Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Polera vit bil?
- Fox32
- Medlem
Polera vit bil?
Tjena.
Jag har en vit bil som jag funderar på hur jag skall bete mig med när jag polerar generellt. Är det någon "skillnad" med vita lacker? Jag tänker mig som svarta lacker, framförallt solidsvart verkar lite mer vanskligt än mycket annat. Är det tvärt om med vita bilar? Är det något annat man behöver tänka på med vita lacker?
Är helt novis på detta! Men det kommer bild på lacken så kanske ni kan hjälpa mig bedöma och tipsa om bra tillvägagångssätt.
Har hittat denna tråd med bra guide http://bilvardsforum.se/viewtopic.php?f=43&t=5100
Mvh
//F
Jag har en vit bil som jag funderar på hur jag skall bete mig med när jag polerar generellt. Är det någon "skillnad" med vita lacker? Jag tänker mig som svarta lacker, framförallt solidsvart verkar lite mer vanskligt än mycket annat. Är det tvärt om med vita bilar? Är det något annat man behöver tänka på med vita lacker?
Är helt novis på detta! Men det kommer bild på lacken så kanske ni kan hjälpa mig bedöma och tipsa om bra tillvägagångssätt.
Har hittat denna tråd med bra guide http://bilvardsforum.se/viewtopic.php?f=43&t=5100
Mvh
//F
Senast redigerad av 4 Fox32, redigerad totalt 14 gång.
- Logan
- Entusiast

- Kontakt:
Re: Polera vit bil?
Bilen exploderar om du gör fel och du blir hög på det vita som släpper från bilen annars är det samma 
Ne det är samma som vilken färg som helst
det svåra är dock att få till den djupa glansen som andra färger erbjuder
man får ofta använda fler steg och mycket fina medel för att få till det där djupa lystern
Ne det är samma som vilken färg som helst
det svåra är dock att få till den djupa glansen som andra färger erbjuder
man får ofta använda fler steg och mycket fina medel för att få till det där djupa lystern
Senast redigerad av 4 Logan, redigerad totalt 14 gång.
The passions is what drives the art. Detailing for life
- Fox32
- Medlem
Hehe, bli hög på vitt har jag hört förut, var i något garage som hette Docklands eller något sådant!
Här kommer bilder på lacken men jag har inget bra ljus att fota i. Dessutom är det inte rakt på vilket kanske försvårar att se hur den ser ut.. Tittar jag nära ser jag små små tvättrepor, men annars ganska fin i lacken..

Jag tycker dock att jag skönjer apelsinskal på framflygeln, möjligt att polera bort, eller måste det i sådant fall våtslipas?
Här kommer bilder på lacken men jag har inget bra ljus att fota i. Dessutom är det inte rakt på vilket kanske försvårar att se hur den ser ut.. Tittar jag nära ser jag små små tvättrepor, men annars ganska fin i lacken..

Jag tycker dock att jag skönjer apelsinskal på framflygeln, möjligt att polera bort, eller måste det i sådant fall våtslipas?
- Logan
- Entusiast

- Kontakt:
Ofta krävs våtslip för att ta bort apelsinskal men det finns vissa trissor som klarar det.
Men tycker det ser bra ut så det ska du vara nöjd med
Men tycker det ser bra ut så det ska du vara nöjd med
-
SirNoah
- Ny Medlem
Personligen skulle jag inte ge mig på att försöka polera ner apelsinskal. Får jobba en bra bit ner i klarlacken då helt enkelt. Bara att gilla läget att många nyare bilar har (miljövänlig-are) den typen av lack
Till och med premiumbilarna börjar dyka upp med skal på 
Senast redigerad av 4 SirNoah, redigerad totalt 14 gång.
- Fox32
- Medlem
Ok, då är det inget jag lägger mer energi på. Går det att handpolera på ett enkelt sätt eller kan man lika gärna skita i det då? Lägga på en försegling istället?
Om man nu skall försöka maskinpolera för lite mer djup och glans, vilka trissor, vilket medel etc, skall man använda? Finns något som är enkelt och snällt mot en nybörjare? =)
Mvh
Om man nu skall försöka maskinpolera för lite mer djup och glans, vilka trissor, vilket medel etc, skall man använda? Finns något som är enkelt och snällt mot en nybörjare? =)
Mvh
- Logan
- Entusiast

- Kontakt:
Om du prata om polera bort apelsinskal för hand så är det nog svårt
går dock med våtslip.
Med glans så kör medium trissa
och inom menzerna så 3000-4000
Dom flesta ultrafine finnish mm duger fint
om du någon gång har polera koppar eller silver
så görs det inte på 1 sekund utan tar en stund
samma gäller bilar man får jobba upp glansen
men krävs minimalt med tryck ingen större hastighet på maskinen
och fint medel
går dock med våtslip.
Med glans så kör medium trissa
och inom menzerna så 3000-4000
Dom flesta ultrafine finnish mm duger fint
om du någon gång har polera koppar eller silver
så görs det inte på 1 sekund utan tar en stund
samma gäller bilar man får jobba upp glansen
men krävs minimalt med tryck ingen större hastighet på maskinen
och fint medel
- Fox32
- Medlem
Nej jag menar att jag inte lägger mer energi på apelsinskalet. Vax-on-wax-off, metoden funkar väll annars?
Ok, bra där med medlen. tack för infon. =)
Ok, bra där med medlen. tack för infon. =)
-
crjs
- Medlem
Vill du ha bort apelsinskal så är det våtslip som gäller i flera steg..
Kör man för fint så tar de för lång tid, för grovt så ryker lacken och man får ta fram sprutan..
Följt av ganska många timmars polering i olika steg..
Brukar göra det på mina egna bilar.. Delar dock upp jobbet så man kör kanske en skärm+dörr ena dagen och sedan huven en dag osv... Lätt att man stressar annars samt kroknar..
Kör man för fint så tar de för lång tid, för grovt så ryker lacken och man får ta fram sprutan..
Följt av ganska många timmars polering i olika steg..
Brukar göra det på mina egna bilar.. Delar dock upp jobbet så man kör kanske en skärm+dörr ena dagen och sedan huven en dag osv... Lätt att man stressar annars samt kroknar..
Senast redigerad av 4 crjs, redigerad totalt 14 gång.
-
P993
- Medlem
Det intressanta är inte att den är vit, utan hårdheten på lacken.
Hårdare lack, svårare och längre tid att polera.
Glans får du med Menzerna 4500 och oftast mjuk trissa.
Repor lär du dock inte få bort utan mer intensivt polermedel och hårdare trissor.
Menzernas polermedelkit samt mjuk, medel och eventuellt hård trissa beroende på hårdheten är att rekommendera.
Lackförsegling på icke rengjord lack kommer inte hålla lika lång tid.
Hårdare lack, svårare och längre tid att polera.
Glans får du med Menzerna 4500 och oftast mjuk trissa.
Repor lär du dock inte få bort utan mer intensivt polermedel och hårdare trissor.
Menzernas polermedelkit samt mjuk, medel och eventuellt hård trissa beroende på hårdheten är att rekommendera.
Lackförsegling på icke rengjord lack kommer inte hålla lika lång tid.
Senast redigerad av 4 P993, redigerad totalt 14 gång.
- Fox32
- Medlem
När du säger rengjord, menar du då polerad? Givetvis skulle jag inte lägga på något skydd, kort som långtids utan att minst köra lera först på hela bilen.
Tidigare ägaren la på ett lackskydd (hos rekondfirma) men vet ej vilket. Då polerade dem säkerligen bilen och den är med mina ögon i bra skick fortfarande. Den är givetvis ingen spegel längre, men absolut inte repig (även om det är en subjektiv bedömning).
Tidigare ägaren la på ett lackskydd (hos rekondfirma) men vet ej vilket. Då polerade dem säkerligen bilen och den är med mina ögon i bra skick fortfarande. Den är givetvis ingen spegel längre, men absolut inte repig (även om det är en subjektiv bedömning).
-
P993
- Medlem
Både kemiskt och polerad. Lera bilen gör man först när lacken är kemiskt rengjord för annars drar man bara runt smutspartiklar och skapar nya defekter och repor. Även ultrafin lera är duktig på att skapa hollogramliknande svepande mönster som måste poleras bort.
Att det inte skulle finnas ens tvättrepor är ganska osannolikt. Ta en stark halogenlampa och granska lacken ur olika vinklar.
Att det inte skulle finnas ens tvättrepor är ganska osannolikt. Ta en stark halogenlampa och granska lacken ur olika vinklar.
Senast redigerad av 4 P993, redigerad totalt 14 gång.
-
Masten
- Medlem
Jag har en likadan Citroën fast i silvermetallic. Citroën har ganska lättpolerade lacker överlag, dvs det är lätt att få ett bra resultat. Jag polerade min tidigare Citroën C2 i solidsvart för en månad sedan och då använde jag Menzerna FG400 och halvhård pad, minns tyvärr inte vilket märke. Fick upp en helt grym glans och i princip alla repor försvann i ett nafs. Kanske borde ha kört med ett finare medel som avslut men då den skulle säljas och jag var såpass nöjd ändå så räckte det så.
Senast redigerad av 4 Masten, redigerad totalt 14 gång.
- Fox32
- Medlem
Men givetvis fattar jag att bilen skall tvättas och göras ren enligt konstens alla regler innan jag går på med leran...P993 skrev:Både kemiskt och polerad. Lera bilen gör man först när lacken är kemiskt rengjord för annars drar man bara runt smutspartiklar och skapar nya defekter och repor. Även ultrafin lera är duktig på att skapa hollogramliknande svepande mönster som måste poleras bort.
Det gör inget om förseglingen inte håller lika länge som angivet, det är mer en så länge lösning tills bilen blir polerad, så dålig är det inte som du ser på bilderna..
- Fox32
- Medlem
Ok tack, det var värdefull info ang lackens hårdhet, jag har upptäckt att det är svårt att se skicket på lacken ute i dagsljus. Man skulle som P993 skriver behöva stå inne med en halogenlampa eller liknande..Masten skrev:Jag har en likadan Citroën fast i silvermetallic. Citroën har ganska lättpolerade lacker överlag, dvs det är lätt att få ett bra resultat. Jag polerade min tidigare Citroën C2 i solidsvart för en månad sedan och då använde jag Menzerna FG400 och halvhård pad, minns tyvärr inte vilket märke. Fick upp en helt grym glans och i princip alla repor försvann i ett nafs. Kanske borde ha kört med ett finare medel som avslut men då den skulle säljas och jag var såpass nöjd ändå så räckte det så.
- korvis
- Trogen Medlem

Hur stark lampa behöver man egentligen för att se defekterna tydligt?
(ange gärna i lumen då det är mycket LED därute nu för tiden).
(ange gärna i lumen då det är mycket LED därute nu för tiden).
Senast redigerad av 4 korvis, redigerad totalt 14 gång.
- Fox32
- Medlem
Nu har jag snackat med tidigare ägaren.
Lackförseglingen gjordes för 4år sedan när bilen var helt ny, någon typ av tvåstegsmetod. Det innebär väl att lackskyddet är helt borta antar jag?
Mvh
F
Lackförseglingen gjordes för 4år sedan när bilen var helt ny, någon typ av tvåstegsmetod. Det innebär väl att lackskyddet är helt borta antar jag?
Mvh
F