Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Förtvätt till våren
-
Cogo
- Entusiast

Förtvätt till våren
Sitter nu och börjar fundera över lite förtvättsmedel så här till vår och sommar. Har ju HD-grön hemma men den är ju rätt så tråkig att använda. Skulle vilja ha någon mysigare förtvätt som luktar gott, tar bra på smutsen, och som är ekonomisk att använd. Späder gärna ut med vatten till valfri styrka. Kommer använda lågtrycksspruta för att applicera den.
Kom igen, ös på med era tips här nu.
Mvh magnus
Kom igen, ös på med era tips här nu.
Mvh magnus
- Perra83
- Entusiast

Re: Förtvätt till våren
Orchard Autocare Citrus preclean tröttnar jag aldrig på. Sen Cotton Candy Snow Foam efteråt.
Rengör bra och lämnar en blank yta.
Rengör bra och lämnar en blank yta.
-
Cogo
- Entusiast

Funkar snowfoamen lågtrycksspruta?
Citrus preclean har jag testat, fungerade bra. Den står absolut på listan.
Citrus preclean har jag testat, fungerade bra. Den står absolut på listan.
- Perra83
- Entusiast

Snow foam förtjänar högtryck. Välj något annat som lämpar sig bättre till lågtryck.
Kan Bilt Hamber ha något fräsigt?
Kan Bilt Hamber ha något fräsigt?
-
marcus
- Entusiast

Sonax Multistar använder jag som APC och med mycket goda resultat.
-
Florio
- Medlem
Turtle Prewash är grym.
Testa den och du blir nöjd.
- Perra83
- Entusiast

Absolut! Dock inget du ska använda på hela bilen utan bara längs sidorna och baktill. Ja brukar även spraya på lite i hjulhusen som blir som nya efteråt.Florio skrev:Turtle Prewash är grym.
-
Cogo
- Entusiast

Är även sugen på Valet Pros förtvättar eller också Sufex HD, någon som vet något om dessa? Lukt på Surfex HD?
Med vänlig hälsning Magnus
- Manor
- Moderator

Min uppfattning var att den fungerade sämre än en relativt milt blandad Micro P27 och betydligt sämre än Degreaser Wet.Florio skrev:Turtle Prewash är grym.
Turtle Prewash var ingen positiv erfarenhet för mig. Visst fungerar den...men inte så bra i förhållande till priset!!?
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
-
Cogo
- Entusiast

Micro P27 är mycket bra, dock vill jag ha något roligare som luktar gott och man blir glad av att använda, typ citrus preclean.
-
Pierriewargen
- Trogen Medlem

Surfex HD luktar som en vanlig alkalisk avfettning. Den är ju bra, men inte nå särskilt mycket bättre än en stark alkalie dock mycket dyrare.Cogo skrev:Är även sugen på Valet Pros förtvättar eller också Sufex HD, någon som vet något om dessa? Lukt på Surfex HD?
- Perra83
- Entusiast

Fasen vi har helt olika erfarenheterManor skrev:Min uppfattning var att den fungerade sämre än en relativt milt blandad Micro P27 och betydligt sämre än Degreaser Wet.Florio skrev:Turtle Prewash är grym.
Turtle Prewash var ingen positiv erfarenhet för mig. Visst fungerar den...men inte så bra i förhållande till priset!!?
P27 levererar inte alls för mig trots stark blandning. Turtle Prewash och Degreaser Wet fullkomligt drar smutsen av bilen. Tjäran blir som lakritssnören längs sidorna på bilen.
Turtle Prewash har jag använt i massor med år, billigt på Ullared
- Manor
- Moderator

Jag börjar misstänka att det kanske hänger på lackskyddet.Perra83 skrev:Fasen vi har helt olika erfarenheterManor skrev:Min uppfattning var att den fungerade sämre än en relativt milt blandad Micro P27 och betydligt sämre än Degreaser Wet.Florio skrev:Turtle Prewash är grym.
P27 levererar inte alls för mig trots stark blandning. Turtle Prewash och Degreaser Wet fullkomligt drar smutsen av bilen. Tjäran blir som lakritssnören längs sidorna på bilen.
Turtle Prewash har jag använt i massor med år, billigt på UllaredDegreaser Wet har Gurun najs prajs på
På Subarun med Opti-Coat 2.0 så fungerar det förträffligt. Visst finns det lite "ploppar" kvar längst ner på dörrarna, men inget direkt problem. Suzukin är Glare:ad och där biter det inte riktigt lika bra (men fortfarande bättre än PreWash). Herr Persson tycker inte heller att P27 riktigt duger utan använder Degreaser Wet var och varannan gång. Jag vill minnas att hans bilar är Glare:ade också.
Degreaser Wet fungerar bättre för mig med, men jag tycker att det är för starkt att använda vid veckotvätten...men visst någon gång under vintern så får det bli värre grejer.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
-
deciso
- Trogen Medlem

Scandistores Tixo Tuff är bra. Späds med vatten så man kan olika blandningar att ta till beroende på vad som krävs för dagen.
Stark blandat kan den ligga lääääänge utan att torka in
Stark blandat kan den ligga lääääänge utan att torka in
-
miken
- Entusiast

Surfex HD är klart bästa alkaliska förtvätt medlet kör det i foam lance sommartid om bilen är riktigt smutsig det är grymt på att lösa smuts inget annat medel klarar det lika bra!
Är bilen bara lite lätt smutsig kör jag med BBVs förtvätt eller Cotton candy Snowfoam då dom är lite snällare mot wax/lackskydd.
en film jag hittade på youtuben:
https://www.youtube.com/watch?v=XyAyU1reGZ4
Är bilen bara lite lätt smutsig kör jag med BBVs förtvätt eller Cotton candy Snowfoam då dom är lite snällare mot wax/lackskydd.
Volvo XC70 Sport AWD D4 Polestar 2016
- Swingminx
- Trogen Medlem

Hur blandar du det i foamlancen?miken skrev:Surfex HD är klart bästa alkaliska förtvätt medlet kör det i foam lance sommartid om bilen är riktigt smutsig det är grymt på att lösa smuts inget annat medel klarar det lika bra!
Sent from my iPhone using Tapatalk
// Per Andersson
Lexus LS430
Mazda RX7 TII
Lexus LS430
Mazda RX7 TII
-
miken
- Entusiast

jag brukar köra med 50% vatten och 50% surfex hd i foam lancen med ratten fullt på minusSwingminx skrev:Hur blandar du det i foamlancen?miken skrev:Surfex HD är klart bästa alkaliska förtvätt medlet kör det i foam lance sommartid om bilen är riktigt smutsig det är grymt på att lösa smuts inget annat medel klarar det lika bra!
Sent from my iPhone using Tapatalk
Volvo XC70 Sport AWD D4 Polestar 2016
-
marcus
- Entusiast

Att köra vilken alkalie som helst med 50/50 i en foam Lance ger en stark lösning som tar det mesta.
-
Pierriewargen
- Trogen Medlem

Håller med marcus här. Tycker inte surfex hd tar mer än någon annan alkalie faktiskt. Åtminstone inte något vidare märkbart.