Hej, på min moped har jag en kåpa som är rosa, ska vara röd. Har testar detta:
Polermedel för plast
Vax för plast
Vinylglans
Inget av det funkar, någon som har någon bättre idé?
Kan fixa bild om så önskas
Kan tillägga att den varit så innan men det har då funkat med vinylglans, den har dock stått i 1 år nu och då gick det inte :/
Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Få röd plast röd igen
-
Victor
- Medlem
Få röd plast röd igen
Senast redigerad av 4 Victor, redigerad totalt 14 gång.
- Manor
- Moderator

Re: Få röd plast röd igen
Jag antar att plasten har oxiderat/blekts.
Kan du testa med ett milt polermedel på en undanskymd yta och se om det biter?
Nu vet jag inte om det är slät eller skrovlig plast...ovanstående fungerar inte på en skrovlig yta...
Nu vet jag inte om det är slät eller skrovlig plast...ovanstående fungerar inte på en skrovlig yta...
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
-
Victor
- Medlem
Funkar ej :/Manor skrev:Jag antar att plasten har oxiderat/blekts.
Den är inte helt slät nej
Tack för svar iaf
Senast redigerad av 4 Victor, redigerad totalt 14 gång.
-
HazeGlaze
- Medlem
Oxiderar verkligen röd plast på samma sätt som en lackerad bil?
En röd bil tex är ju plåt som är lackerad (jo, även en grön är lackerad...). Medans en röd plastbit är ju inte (oftast) lackerad utan infärgad i plastmassan.
Så min vetenskapliga och uttänkta reflektion säger mig direkt att denna kåpa måste vara blekt av solen. Och då har ju färgen blekts bort och inte täckts av oxidation, och då kan man väl inte återställa förlorad färg mha polering.
Men detta är ju som sagt bara min tanke.
*Två pilsner och vilken skarp hjärna man får*..
En röd bil tex är ju plåt som är lackerad (jo, även en grön är lackerad...). Medans en röd plastbit är ju inte (oftast) lackerad utan infärgad i plastmassan.
Så min vetenskapliga och uttänkta reflektion säger mig direkt att denna kåpa måste vara blekt av solen. Och då har ju färgen blekts bort och inte täckts av oxidation, och då kan man väl inte återställa förlorad färg mha polering.
Men detta är ju som sagt bara min tanke.
*Två pilsner och vilken skarp hjärna man får*..
Senast redigerad av 4 HazeGlaze, redigerad totalt 14 gång.
-
Victor
- Medlem
Får hoppas du har fel men tror tyvärr du kan ha rätt 
Funderar på ifall värmepistol skulle funka? har ingen hemma utan får låna av någon isf men kanske inte funkar?
Funderar på ifall värmepistol skulle funka? har ingen hemma utan får låna av någon isf men kanske inte funkar?