Det skulle jag kunna göra, "fultvätt" på 10 minuter.Perra83 skrev: Gör ett test och ta lite bilder det är du bra på
Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Vinter Bilvård
- Lemerok
- Entusiast

Re: Vinter Bilvård
- korvis
- Trogen Medlem

Ok då ska jag testa mitt Speed Wax på blöt bil nästa gång!jonkegtx skrev:Hela "Holy Trinity" funkar både på torr och blöt bil.
![]()
Som vinterprodukt skulle jag dock rekomendera Speed Seal då den tål tjärlösare.
Men vill du bara ha lite "bling" mellan tvättarna och torkstöd så funkar Speed Wax o Perfection utmärkt.![]()
Sen får det väl bli en flaska Speed Seal också snart (så man har hela Holy Trinity)
Tack för input, jonkegtx!
- Bananen
- Trogen Medlem

WaxDog skrev:Ett tips om man bara vill "snabbtvätta" på vintern är att köra med Bilt Hamber Surfex HD blandat 1:10 (ungefär), spruta på, vänta ett par minuter och spola av med högtryckstvätt. Det blir rent utan att man använder otäcka borstar i tvättstationer med tillhörande repad lack.
Borde finnas fler här som har erfarenhet av detta medel?
Testade idag, grymt!
Bara att blåsa av smutsen!
Men jag kunde inte hålla mig från att tvätta med min nya CarPro lammullshandske och CarPro Reset shampoo, grym kombo med ett glid utan dess like!
Sen på med CarPro Hydro2 också.
/ Hälsningar Thomas
- Bananen
- Trogen Medlem

Tvättade "bussen" idag med samma kombo, ett rent nöje att tvättaBananen skrev:WaxDog skrev:Ett tips om man bara vill "snabbtvätta" på vintern är att köra med Bilt Hamber Surfex HD blandat 1:10 (ungefär), spruta på, vänta ett par minuter och spola av med högtryckstvätt. Det blir rent utan att man använder otäcka borstar i tvättstationer med tillhörande repad lack.
Borde finnas fler här som har erfarenhet av detta medel?
Testade idag, grymt!![]()
Bara att blåsa av smutsen!![]()
Men jag kunde inte hålla mig från att tvätta med min nya CarPro lammullshandske och CarPro Reset shampoo, grym kombo med ett glid utan dess like!
Sen på med CarPro Hydro2 också.
/ Hälsningar Thomas
-
Zerion
- Medlem
Så alkalisk avfettning funkar bra på vintern? 
- Lemerok
- Entusiast

Surfex HD är väl något av en micro-avfettning? Eller en blandning i alla fall. Ska fungera bra mot det mesta på vintern, kanske inte om man bara vill få bort asfalt lättast? Ska testa den imorgon eller övermorgon med en snabbtvätt tänkte jag. 
- Bananen
- Trogen Medlem

Från Waxdogs hemsida.Zerion skrev:Så alkalisk avfettning funkar bra på vintern?
Effektiv avfettning - Tesvinnare i Auto Express där den sopade banan med motståndet.
Bilt Hambers Surfex HD är dessutom vattenbaserad och extra skonsam mot lackskydd och vax, ändå är den lika effektiv som en kallavfettning. Perfekt för rengöring av båtar där smutsen består av lite av varje, sot, olja, alger med mera.
Bilt-Hamber Surfex HD har en prestanda som matchar och till och med överträffarlösningsmedelsbaserade produkter samtidigt som den uppfyller den senaste standarden av biologisk nedbrytbarhet.
Surfex HD-löser olja och fett, men till skillnad från lösningsmedelsbaserade rengöringsmedelkommer dessutom organisk smuts att lösas, exempelvis trädsav, alger och annan påväxt.
Surfex HD kan blandas i styrka för att passa nivån nedsmutsningen. En blandning av bara 1% Surfex HD i vatten för lätt nedsmutsning, 10% för normal smuts eller koncentrerat för hård nedsmutsning och fläckar. Vår erfarenhet är att över 20% behöver man sällan gå, medlet är så effektivt ändå.
Vid normal blandning får du ut 50-liter , alltså väldigt ekonomiskt.
Passar utmärkt att köra med direkt i högtryckstvätten där du ställer doseringen på max vilket motsvarar ca 5% lösning. Också perfekt att ha i foam lance där den inte bara skummar bra, den rengör även bäst av alla foams.
Innehåll: 5 liter
Betyget i Auto Extress test blev 5/5 med kommentaren:
"Best buy: The no-frills, separately supplied instruction sheet claims that this degreaser is as strong as solvent-based cleaners, but meets the latest biodegradable standards. Judging by our test we reckon this is right, as nothing came as close as HD to leaving a clean panel. It created a decent foam, which was slow to run off, making easy work for the pressure washer."
/ Hälsningar Thomas
- Rasseman
- Medlem
Har också beställt en dunk, att det blir rent förstår jag men är den så skonsam mot vax och lackskydd som de påstår?
V70 2,5 FT -11 R-Design
V70 2,5 FT -11 R-Design
- Lemerok
- Entusiast

Det är ju hursomhelst skonsammare än kallavfettning som man brukar använda, får se om den behöver tas fram ibland ändå. Idag ska jag testa tänkte jag, återkommer med lite bilder och kanske film.
- Swingminx
- Trogen Medlem

Idag testade jag hur P27 står sig mot vintersmutsen. Pingens avfettning på ena sidan och p27 på andra. Ganska så strävt efteråt medans pingens tog allt i princip. Blandade 1:10 så ska pröva starkare nästa gång 
Sent from my iPhone using Tapatalk
// Per Andersson
Lexus LS430
Mazda RX7 TII
Lexus LS430
Mazda RX7 TII
- Rasseman
- Medlem
Fick min dunk idag, snabb leverans. Ska prova den efter nästa färd på skitiga landsvägar.
V70 2,5 FT -11 R-Design
V70 2,5 FT -11 R-Design
- Manor
- Moderator

Jag får bort allt strävt med P27, men min kollega hade kvar lite knotter på nederkant på sina dörrar. Det kanske krävs ett bra/bättre underliggande lackskydd för att slippa det?Swingminx skrev:Idag testade jag hur P27 står sig mot vintersmutsen. Pingens avfettning på ena sidan och p27 på andra. Ganska så strävt efteråt medans pingens tog allt i princip. Blandade 1:10 så ska pröva starkare nästa gång
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
- korvis
- Trogen Medlem

Har glömt rapportera att jag nu testat lägga Speed Wax på rejält blöt bil och avtorkad med våffelduk. Fick bättre resultat än på torr bil med mf-duk, faktiskt.korvis skrev:Ok då ska jag testa mitt Speed Wax på blöt bil nästa gång!jonkegtx skrev:Hela "Holy Trinity" funkar både på torr och blöt bil.
![]()
Som vinterprodukt skulle jag dock rekomendera Speed Seal då den tål tjärlösare.
Men vill du bara ha lite "bling" mellan tvättarna och torkstöd så funkar Speed Wax o Perfection utmärkt.![]()
Sen får det väl bli en flaska Speed Seal också snart (så man har hela Holy Trinity)
Tack för input, jonkegtx!
Och nu gick det ju dessutom snabbare i tvätthallen = utmärkt vinterprodukt!
Samma erfarenhet av Speed seal (som jag nu också införskaffat).
Till våren ska jag lägga hela Holy Trinity i flera lager, ev. med Menzerna PL i botten (som jag har nu).
Orchards produkter får hur som helst högt betyg