Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Kompressor 50L Jula
- latisen
- Forumtekniker

Kompressor 50L Jula
Köpte en 50L 3hk dubbelcylindrig kompressor på Jula igår, den verkar klara iaf Pingens lilla luftmaskin utan större bekymmer. Sjunker från 8 till 6 bar, men när kompressorn börjar jobba så stannar den på 6 bar och maskinen bara tuggar på.
Senast redigerad av 4 latisen, redigerad totalt 14 gång.
- Perra83
- Entusiast

Re: Kompressor 50L Jula
Det är bra. Typ 6bar som maskinen vill ha va?
Kör du med halvtums kopplingar? Vattenavskiljare?
Kör du med halvtums kopplingar? Vattenavskiljare?
Senast redigerad av 4 Perra83, redigerad totalt 14 gång.
-
bigguns
- Entusiast

Tror jag har samma maskin isf.latisen skrev:Köpte en 50L 3hk dubbelcylindrig kompressor på Jula igår, den verkar klara iaf Pingens lilla luftmaskin utan större bekymmer. Sjunker från 8 till 6 bar, men när kompressorn börjar jobba så stannar den på 6 bar och maskinen bara tuggar på.
Den klarar precis att hålla igång en liten oscillerande maskin, vilket då betyder att den kan leverare ungf 100-120 l i min då va. något lägre än vad den är sepecad till
Senast redigerad av 4 bigguns, redigerad totalt 14 gång.
- latisen
- Forumtekniker

Pingen sa 170l/M som krav, tror 170l/min är i underkant, denna typen av verktyg är ju nästan som att öppna fullt blås.
-
bigguns
- Entusiast

jasså så pass, 170. ja hur som helst, som att öppna helt jalatisen skrev:Pingen sa 170l/M som krav, tror 170l/min är i underkant, denna typen av verktyg är ju nästan som att öppna fullt blås.
Den går obehagligt varm, kompressorn, väntar bara på att den ska skära. Jag byter olja ofta i den.
-
brainstorm99
- Medlem
Har antagligen en likadan.
Har ni också märkt att det samlas massa vatten i den?
Efter jag använt den så brukar jag tömma den å lämna kranen öppen tills nästa gång jag ska använda den. Gör jag rätt?
Behöver jag kanske köpa nått som ta bort fukten. För jag märker när jag kör pingens lilla maskin så blåser det ut en del kondens vatten
Efter jag använt den så brukar jag tömma den å lämna kranen öppen tills nästa gång jag ska använda den. Gör jag rätt?
Behöver jag kanske köpa nått som ta bort fukten. För jag märker när jag kör pingens lilla maskin så blåser det ut en del kondens vatten
Senast redigerad av 4 brainstorm99, redigerad totalt 14 gång.
-
bigguns
- Entusiast

brainstorm99 skrev:Har antagligen en likadan.
stämmer bra det, beror på hur pass fuktig luften är, som kompressor suger i sig. Det går givetvis att montera en vattenavskiljare på utblåset. Men det är inte aktuellt så länge jag ändå inte ska lacka.
-
brainstorm99
- Medlem
Tänkte på om verktygen tar skada tro?bigguns skrev:brainstorm99 skrev:Har antagligen en likadan.
stämmer bra det, beror på hur pass fuktig luften är, som kompressor suger i sig. Det går givetvis att montera en vattenavskiljare på utblåset. Men det är inte aktuellt så länge jag ändå inte ska lacka.
Senast redigerad av 4 brainstorm99, redigerad totalt 14 gång.
- Perra83
- Entusiast

När man har kört lite så kommer man på att Rupes har en LHR75E mini polermaskin
Den låter mindre, slipper använda kompressorn, fungerar fint i hemmet, blåser varken vatten eller olja.
Min vattenavskiljare köpte jag på Biltema. Tror ja även köpte till nån distans och någon koppling så avskiljaren kom längre från tanken och fick plats. Allt vatten tar den inte men mycket.
Den låter mindre, slipper använda kompressorn, fungerar fint i hemmet, blåser varken vatten eller olja.
Min vattenavskiljare köpte jag på Biltema. Tror ja även köpte till nån distans och någon koppling så avskiljaren kom längre från tanken och fick plats. Allt vatten tar den inte men mycket.
Senast redigerad av 4 Perra83, redigerad totalt 14 gång.
- latisen
- Forumtekniker

Perra83, Pingens verktyg = 990:-, Kompressor på Jula 2299:- Sammanlagt ungefär 3400:-. Rupes minimaskin kostar väl runt 5000 och då får man ingen kompressor på köpet
Sen är Rupes maskinen garanterat kraftfullare, men till en "hemmafixare" funkar ovan kombo bra och man har på "köpet" även en kompressor att driva andra luftverktyg med.
- Fox32
- Medlem
Jag antar att det är Meec varianten för 2699:- ni pratar om?
Jag har haft funderingar på en sådan själv då jag vill kunna köra med kontinuerlig drift, men massor av fukt låter inte så kul.. Värt att satsa på en dyrare variant, eller har man samma problem med dem?
Jag har haft funderingar på en sådan själv då jag vill kunna köra med kontinuerlig drift, men massor av fukt låter inte så kul.. Värt att satsa på en dyrare variant, eller har man samma problem med dem?
Senast redigerad av 4 Fox32, redigerad totalt 14 gång.
- progge
- Moderator

Eller denna?

Jag har denna modell, och Pingens lilla.
Funkar kannoners.
Jag har denna modell, och Pingens lilla.
Funkar kannoners.
Senast redigerad av 4 progge, redigerad totalt 14 gång.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020
- latisen
- Forumtekniker

MEEC varianten för 2299 köpte jag. Fukten har man problem med en då, men finns "avfuktare" att sätta innan verktyget. Det är fukten i luften som kompressorn tar in som sedan förs vidare ut i verktygen, så om inte kompressorn har avfuktare så får man sätta dit en sådan. Biltema har en som diskuterats här tidigare i någon tråd.
- Fox32
- Medlem
latisen skrev:MEEC varianten för 2299 köpte jag. Fukten har man problem med en då, men finns "avfuktare" att sätta innan verktyget. Det är fukten i luften som kompressorn tar in som sedan förs vidare ut i verktygen, så om inte kompressorn har avfuktare så får man sätta dit en sådan. Biltema har en som diskuterats här tidigare i någon tråd.
Senast redigerad av 4 Fox32, redigerad totalt 14 gång.
- Norrhyttan
- Trogen Medlem

Jag har ju kompressor och 48 liter trycktankar i pickupen, kanske skulle köpa en liten polermaskin så man har något att göra i köerna. 
Senast redigerad av 4 Norrhyttan, redigerad totalt 14 gång.
Vad var det jag sa!
- jojje
- Entusiast

http://www.compressor.se/kyltorkar/
En kompressor utan torkad inluft ger alltid kondens ut i slangar/verktyg så det har inget med om maskinen kostar 500:- eller 50k.
En kompressor utan torkad inluft ger alltid kondens ut i slangar/verktyg så det har inget med om maskinen kostar 500:- eller 50k.
Senast redigerad av 4 jojje, redigerad totalt 14 gång.
- Norrhyttan
- Trogen Medlem

Väldigt få tryckluftanläggningar med tork på inluften går att få loss för 500 kronor, så jag vill nog ändå påstå att priset spelar en viss roll.jojje skrev:En kompressor utan torkad inluft ger alltid kondens ut i slangar/verktyg så det har inget med om maskinen kostar 500:- eller 50k.
Senast redigerad av 4 Norrhyttan, redigerad totalt 14 gång.
Vad var det jag sa!
- jojje
- Entusiast

Jo men vattenhalten i luften bryr sig inte om kompressorn är bra eller dålig billig eller dyr.Norrhyttan skrev:Väldigt få tryckluftanläggningar med tork på inluften går att få loss för 500 kronor, så jag vill nog ändå påstå att priset spelar en viss roll.jojje skrev:En kompressor utan torkad inluft ger alltid kondens ut i slangar/verktyg så det har inget med om maskinen kostar 500:- eller 50k.
Senast redigerad av 4 jojje, redigerad totalt 14 gång.
- njorda
- Medlem
Sv: Re: Kompressor 50L Jula
Perra83 skrev:Det är bra. Typ 6bar som maskinen vill ha va?
Kör du med halvtums kopplingar? Vatten44avskiljare?
Gxgglatisen skrev:Köpte en 50L 3hk dubbelcylindrig kompressor på Jula igår, den verkar klara iaf Pingens lilla luftmaskin utan större bekymmer.s7 Sjunker från tt8 till 6 bar, men när kompressorn börjar jobba så stannar den på 6 bar och maskinen bara tuggar på.
Den klarar precis att hålla igång en liten oscillerande maskin, vilket då betyder att den kan leverare ungf 100-120 l i min då va. något lägre än vad den är sepecad till
h7Fox32 skrev:Jag antar att det är7 Meec varianten för 2699:- ni pratar om?
latisen skrev:MEEC varianten för 2299 köpte jag. Fukten har man problem med en då, men finns "avfuktare" att sätta innan verktyget. Det är fukten i luften som kompressorn tar in som sedan förs vidare ut i verktygen, så om inte kompressorn har avfuktare så får man sätta dit en sådan. Biltema har en som diskuterats här tidigare i någon tråd.
jojje skrev:http://www.compressor.se/kyltorkar/
Norrhyttan skrev:Väldigt få tryckluftanläggningar med tork på inluften går att få loss för 500 kronor, så jag vill nog ändå påstå att priset spelar en viss roll.jojje skrev:En kompressor utan torkad inluft ger alltid kondens ut i slangar/verktyg så det har inget med om maskinen kostar 500:- eller 50k.
Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk
Senast redigerad av 4 njorda, redigerad totalt 14 gång.
Skoda Octavia RS