Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Lahega Polermaskin Autorange?

Poleringssätt och produktval.
Skriv svar
Pigman
Ny Medlem

Lahega Polermaskin Autorange?

Inlägg av Pigman » 12 jul 2014 12:40

Om man är halvnybörjare på att polera med maskin men känner att biltemas mussepig maskin inte räcker till. Är då Lahega Polermaskin Autorange ett bra nästa steg eller ska man hoppa direkt till roterande? Brukar göra en stegs polering då jag gör det ute, har även nu fått tillgång till ett ruggigt trångt garage där man kan polera om man står i lite spännande ställningar.
Senast redigerad av 4 Pigman, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Re: Lahega Polermaskin Autorange?

Inlägg av Manor » 12 jul 2014 12:47

Nja, Lahegas maskin är inte så mycket bättre...om den ens är bättre alls.

Nästa steg tycker jag att en oscillerande maskin av typen RG T3000 från Reservdelsgurun...eller liknande som säljs bl.a på Mekonomen (det finns någon tråd om detta på forumet).

Kostnaden är väl runt 1000-lappen, och är kraftfullare och ger ett bra resultat.

Ett annat alternativ kan vara att köpa en roterande och därefter "efterstäda" med din nuvarande MussePigg, men det går inte att komma ifrån att en roterande kräver betydligt mer av dig som utövare än en oscillerande maskin...så jag rekommenderar ändå en oscillerande.
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor

vaxfrasse
Medlem

Inlägg av vaxfrasse » 12 jul 2014 13:54

Ett tips är att köra med Optipad/Propad till din maskin. Eller till den maskin som Manor tipsar om. Är röda ulltrissor som går fint ihop med dessa maskiner.
Det blir lite mer bett i poleringen med dessa. Sen kör du med skumtrissor efter sedan.
Senast redigerad av 4 vaxfrasse, redigerad totalt 14 gång.

Pigman
Ny Medlem

Inlägg av Pigman » 13 jul 2014 19:41

Tack för svaren. Då blir det en rg t3000. Någon som vet någon annanstans som man kan köpa den? Slut hos reservdelsgurun. Vad heter mekonomens motsvarighet?

Har rött ull från pingens men den fjällar obeskrivligt mycket, hela bilen blir röd.

Användarvisningsbild
Commander
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Commander » 13 jul 2014 20:01

Pigman skrev:Tack för svaren. Då blir det en rg t3000. Någon som vet någon annanstans som man kan köpa den? Slut hos reservdelsgurun. Vad heter mekonomens motsvarighet?

Har rött ull från pingens men den fjällar obeskrivligt mycket, hela bilen blir röd.
Carwise. Länk nedan

http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och ... pa279588sv

OBS! 15% rabatt på 1 köp nu ikväll ;)

Själv betställer jag hem en TwinTool eller Toptool om BBV får hem något av dem snart :D
Senast redigerad av 4 Commander, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 13 jul 2014 20:35

Commander skrev:
Pigman skrev:Tack för svaren. Då blir det en rg t3000. Någon som vet någon annanstans som man kan köpa den? Slut hos reservdelsgurun. Vad heter mekonomens motsvarighet?

Carwise. Länk nedan

Själv betställer jag hem en TwinTool eller Toptool om BBV får hem något av dem snart :D
Bara som tips till Commander...ta en fundering på TopTool modell 2...ännu dyrare är den dock.
Det finns åtminstone en som handlat en sådan på forumet, och det verkar vara en VÄRSTING :).
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor

Pigman
Ny Medlem

Inlägg av Pigman » 15 jul 2014 18:13

Ser att rg t3000 inte är i lager. S 3000 är däremot. Vad har ni för åsikt om den? Den eller carwise?

Användarvisningsbild
ostkroken
Entusiast
Entusiast

Inlägg av ostkroken » 15 jul 2014 18:20

Jag har inte provat carwise, men har en s3000. Jag gillar min. Visst får man vad betalar för, men så betalar man heller inte så mycket. :)
Den vibrerar en hel del tills man vant sig med vinklar och rätt tryck, men sen kör man ganska stabilt och enkelt.

Skickat från min LG-D802 via Tapatalk
Senast redigerad av 4 ostkroken, redigerad totalt 14 gång.

Cogo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Cogo » 15 jul 2014 18:33

Pigman skrev:Ser att rg t3000 inte är i lager. S 3000 är däremot. Vad har ni för åsikt om den? Den eller carwise?
Jag vill påstå att S3000 och Carwise är samma maskin men märkta med olika namn.

Mvh Magnus
Senast redigerad av 4 Cogo, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Commander
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Commander » 15 jul 2014 19:37

Manor skrev:
Commander skrev:

Carwise. Länk nedan

Bara som tips till Commander...ta en fundering på TopTool modell 2...ännu dyrare är den dock.
Det finns åtminstone en som handlat en sådan på forumet, och det verkar vara en VÄRSTING :).
Såg det inte förän nu och ja jag har tittat på den TopToolen. Visst är den dyrare men behöver jag en sådan som gör ett 10 tal jobb / år? Nej så det fick bli en Twin Tool. Mer styrka i den och hoppas på bättre avverkning med den än Biltemas mussepigg

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Kontakt:

Inlägg av mortil » 15 jul 2014 20:28

Commander skrev:
Manor skrev:
Commander skrev:

Carwise. Länk nedan

Såg det inte förän nu och ja jag har tittat på den TopToolen. Visst är den dyrare men behöver jag en sådan som gör ett 10 tal jobb / år? Nej så det fick bli en Twin Tool. Mer styrka i den och hoppas på bättre avverkning med den än Biltemas mussepigg

Du kan inte jämföra Twintool med biltema mussepigg, de är som att jämföra en Eka mot en korvett (om man för ovanligheten ska prata sjötermer)

och gör man bara 10 bilar/år så duger en twintool perfekt.. snudd på överdrivet. ja skulle kolla efter begagnade toptools först. kan ju få fatt på nån för vettiga pengar.
Senast redigerad av 4 mortil, redigerad totalt 14 gång.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..

Pigman
Ny Medlem

Inlägg av Pigman » 15 jul 2014 21:38

Om rgt3000 inte kommer i lager snart blir det antingen carwise eller s3000. Vilka stödplattor behöver jag till respektive maskin för att kunna använda mina 100mm trissor som jag vanligtvis har till mussepig. Har nämligen en riktigt gedigen samlig som hade varit bra att kunna använda till den nya. Länka gärna.

Användarvisningsbild
Commander
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Commander » 16 jul 2014 15:25

mortil skrev:
Commander skrev:
Manor skrev:
Commander skrev: Carwise. Länk nedan

Du kan inte jämföra Twintool med biltema mussepigg, de är som att jämföra en Eka mot en korvett (om man för ovanligheten ska prata sjötermer)

och gör man bara 10 bilar/år så duger en twintool perfekt.. snudd på överdrivet. ja skulle kolla efter begagnade toptools först. kan ju få fatt på nån för vettiga pengar.
Too late my friend. Den kom hem idag och i helgen ska den testas och vi ska lära känna varandra :) Ja räknade n8g lite fort blir kanske en 15 bilar per år. Men det skall väl vara kul att göra jobbet :D

Bisolvon
Medlem

Inlägg av Bisolvon » 16 jul 2014 15:40

Du har pm.

Skriv svar