Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Ny klarlack, lackskydd?
- latisen
- Forumtekniker

Ny klarlack, lackskydd?
Hej,
En kollega ska få ny klarlack på huv och skärmar. Hon vill ha bilen polerad och lackskyddad. Eftersom delarna som är nylackade lär vara repfria så behöver dessa inte poleras, men kan man lägga ex. powerlock på lack som bara legat en månad eller bör jag lämna huv och skärmar obehandlade, alternativt om holy trinity kanske kan läggas?
Har powerlock, bbv 2-komp och holy trinity att tillgå.
En kollega ska få ny klarlack på huv och skärmar. Hon vill ha bilen polerad och lackskyddad. Eftersom delarna som är nylackade lär vara repfria så behöver dessa inte poleras, men kan man lägga ex. powerlock på lack som bara legat en månad eller bör jag lämna huv och skärmar obehandlade, alternativt om holy trinity kanske kan läggas?
Har powerlock, bbv 2-komp och holy trinity att tillgå.
Senast redigerad av 3 latisen, redigerad totalt 14 gång.
-
jonkegtx
- Entusiast

Re: Ny klarlack, lackskydd?
Har en lackerare i bekantskapskretsen som även polerar/lackskyddar.
Efter några timmar säger han, men för att vara helt säker så vänta till dagen efter.

Efter några timmar säger han, men för att vara helt säker så vänta till dagen efter.
Senast redigerad av 3 jonkegtx, redigerad totalt 14 gång.
- latisen
- Forumtekniker

Men en lack kan väl inte vara genomvädrad på en dag? Riskerar man inte att lacken inte får syre till att härda om man lägger ett lager lackskydd uppepå innan den genomhärdat?
Senast redigerad av 3 latisen, redigerad totalt 14 gång.
- ostkroken
- Entusiast

Lokale lackeraren som lackerade min sa att det bara var att polera när jag ville. Jag själv har ingen aning.
Senast redigerad av 3 ostkroken, redigerad totalt 14 gång.
-
Martin1
- Ny Medlem
Frågade "min" lackerare för ett tag sen om jag kunde lackskydda min baklucka som var målad 2 veckor tidigare, jaja dan efter är det ok att göra vad du vill typ sa han.
- latisen
- Forumtekniker

Verkar vara flera lackerade som säger likadant, så en runda lackskydd får det ju bli då 
- Jensa
- Trogen Medlem

Men beror inte de lite på om de har varit i ugn eller ja värme torkat eller de bara får lufttorka?
- Funk
- Moderator

Ren lufttorkning används knappast av lackerare idag. Infravärme eller ugn är det som gäller. Men snackar vi enkomponent från t.ex sprayburk så skall man definitiv vänta ett tag innan man polerar eller skyddar.
/Thomas
/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
-
jonkegtx
- Entusiast

Självklart gäller detta vid "ugnslack"Men beror inte de lite på om de har varit i ugn eller ja värme torkat eller de bara får lufttorka?