Använde POR15 som jag tidigare beställt för lite andra ändamål också. Hittade då ingen POR15 återförsäljare i Sverige så jag beställde från en firma i ett grannland österut.
Rengjorde ordentligt med roterande stålborste m.m. Ivrig glömde jag naturligtvis fota innan jag startade men Ni har nog alla sett en angripen krok.
Här pågår rengöring.

Så här såg skruvar ut innan rengöring.

Från vänster:
1. Solvent. Lösningsmedel för spädning och rengöring av penslar.
2. POR15 rostskydd.
3. POR15 Chassis Coating. Mattare än POR15 och UV-beständig. Coating finns i blankt utförande också men heter då Blackcoat.
4. Prep & Ready. Rostlösare.
Nederst syns skumpenslar som ska minimera penselränder.
Prep & ready låg på i ca 30 minuter. Detta efter rengöring med roterande borste. Penslade några gånger för att hålla det vått innan det fick torka in. Efter 30 minuter torkades allt av med en fuktig trasa. Då var kroken helt rostfri även i porer och kändes nästan kliniskt ren. Lätt dock själva kulan vara orörd. Den fettades bara in.

Här är 3 lager POR15 lagda med ca 5-6 timmars mellanrum. Mycket blankt. POR15 rostskyddet är inte UV-beständigt så det bör täckas med en coating. Jag valde Chassis Coating som är mattare. Chassis Coating är svårare att inte få penselränder i men med skumpenseln går det bra om man inte duttar för mycket. Coatingen ska läggas inom 24h. Annars är PO15 för hård och primer måste användas.

Klart. Nöjd och glad