Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Dagens utvändiga tvätt

Allt utvändigt arbete och produktval.
Skriv svar
TobbeL
Medlem

Dagens utvändiga tvätt

Inlägg av TobbeL » 10 feb 2015 16:53

Hejsan allesammans

Jag tänkte dela med mig om min utvändiga tvätt av bilen och då mycket för att få er feedback kring vad jag kan bli bättre på samt kanske ge andra en tanke på hur jag tvättar bilen i dagsläget mot de som inte riktigt vet i vilket hörn man ska börja. Notera att jag är mycket färsk på området så jag gör troligen saker inte helt optimalt. Jag vill också klargöra att jag har inte som mål att få det perfekta resultatet utan bara ett gott sådant samt en renare bil.

Plats: OKQ8 GDS-hall Linköping, Tornby
Bil: Vit Hyundai i40
Tidsåtgång: 1 timme och 20 minuter
Kostnad: ~170 kronor

Utgångsläge: Bilen köptes som helt ny i augusti 2014 och då gjordes även en lackbehandling. Jag frågade senare vad för typ av produkter de använde och säljaren kunde inte själv svara på det ordentligt så han tog frågan vidare och fick då som svar att "Det är samma som BVS" använder. Jag dubbelkollade lite på avrinning och "pärlningen" idag då det alltid är ett hett ämne här verkar det som och båda kändes hyfsat med tanke på årstid och tro mig, mycket avfettning har hamnat på bilen under vinterslasket på denna korta tid för att få bort skiten.

Förtvätt
Produkter: Prickbort, Biltema förtvätt
Genomförande: Först så börjar jag med att spruta ner bilen med Prickbort på den nedre halvan av bilen samt däck/alufälg, försöker även att undvika så mycket plastdetaljer som möjligt sen låter jag det verka i upp till 10 minuter. Det jag märker är att Prickbort verkar torka snabbare än vad jag trodde men efter ett tag så går jag lös med förtvätten på hela bilen, detta får verka ytterligare 10 minuter. Jag märker efter att jag har lagt på Prickbort att mina mf-vantar är kvarglömda hemma så skener in och köper svampar på macken. Samtidigt som allt får verka så förbereder jag schamponering och tar fram övriga tvättredskap från bilen. Nu är det dags att blåsa bilen rent och märker här att Prickbort är SÅ mycket bättre än Biltemas kallavfettning som jag även det hade med mig till hallen och jag kan nu säga att jag lät den flaskan stå kvar :) Jag går två varv med högtrycken där första varvet utförs nerifrån och upp medans andra varvet lite mer grovt över hela bilen. Efter det så tar jag ett eget varv och dubbelkollar efter något grövre smuts som kan vara kvar, finns det kvar så provar jag ta bort med ett passande finger :)

Schamponering
Produkter: Två 12 liters hinkar (röd och blå), Biltema vaxschampo, OKQ8 tvättsvamp utan vax eller schampo.
Genomförande: Blå hink innehåller vatten samt schampo medans röd innehåller enbart schampo för att skölja med. Två svampar använde jag och det innebar för mig automatiskt en svamp för vardera sida av bilen, oavsett skick på svampen men självklart så hade jag tappat en så skulle jag kassera den eller ifall den såg märkbart dålig ut (typ smuts eller grus). Svamp ner i blå hink för att suga åt sig rikligt med vatten och schampo för att se med raka linjer rengöra bilen. Ner i röd hink för att rengöra så gott det går och sen tillbaka ner i blå hink för schampo. Jag tar tröskellådor och kring hjulhus sist, alltså börjar lite högre upp på bilen när jag schamponerar för att minimera att man får med sig något skit högre upp på bilen. Samma ska med en ny svamp och andra sidan av bilen. När det är klart så går jag lös med högtrycken igen, återigen två varv och ett sista utan för att finna ev defekter :) Bilen är nu vad jag uppfattar den som ren och kan inte se för mycket plumpar, hittar jag något så tar jag hand om det när jag torkar bilen oftast. Biltemas schampo tycker jag känns hyfsat, bilen känns ren, lagom med skum och glidet är troligen lite under godkänt, blir inte imponerad men som sagt, resultatet är ändå bra.

Avtorkning
Produkter: Två stora blå långhåriga mf-dukar från Biltema
Genomförande: Här är inte mitt mål att torka bilen helt ren så jag dra bara duken från en punkt till en annan utan något speciellt tryck. En duk återigen för vardera sida för att minimera att något (vad det nu kan vara vid det här laget) följer med till en för stor del av bilen. Återigen så tar jag tröskellådor och hjulhus-områden sist, alltså slutar med nedre delen av bilen. Bilen må se avtorkad ut vid detta laget men den är lättare blöt. De blöta dukarna läggs i en plastpåse.

Vaxning
Produkter: Biltemas våtvax, x antal små korthåriga mf-dukar från ICA Basic.
Genomförande: Biltemas våtvax är väldigt sött och fruktigt till doft samt lite rosa/lila till färg vilket kan skapa en lite intressant situation tycker jag, man är ju lite orolig att bilen blir samma färg och luktar som nån tropisk fruktskål när man är klar men det behöver man inte oroa sig för, iaf vad jag vet nu iaf :) Jag tar vissa delar av bilen åt gången och sprutar lite sparsamt för att sen "polera" ut det lite lätt med duken. Då jag inte vill att duken ska bli för sunkig och fuktig till slut så byter jag vid känsla och område. Det blev ungefär totalt 5 dukar på hela bilen. Återigen så tar jag nedre delen av bilen sist. Man kan tycka att jag gör så vid onödigt många steg men det är mest för att få rutin på det och inte slarva. Jag ville och spruta på produkten på en helt blöt bil då jag tycker det förtal lite av känslan så föredrar en lite lättare fuktig bil. När bilen är klar så tar jag igen en ny duk (tror det är ett 8-pack) och går igenom bilen en sista snabb gång för att kanske fördela ut det lite bättre fast med enklare raka drar med ett väldigt lätt tryck på duken. Gissa vad jag tog för delar sist?

Slutkommentar
Jag är mycket nöjd med slutresultatet på bilen och tycker att den glänser rätt bra och man kan spegla sig hyfsat i den även att det är en vit bil i en väldigt ljus hall vilket kan skapa lite konstiga reflektioner och man inte ser ett dugg. Nu kanske ni undrar varför jag bara har vad man kan kalla för budgetprodukter och det är för att jag ska ha något att jämföra med från början och det är då lättast att göra med vad man kan se som det billigaste som går att få tag på egentligen. Jag är nöjd med produkterna men samtidigt väl medveten om att det finns mycket bättre, både våtvax och schampo. Biltemas kallavfettning kommer jag troligen aldrig mer kolla åt igen iaf. Jag glömde mina mf-vantar men jag tror jag föredrog svamp faktiskt så ska nog kolla lite på det framöver. Jag föredrar kontakten man får med bilen av svampar och det ger en känsla av större kontroll. Vantar jag har från Biltema känns alldeles för stora. Dukarna är jag hittills mycket nöjd med, tycker de verkar göra ett bra jobb. Tyvärr så hade jag inget för däck och eller fälg men i dag räckte det med produkterna jag har, de ser ut som nya faktiskt och det är gott nog för mig.

Det är allt ifrån mig för den här gången och ifall ni vill så får ni gärna kommentera utförande och allt vad det kan tänkas vara. Jag reserverar mig för stavfel och konstiga meningsuppbyggnader :)

Tack för mig.
//Tobbe

Användarvisningsbild
nybbe79
Medlem

Re: Dagens utvändiga tvätt

Inlägg av nybbe79 » 10 feb 2015 17:28

Ingen dålig tvätt, personligen känns det lite overkill med så många olika produkter (jag kanske är lat ;) )
Tvättade bilen igår på OKQ8, började med Herobiol Extra avfettningen, med den så blir bilen helt prickfri, tvättade med Orchard Autocare Bramley Bubble Bath, sen avslutade med speed seal innan torkning med våffelduk.
Men är du nöjd med tvätten så är det bara att köra på :jeps
20150209_110657-1.jpg
20150209_110718-1.jpg

TobbeL
Medlem

Inlägg av TobbeL » 10 feb 2015 18:53

Det ser nog mer ut än vad det är pga all text men det är bara 4 stycken medel, du har 3 :) Jag får med mig allt med en hand, inkl alla dukar :)

Det som skiljer oss åt är väl avfettningsmedlen där jag har en vanlig och ett kallavfettning och behovet av dessa beroende på smutsen på bilen, inte hur mycket skit utan VAD för skit :) Jag har haft problem med att få bort en viss typ av skit tidigare och därför provade jag idag Prickbort och det gjorde susen. Behov av olika typer av medel beror ju också på hur ofta man tvättar. Du kanske tvättar oftare och därför inte har samma behov av t.ex kallavfettning eller i övrigt starkare produkter? :) Ett annat problem vi har (jag och sambon) är att vi kör mest stadstrafik här är det bannemig lortigt. Bilen har redan "fartränder" från smuts tyvärr :(

Ser bra ut på dina bilder, hoppas det står sig ett tag.

Användarvisningsbild
nybbe79
Medlem

Inlägg av nybbe79 » 10 feb 2015 19:36

Visst är det så.. kan säga att det går alldeles för länge mellan mina tvättar, men Herobiol Extra är en väldigt stark avfettningen, inte snäll mot lackskyddet om man har det på bilen. Första gången jag provade speed seal som jag tyckte var riktigt lättarbetat, kommer fortsätta att använda det i framtiden, luktar riktigt gott också ☺

Cogo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Cogo » 10 feb 2015 20:07

Ser ju kanon ut. Dock anser jag att det finns roligare tvättprodukter än biltema. Om intresse finna så kan jag säkert hitta en mängd olika produkter i förrådet som du kan få prover av.

Mvh magnus

Cogo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Cogo » 10 feb 2015 20:10

Kom på en sak till, vi vill se bilder på din blanka och nytvättade bil.

Mvh magnus

Pierriewargen
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Pierriewargen » 10 feb 2015 21:57

Alla borde ha en flaska optiseal som lackskydd/torkstöd. Extremt prisvärd och det finns inget enklare spraylackskydd/vax. Spruta i en duk, torka en yta totorrt, upprepa på nästa yta. Tar max 5 minuter att torka/skydda bilen och det går nog åt 2-5 ml produkt.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 10 feb 2015 22:42

Det verkar vara som gjort efter skolboken :). Tvättrepor kan inte undvikas, men här håller du dem till ett minimum och raka repor som bör vara lätta att polera bort till våren. Det enda jag reagerade på lite är väl valet av schampo och vax...här kan du kosta på dig lite roligare grejer även om det du har fungerar. Testa exempelvis med Orchards BBB och Perfection bara för att nämna något :).

Riktiga torkdukar är också av värde. Biltemas "långhåriga" är väl mer tänkt att torka bort vax/lackskydd (buffing) än att användas som torkdukar.

Jag har inget som helst problem med Biltemas kallavfettning dock. Personligen väljer jag hellre Degreaser Wet om en kallavfettning måste användas, men nog tycker jag att Biltemas fungerar.
mvh Manor

TobbeL
Medlem

Inlägg av TobbeL » 10 feb 2015 22:44

Cogo skrev:Ser ju kanon ut. Dock anser jag att det finns roligare tvättprodukter än biltema. Om intresse finna så kan jag säkert hitta en mängd olika produkter i förrådet som du kan få prover av.

Mvh magnus
Absolut visst vore det trevligt, prover är alltid uppskattat. Utan att jag egentligen vet mycket om utbudet vad gäller bilvård så är jag helt övertygad om att det finns mycket roligare saker än Biltema, anledning till att jag började med Biltema som sagt är att få en känsla av hur saker och ting förhåller sig till varandra. Jag känner att jag skulle få fel bild på vad som faktiskt är bra eller dåligt ifall jag hade kollat på detta forumet direkt och tagit det alla verkar överens om är bra och utgått ifrån det.

Låter fö som att du samlar på dig en hel del grejer, haha.
Jag hade tänkt ta bilder på bilen när det blev klart men jag kände mig både lite stressad och snål när jag hade stått i hallen ett tag och sen så glömde jag även ta förebilder vilket jag känner är ett måste det med då. Jag ska försöka bli bättre på det framöver :)

Jag har även fått lite prover från Orchard Autocare med som ska provas men då jag är rätt färsk som sagt så behöver jag få lite känsla för hur man jobbar med sakerna innan jag hoppar på de provflaskorna iaf. Vore ju synd ifall "en bil" bara blev "en halv bil" då jag inte vet hur man använder det :)

//Tobbe

Användarvisningsbild
nybbe79
Medlem

Inlägg av nybbe79 » 10 feb 2015 22:45

Speed seal är säkert lika smidigt, lägg på på blöt bil, torka av... och eftersom bilen är blöt så glider microfiberduken väldigt lätt när man lägger på produkten.. har bara använt proverna jag fått men ska snart lägga en beställning.

TobbeL
Medlem

Inlägg av TobbeL » 10 feb 2015 22:47

nybbe79 skrev:Visst är det så.. kan säga att det går alldeles för länge mellan mina tvättar, men Herobiol Extra är en väldigt stark avfettningen, inte snäll mot lackskyddet om man har det på bilen. Första gången jag provade speed seal som jag tyckte var riktigt lättarbetat, kommer fortsätta att använda det i framtiden, luktar riktigt gott också ☺
Jag har en provflaska "Speed seal" här hemma som jag kommer använda framöver när jag känner mig mer bekväm med produkterna och doseringar så vem vet, kanske ser vi på "speed seal" på samma sätt framöver :)

Användarvisningsbild
nybbe79
Medlem

Inlägg av nybbe79 » 10 feb 2015 22:51

TobbeL skrev:
nybbe79 skrev:Visst är det så.. kan säga att det går alldeles för länge mellan mina tvättar, men Herobiol Extra är en väldigt stark avfettningen, inte snäll mot lackskyddet om man har det på bilen. Första gången jag provade speed seal som jag tyckte var riktigt lättarbetat, kommer fortsätta att använda det i framtiden, luktar riktigt gott också ☺
Jag har en provflaska "Speed seal" här hemma som jag kommer använda framöver när jag känner mig mer bekväm med produkterna och doseringar så vem vet, kanske ser vi på "speed seal" på samma sätt framöver :)
Absolut, det är väldigt lätt och kul att arbeta med.. Har dock inte hunnit provat avrinningseffekten än...

TobbeL
Medlem

Inlägg av TobbeL » 10 feb 2015 22:52

Manor skrev:Det verkar vara som gjort efter skolboken :). Tvättrepor kan inte undvikas, men här håller du dem till ett minimum och raka repor som bör vara lätta att polera bort till våren. Det enda jag reagerade på lite är väl valet av schampo och vax...här kan du kosta på dig lite roligare grejer även om det du har fungerar. Testa exempelvis med Orchards BBB och Perfection bara för att nämna något :).

Riktiga torkdukar är också av värde. Biltemas "långhåriga" är väl mer tänkt att torka bort vax/lackskydd (buffing) än att användas som torkdukar.

Jag har inget som helst problem med Biltemas kallavfettning dock. Personligen väljer jag hellre Degreaser Wet om en kallavfettning måste användas, men nog tycker jag att Biltemas fungerar.
Absolut kommer jag troligen köpa på mig roligare saker framöver. Biltemas må funka men jag föredrar produkter också som är roliga men där man får mycket för pengarna. Jag upplever inte Biltemas som speciellt dryga utan bara billiga. Jag är säker på att jag hittar produkter som är mer prisvärda, alltså där jag får en rena och finare bil för mindre kronor.

Jag trodde de långhåriga va just bäst för torkning då de suger upp mer än andra men då hade jag mao fel? Då ska jag kolla in på det där återigen så det blir ännu enklare framöver :) Jag har haft skit på bilen de senaste gångerna och jag måste ha stora bekymmer med Biltemas Kallavfettning för det löser sig bara inte men nu idag med Prickbort så rann allt bara bort snudd på och då ska jag även klargöra att jag har inte bytt avfettning i övrigt så spontant tänker jag att det inte kan vara något annat än just Biltemas Kallavfettning som är boven i detta drama.

Jag har lite BBB hemma så jag kommer kolla på framöver. Det verkar onekligen vara väldigt drygt och det är nåt som passar mig :)

Cogo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Cogo » 10 feb 2015 22:58

Du har en rolig tid framöver där du testar en massa produkter för att se vad du gillar. Själv har jag massa olika polerade, lackskydd, schampon m.m som jag köpt på mig. Vissa gillar jag och vissa gillar jag mindre. Finns mycket info här på forumet.

Mvh magnus

Skriv svar