Jag tänkte dela med mig om min utvändiga tvätt av bilen och då mycket för att få er feedback kring vad jag kan bli bättre på samt kanske ge andra en tanke på hur jag tvättar bilen i dagsläget mot de som inte riktigt vet i vilket hörn man ska börja. Notera att jag är mycket färsk på området så jag gör troligen saker inte helt optimalt. Jag vill också klargöra att jag har inte som mål att få det perfekta resultatet utan bara ett gott sådant samt en renare bil.
Plats: OKQ8 GDS-hall Linköping, Tornby
Bil: Vit Hyundai i40
Tidsåtgång: 1 timme och 20 minuter
Kostnad: ~170 kronor
Utgångsläge: Bilen köptes som helt ny i augusti 2014 och då gjordes även en lackbehandling. Jag frågade senare vad för typ av produkter de använde och säljaren kunde inte själv svara på det ordentligt så han tog frågan vidare och fick då som svar att "Det är samma som BVS" använder. Jag dubbelkollade lite på avrinning och "pärlningen" idag då det alltid är ett hett ämne här verkar det som och båda kändes hyfsat med tanke på årstid och tro mig, mycket avfettning har hamnat på bilen under vinterslasket på denna korta tid för att få bort skiten.
Förtvätt
Produkter: Prickbort, Biltema förtvätt
Genomförande: Först så börjar jag med att spruta ner bilen med Prickbort på den nedre halvan av bilen samt däck/alufälg, försöker även att undvika så mycket plastdetaljer som möjligt sen låter jag det verka i upp till 10 minuter. Det jag märker är att Prickbort verkar torka snabbare än vad jag trodde men efter ett tag så går jag lös med förtvätten på hela bilen, detta får verka ytterligare 10 minuter. Jag märker efter att jag har lagt på Prickbort att mina mf-vantar är kvarglömda hemma så skener in och köper svampar på macken. Samtidigt som allt får verka så förbereder jag schamponering och tar fram övriga tvättredskap från bilen. Nu är det dags att blåsa bilen rent och märker här att Prickbort är SÅ mycket bättre än Biltemas kallavfettning som jag även det hade med mig till hallen och jag kan nu säga att jag lät den flaskan stå kvar
Schamponering
Produkter: Två 12 liters hinkar (röd och blå), Biltema vaxschampo, OKQ8 tvättsvamp utan vax eller schampo.
Genomförande: Blå hink innehåller vatten samt schampo medans röd innehåller enbart schampo för att skölja med. Två svampar använde jag och det innebar för mig automatiskt en svamp för vardera sida av bilen, oavsett skick på svampen men självklart så hade jag tappat en så skulle jag kassera den eller ifall den såg märkbart dålig ut (typ smuts eller grus). Svamp ner i blå hink för att suga åt sig rikligt med vatten och schampo för att se med raka linjer rengöra bilen. Ner i röd hink för att rengöra så gott det går och sen tillbaka ner i blå hink för schampo. Jag tar tröskellådor och kring hjulhus sist, alltså börjar lite högre upp på bilen när jag schamponerar för att minimera att man får med sig något skit högre upp på bilen. Samma ska med en ny svamp och andra sidan av bilen. När det är klart så går jag lös med högtrycken igen, återigen två varv och ett sista utan för att finna ev defekter
Avtorkning
Produkter: Två stora blå långhåriga mf-dukar från Biltema
Genomförande: Här är inte mitt mål att torka bilen helt ren så jag dra bara duken från en punkt till en annan utan något speciellt tryck. En duk återigen för vardera sida för att minimera att något (vad det nu kan vara vid det här laget) följer med till en för stor del av bilen. Återigen så tar jag tröskellådor och hjulhus-områden sist, alltså slutar med nedre delen av bilen. Bilen må se avtorkad ut vid detta laget men den är lättare blöt. De blöta dukarna läggs i en plastpåse.
Vaxning
Produkter: Biltemas våtvax, x antal små korthåriga mf-dukar från ICA Basic.
Genomförande: Biltemas våtvax är väldigt sött och fruktigt till doft samt lite rosa/lila till färg vilket kan skapa en lite intressant situation tycker jag, man är ju lite orolig att bilen blir samma färg och luktar som nån tropisk fruktskål när man är klar men det behöver man inte oroa sig för, iaf vad jag vet nu iaf
Slutkommentar
Jag är mycket nöjd med slutresultatet på bilen och tycker att den glänser rätt bra och man kan spegla sig hyfsat i den även att det är en vit bil i en väldigt ljus hall vilket kan skapa lite konstiga reflektioner och man inte ser ett dugg. Nu kanske ni undrar varför jag bara har vad man kan kalla för budgetprodukter och det är för att jag ska ha något att jämföra med från början och det är då lättast att göra med vad man kan se som det billigaste som går att få tag på egentligen. Jag är nöjd med produkterna men samtidigt väl medveten om att det finns mycket bättre, både våtvax och schampo. Biltemas kallavfettning kommer jag troligen aldrig mer kolla åt igen iaf. Jag glömde mina mf-vantar men jag tror jag föredrog svamp faktiskt så ska nog kolla lite på det framöver. Jag föredrar kontakten man får med bilen av svampar och det ger en känsla av större kontroll. Vantar jag har från Biltema känns alldeles för stora. Dukarna är jag hittills mycket nöjd med, tycker de verkar göra ett bra jobb. Tyvärr så hade jag inget för däck och eller fälg men i dag räckte det med produkterna jag har, de ser ut som nya faktiskt och det är gott nog för mig.
Det är allt ifrån mig för den här gången och ifall ni vill så får ni gärna kommentera utförande och allt vad det kan tänkas vara. Jag reserverar mig för stavfel och konstiga meningsuppbyggnader
Tack för mig.
//Tobbe