Jag har använt Hydro2, Reload, Reset.
Tack så mycket för all hjälp! Ni är bäst!

Med "rena döden för lackskydd" syftade jag på att schampo kan påverka (åtminstone några relativt få jag provat men andra tycks ha liknande erfarenheter av andra sorter) lackskydds egenskaper. Främst avrinning och hur lätt smuts fastnar eftersom jag förstod det som det var vad som var på tal och vad en amatör som jag märker av lättast. Men kanhända menar Zerion att lackskyddsmedlet som sådant alldeles försvunnit fysiskt och är borta och det inte kan bero på val av schampo, vad vet jag.Manor skrev:
Nu verkade inte ens Opti-Coat 2.0 fungera för Zerion, och det keramiska lackskyddet dödar du inte med ett schampo om det inte är baserat på sand och stålull.
Däremot kan ju vissa schampon ge en trist yta som inte verkar ge avrinning (och det var kanske det du menade med "döda"?), men det brukar lösa sig direkt när man tvättar med ett annat schampo. Personligen så har jag testat tre Concept schampon som inte fungerade så bra för mig. De upplevde jag gav en trist och strävare yta än exempelvis Ultima eller BBB (för att nämna några av favoriterna).

Så känner jag också.. " Skönt " att jag inte är ensam längre, även fast jag inte använde nån sorts av avfettning bara CarPro Reset Schampo!Pierriewargen skrev:Blev lite besviken på reload efter en vända med kallavfettning. Det kändes som att ~90% av effekten försvann på en gång. Men ska prova lägga en ny vända på en polerad yta istället till nästa gång.
Men men. La cquartz uk på huven istället för det vet jag har bra hållbarhet (var som nytt efter 9 månader på förra bilen) och avrinningen är grym där med.
http://youtu.be/dinWkSgJ8oE

Har faktiskt aldrig lagt det på en hel bil, bara lite testpaneler på olika bilar. Men skulle tro att man nog gör av med en hel sats på en bil. Knepet är att inte snåla med produkten när man applicerar, allt måste täckas ganska tjockt för ett bra resultat.Rasseman skrev:Tråkigt, hur många bilar räcker 50 ml Cquartz till?
V70 2,5 FT -11 R-Design
Då blir det en liten kostnad men håller det länge så kanske det är värt det. Men avfettning på Reload, tog den bort så mycket eller dödade den bara avrinningen tro ?Pierriewargen skrev:Har faktiskt aldrig lagt det på en hel bil, bara lite testpaneler på olika bilar. Men skulle tro att man nog gör av med en hel sats på en bil. Knepet är att inte snåla med produkten när man applicerar, allt måste täckas ganska tjockt för ett bra resultat.Rasseman skrev:Tråkigt, hur många bilar räcker 50 ml Cquartz till?
V70 2,5 FT -11 R-Design

Det är fortfarande lite skiktning kvar, ungefär som med master sealant. Men hade ju opti coat sedan innan, så det kan mycket väl vara så att det är oc som ger den avrinning som är kvar. Samtidigt kan ju det vara anledningen till varför det inte höll så länge. Ska prova att polera en yta och lägga reload där istället. Eventuellt en jämförelse med esclate lotion+master sealant bredvid reload så man kan se sida vid sida vilket som håller bäst.Rasseman skrev: Då blir det en liten kostnad men håller det länge så kanske det är värt det. Men avfettning på Reload, tog den bort så mycket eller dödade den bara avrinningen tro ?

Har du provat Reload på polerad yta än?Pierriewargen skrev:Det är fortfarande lite skiktning kvar, ungefär som med master sealant. Men hade ju opti coat sedan innan, så det kan mycket väl vara så att det är oc som ger den avrinning som är kvar. Samtidigt kan ju det vara anledningen till varför det inte höll så länge. Ska prova att polera en yta och lägga reload där istället. Eventuellt en jämförelse med esclate lotion+master sealant bredvid reload så man kan se sida vid sida vilket som håller bäst.Rasseman skrev: Då blir det en liten kostnad men håller det länge så kanske det är värt det. Men avfettning på Reload, tog den bort så mycket eller dödade den bara avrinningen tro ?