Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Oscillerande och/eller roterande polermaskin
-
MrMikaelEricsson
- Medlem
Tjena
En nybörjarfråga från mig. Polermaskiner finns i båda varianter och när används vad? Kan man göra "allt" inom bilvård med en oscillerande eller är en roterande att föredra vid specifika tillfällen i bilbård ?
Sent from my iPhone using Tapatalk
En nybörjarfråga från mig. Polermaskiner finns i båda varianter och när används vad? Kan man göra "allt" inom bilvård med en oscillerande eller är en roterande att föredra vid specifika tillfällen i bilbård ?
- Commander
- Trogen Medlem

Re: Oscillerande och/eller roterande polermaskin
Du kan göra allt med oscillerande. Roterande tänkte jag testa i sommar. Har kört hela sommaren med Biltemas Musse pigg och Flex 3401. Allt från grovt till lackskydd fungerar bra 
- Siggy-Stardust
- Medlem
Man kan säga som så att det är att föredra att ha båda, men som start är det ganska dyrt att investera i två maskiner så
då är den oscillerande helt klart val nr.1.
Varför?
Roterande avverkar generellt kraftigare och oftast behöver man ändå polera med oscillerande efter roterande då den
ger lite hologram osv. En roterande är kanon vid svårare oxidering eller då lacken verkligen behöver avverkas mycket.
Vilken oscillerande skall du ha? Det beror på plånbok såklart.
För mig är Rupes LHR 21ES en kanonval. Den oscillerar vilket gör att man slipper hologram till en större del
än en roterande. Sen har den ett stort kast, 21 mm, som gör att den ändå är mer effektiv i avverkning än många
oscillerande med mindre offset, eller kast.
En annan oscillerande maskin som är kanon är Flex 3401.
Jag tror mao. att den maskin du söker skall vara oscillerande.
Varför?
Roterande avverkar generellt kraftigare och oftast behöver man ändå polera med oscillerande efter roterande då den
ger lite hologram osv. En roterande är kanon vid svårare oxidering eller då lacken verkligen behöver avverkas mycket.
För mig är Rupes LHR 21ES en kanonval. Den oscillerar vilket gör att man slipper hologram till en större del
än en roterande. Sen har den ett stort kast, 21 mm, som gör att den ändå är mer effektiv i avverkning än många
-
MrMikaelEricsson
- Medlem
Kanon, tack!Commander skrev:Du kan göra allt med oscillerande. Roterande tänkte jag testa i sommar. Har kört hela sommaren med Biltemas Musse pigg och Flex 3401. Allt från grovt till lackskydd fungerar bra
-
MrMikaelEricsson
- Medlem
Ok, då förstår jag skillnaden. Flex finns ju i en 3403 roterande variant ser jag. 3401 och bigfoot verkar populära här om man inte väljer twin/top tool.Siggy-Stardust skrev:Man kan säga som så att det är att föredra att ha båda, men som start är det ganska dyrt att investera i två maskiner så
Varför?
- Commander
- Trogen Medlem

3401 roterar men är oscillerande
-
MrMikaelEricsson
- Medlem
Jo, det fattar jag. Engelska har begreppen Orbital och Rotary, vet ej om Svenskan har motsvarandeCommander skrev:3401 roterar men är oscillerande
-
miken
- Entusiast

Med en oscillerande maskin kan du få precis samma resultat som med en roterande bara det att du kanske måste lägga ner lite mer tid så oscillerande är det självklara valet!
Polerar du många bilar åt släkt och vänner så skulle jag satsa på en roterande då den är mer effektiv och spar mer tid men kräver också lite mer erfarenhet för att få perfekt resultat
Polerar du många bilar åt släkt och vänner så skulle jag satsa på en roterande då den är mer effektiv och spar mer tid men kräver också lite mer erfarenhet för att få perfekt resultat
Senast redigerad av 1 miken, redigerad totalt 9 gånger.
Volvo XC70 Sport AWD D4 Polestar 2016
- jeensa
- Medlem
Jag säger såhär; roterande ger snabbare effektivare avverkning, oftast tystare gång med mindre vibrationer. Att dom skulle ge poler rosor/hologram är delvis struntprat, med rätt trissor och rätt medel för jobbet du gör så blir resultatet kanonbra!
Har polerat sedan 1992 och hittills haft turen att slippa hologram/polerskador pga roterande maskin.
Köp dig en roterande maskin men välj en av god kvalitet, det kommer löna sig snabbt, ge dig ett roligare jobb i garaget i flera år samt speciellt vid tunga jobb på riktigt slitna hårda lacker.
mvh jensa
Har polerat sedan 1992 och hittills haft turen att slippa hologram/polerskador pga roterande maskin.
Köp dig en roterande maskin men välj en av god kvalitet, det kommer löna sig snabbt, ge dig ett roligare jobb i garaget i flera år samt speciellt vid tunga jobb på riktigt slitna hårda lacker.
mvh jensa
-
MrMikaelEricsson
- Medlem
Super, tack!miken skrev:Med en oscillerande maskin kan du få precis samma resultat som med en roterande bara det att du kanske måste lägga ner lite mer tid så oscillerande är det självklara valet!
-
MrMikaelEricsson
- Medlem
Ok, jag fattar din poäng. Tack!jeensa skrev:Jag säger såhär; roterande ger snabbare effektivare avverkning, oftast tystare gång med mindre vibrationer. Att dom skulle ge poler rosor/hologram är delvis struntprat, med rätt trissor och rätt medel för jobbet du gör så blir resultatet kanonbra!
mvh jensa
- progge
- Moderator

Håller med dig Jeensa till 100 %.jeensa skrev:Jag säger såhär; roterande ger snabbare effektivare avverkning, oftast tystare gång med mindre vibrationer. Att dom skulle ge poler rosor/hologram är delvis struntprat, med rätt trissor och rätt medel för jobbet du gör så blir resultatet kanonbra!
mvh jensa
Jewel paint på lågt varv, med fin pad och fint poler medel (Reflekt) är roligt.
Ger otroligt djup och glans, roterande is the shit
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020
- Manor
- Moderator

...och jag håller inte med.jeensa skrev:Jag säger såhär; roterande ger snabbare effektivare avverkning, oftast tystare gång med mindre vibrationer. Att dom skulle ge poler rosor/hologram är delvis struntprat, med rätt trissor och rätt medel för jobbet du gör så blir resultatet kanonbra!
mvh jensa
Visst finns det många fördelar med en roterande, men hologram ger de betydligt lättare än en oscillerande maskin. Visst är det mycket av en vanesak, men för de som inte polerar mer än max 5 bilar per år så finns inte så mycket övningstid...och inte heller förlorar man så mycket tid med en bra oscillende maskin.
Jag har själv lyckats få en hel del hologram med roterande, gul mediumtrissa och Glare Spider (som inte kan anses vara direkt "grovt")...det skulle nog varit en omöjlighet med en oscillerande maskin med samma trissa och medel.
Om Pingen som proffs kör 95% avsina poleringar med en TopTool...varför skulle det då inte fungera för mig. Det var åtminstone anledningen till mitt TopTool köp, som jag än så länge inte ångrat för 5 öre.
Jag har även en AEG PE-150 som alltså är roterande. Riktigt hyfsad maskin, men används numera väldigt sällan. Jag har hittills inte gått bet med TopTool:en ens när det varit ganska mycket repor.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
- Manor
- Moderator

Detta är jag dock väldigt intresserad av att testa.progge skrev:Håller med dig Jeensa till 100 %.jeensa skrev:Jag säger såhär; roterande ger snabbare effektivare avverkning, oftast tystare gång med mindre vibrationer. Att dom skulle ge poler rosor/hologram är delvis struntprat, med rätt trissor och rätt medel för jobbet du gör så blir resultatet kanonbra!
mvh jensa
Här används den roterande till det sista finputset, och det har jag aldrig vågat mig på.
De få gånger som en roterande har används så har jag alltid efterkört med en oscillerande.
Kan du ge lite mer tips på hur jag ska gå tillväga med detta "jewel paint"? Hur mycket tryck? En fin pad...är det lika med en mjuk svart trissa, eller är det någon annan modell som används? Skulle Menzerna SF4000 kunna fungera som medel istället för CarPro Reflect?
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
- progge
- Moderator

Tryck, skulle säga lyfter maskinen lite lätt uppåt.Manor skrev:Detta är jag dock väldigt intresserad av att testa.progge skrev:Håller med dig Jeensa till 100 %.jeensa skrev:Jag säger såhär; roterande ger snabbare effektivare avverkning, oftast tystare gång med mindre vibrationer. Att dom skulle ge poler rosor/hologram är delvis struntprat, med rätt trissor och rätt medel för jobbet du gör så blir resultatet kanonbra!
mvh jensa
Här används den roterande till det sista finputset, och det har jag aldrig vågat mig på.
De få gånger som en roterande har används så har jag alltid efterkört med en oscillerande.
Kan du ge lite mer tips på hur jag ska gå tillväga med detta "jewel paint"? Hur mycket tryck? En fin pad...är det lika med en mjuk svart trissa, eller är det någon annan modell som används? Skulle Menzerna SF4000 kunna fungera som medel istället för CarPro Reflect?
En trissa utan cut, så fungerar det
SF 4000 funkar (Avverkning: 3 av 10 och Glans 10 av 10), Reflekt är bara en av många fina medel.
Smaken är som baken, delad
Viktigt är
Rena trasor, samt hålla paden ren inget medel som inte är aktivt.
Testa på en halv huv och se skilnaden.
http://www.autopia.org/forums/the-detai ... shine.html
Mvh Progge
-
Pierriewargen
- Trogen Medlem

How to Jewel Paint using a Rotary Buffer: http://youtu.be/V4PQfiXJLIc
-
MrMikaelEricsson
- Medlem
Det här blev ju en fantastiskt bra diskussion över nått jag inte förstod. Nu är jag mycket klokare och förvirrad på ett högre plan 
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Sent from my iPad using Tapatalk HD
-
Kopparbergs bilvård
- Medlem
Jag drog fram min roterande igen efter att ha sålt/bytt mina flex, rupes 75 och t3000. Oj vilken skillnad och vad snabbt det går! Scholl s30 med neo spider pad honey eller vit hex logic som jag använt enbart till finare jobb gjorde susen på grövre repor, samt avslutade utan hologram vad jag kunde se med lampa efter isopropanol...
Dock saknade jag min flex 3401 på vissa ställen av bilen samt att lägga lackskydd med.
Dock saknade jag min flex 3401 på vissa ställen av bilen samt att lägga lackskydd med.
- jeensa
- Medlem
Ännu ett inlägg,
angående slutfinish med roterande; jag brukar köra med lätt tryck men inte bara det tryck maskinens egen tyngd ger utan lite mer än så. Kanske 2 på en skala 1-10 där 10 är max vad jag vågar på en hård riktigt repig lack. Är ju ingen ide att lägga FÖR mycket tryck ens med grovmedel då trissan trycks ihop och ej funkar som det är tänkt.
Är dock ett tag sedan jag körde annant än meguiars m205 till slutfininsh och den är rätt snäll även med kraftigare tryck.
brukar ha hastighet C på min milwakie som går A-F så typ knappt halvfart och gör sen 3-4 korta passeringar över ytan jag vill polera.
mvh jens
angående slutfinish med roterande; jag brukar köra med lätt tryck men inte bara det tryck maskinens egen tyngd ger utan lite mer än så. Kanske 2 på en skala 1-10 där 10 är max vad jag vågar på en hård riktigt repig lack. Är ju ingen ide att lägga FÖR mycket tryck ens med grovmedel då trissan trycks ihop och ej funkar som det är tänkt.
Är dock ett tag sedan jag körde annant än meguiars m205 till slutfininsh och den är rätt snäll även med kraftigare tryck.
brukar ha hastighet C på min milwakie som går A-F så typ knappt halvfart och gör sen 3-4 korta passeringar över ytan jag vill polera.
mvh jens
-
MrMikaelEricsson
- Medlem
Så här blev det:
En renoverad Flex 3403 VRG för en billig peng.