med foam lancer?

Inlägg av Perra83 » 02 mar 2015 17:25

Först på med kallavfettning. Låt verka tills du ser att tjäran börjar rinna. På med en alkalsik avfettning. Låt verka. Spola sedan av allt med högtryck.
Skumma sedan på Arti+ och låt det ligga ett par minuter innan du spolar av.

Jag använder Orchard Autocare Citrus preclean som förtvätt och Cotton Candy Snow Foam efter det. Sen svampar jag. Allra först någon kallavfettning om det behövs.

Petrho
Medlem

Inlägg av Petrho » 08 mar 2015 16:38

Tack för infon. Efter att man haft på Arti+, spolar man av och sen tvättar med schampo i hink+svamp eller tvättar du med svamp efter att du lagt på med foam lancern?

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Perra83 » 08 mar 2015 19:56

Ja spolar av Arti+. Sedan hink plus schampo. Lite för att se hur ren bilen är om det behovs mer avfettning eller så.

Petrho
Medlem

Inlägg av Petrho » 08 mar 2015 20:30

dum fråga kanske - men varför skall man då köra på schampot med foam lancern? Det som går bort utan svamp har väl redan försvunnit i och med avfettningen?

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Perra83 » 10 mar 2015 11:58

Ja men jag gillar skum och gillar att lägga på en extra gång. Lite slöseri men jag sparar gärna in på något annat. Men finns det något droppe avfettning kvar någonstans så följer det med den där extra gången med schampo.

Användarvisningsbild
jeensa
Medlem

Inlägg av jeensa » 10 mar 2015 17:41

På mörka lacker tycker jag att risken för "tvättrepor" minskar rejält om man skummar bilen med schampo innan man använder svamp/tvättvante. Så du har ett skumlager på samtidigt du svampar alltså....

mvh jens

Skriv svar