Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Polering äldre Merzedes

Poleringssätt och produktval.
timon
Ny Medlem

Polering äldre Merzedes

Inlägg av timon » 04 okt 2014 13:12

Hej. En kompis köpte en äldre grön merza. Tror inte det är klarlack på den. Hur tar jag mig an den? Använder dual 21. Har menzerna, scholls30, brukar avsluta med glare, både polering och lackskydd. Tips mottages tacksamt. Micke

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Re: Polering äldre Merzedes

Inlägg av Manor » 04 okt 2014 18:29

Svårt att ge några generella tips annat än att gå på lugnt initialt...milda medel och trissor.
Hur ser den ut i lacken? Oxid brukar kunna vara ett problem, och får du inte bort all oxid så brukar det bli ett flammigt resultat efter pålagt lackskydd.

Då jag själv enbart polerat en bil utan klarlack så har jag tyvärr inte så mycket kunskap runt området.
Det finns dock andra på forumet som har.
mvh Manor

Användarvisningsbild
garagehunden KL
Medlem

Inlägg av garagehunden KL » 04 okt 2014 20:11

timon skrev:Hej. En kompis köpte en äldre grön merza. Tror inte det är klarlack på den. Hur tar jag mig an den? Använder dual 21. Har menzerna, scholls30, brukar avsluta med glare, både polering och lackskydd. Tips mottages tacksamt. Micke
Hur gammal är den? Original eller omlack, oxiderad eller blank? Har själv en w123. Den har inte klarlack och lacken är relativt mjuk, både originalpartierna och de omlackade. De kan färga en del vi polering men det är i regel inget farligt om inte lacken är väldigt nednött redan. Man får prova sig fram helt enkelt. Börja lite försiktigt och öka vid behov till önskat resultat. Det är inga speciella konstigheter med dom om den inte är jättegammal med originallack.

Själv har jag vaxat min hittills då den inte körs på vintern numera, men det är väl mest en smaksak verkar det.

timon
Ny Medlem

Inlägg av timon » 05 okt 2014 07:01

Kan väl vara mitten 70tal. Såg inte så nedgången ut. Får väl köra lite försiktigt i början. Vad jag förstått så är det inte fel med extra lackskydd? Tack för hjälp.

Användarvisningsbild
garagehunden KL
Medlem

Inlägg av garagehunden KL » 05 okt 2014 14:07

timon skrev:Kan väl vara mitten 70tal. Såg inte så nedgången ut. Får väl köra lite försiktigt i början. Vad jag förstått så är det inte fel med extra lackskydd? Tack för hjälp.
Nej, fel är det inte.

Nåt att tänka på i övrigt med gamla mercor generellt, nu vet jag inte vad det är för motor i den, är att det inte är nån Volvo B18. Olja skall bytas ofta, då håller de. Slarvas det med det så får man räkna med att de skär. De är inte alltid så förlåtande på det sättet.
Rostskydd i skrymslen och vrår på lite luriga ställen behövs också. Vid huvgångjärnsinfästningar, batteriplatta och alla de vanliga ställena förstås.

Det är intressanta bilar värda att sköta och än så länge underskattade ekonomiskt av de årgångarna, men blir allt populärare.

Skriv svar