Micke K skrev:Wolfram skrev:Som Micke K säger, dom borstlösa tvättarna är det som gäller om man skall undvika repor.
En vit bil med hård lack kanske det inte syns så mycket på, men kör in en svart asiat så blir det nog spännande.
Här nere i stan har vi biltvättarfirmor som drivs av öststatare, polarn gillar dom, han är ekonomisk så att säga.
99 kr så får du en ordentlig tvätt med avfettning, handtvättning och avtorkning med sämskinn, rätt prisvärt egentligen.
Låter galet billigt ! Vi tar 300kr för en vanlig personbil....
Norrhyttan skrev:Wolfram skrev:Här nere i stan har vi biltvättarfirmor som drivs av öststatare, polarn gillar dom, han är ekonomisk så att säga.
99 kr så får du en ordentlig tvätt med avfettning, handtvättning och avtorkning med sämskinn, rätt prisvärt egentligen.
För de pengarna är det givetvis svartjobb och kan bli problem den dagen någonting blir förstört på bilen eftersom det nog är lite si och så med försäkringar och liknande.
Tjejen skulle vara snäll en gång när hon lånade min bil och passade på och tvätta hos någon sådan billighetsbiltvättare. Vet inte vad han brassade på med för kemikalier, men alla kromade plastlister på bilen (Passat 2007) blev förstörda och skyltramarna blev av med sin text och blev alldeles mjölkvita.
Billigt är inte alltid samma som jättebra...
Jag vet inte riktigt om det är svartjobb, men dom är registrerade som aktiebolag med 4 anställda.
Sen om dom gör jobbet svart eller inte, det vet jag inte.
Från början fanns bara ett bilvårdsställe som gjorde handtvätt och då kostade det 199 kr, sen öppnade en till biltvätt, då blev det krig och det kostade 149 kr, nu har vi 3 firmor som kör handtvätt och priset är nere på 99kr för handtvätt.
Den billigaste tjänsten var 99kr, sen fanns det med tvätt+matttvätt typ 119 kr, vill man ha tvätt+matttvätt+dammsugning av hela bilen och avtorkning alla dörrgångar typ 159 kr, jag minns priserna som sjukt billiga, typ 499 kr för maskinpolering och vaxning.
Dom gjorde ett bra jobb med tvätten iaf, men vem vet hur en maskinpolering för 499 kr hade sett ut, kanske skitbra om man ska sälja bilen, vem vet.
Dom har funnits länge, har stora skyltar ute vid vägen, drivs av samma ägare, vet inte hur det fungerar men dom existerar sedan en längre tid tillbaka.
Denna firma är den ovan nämnda med 4 anställda, dom gör "minirekond" för 299kr.
Dom kallar det ett erbjudande, men det är ett bestående pris som annonseras som rea hela tiden.
Utvändig handtvätt
Dammsugning
Fönsterputs
Dammtorkning
Rengöring av alla plastytor
Rengöring av dörrfalsar
Fönsterputs
Asfaltsborttagning
Underspolning
Rengöring av bagageutrymme
Det verkar inte vara några yrkeskriminella typer heller, den skummaste av biltvättarfirmorna gjorde ett besök och hotade en bekant och sa att han konkurrerade med dom och att han skall lämna över marknaden till dom i våran stad.
Han bad dom dra åt ordet på H och sa att han skall byta däck på bilar för 1kr om det så är det som krävs för att förstöra för dom.
Något mer hände aldrig från biltvättnissarnas sida, annars brukar företag börjar brinna här om man inte är tillmötesgående.