Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Enkeloscillerande, ruskigt varm stödplatta
- latisen
- Forumtekniker

Har testat lite med en enkeloscillerande jag köpte för ett tag sedan, köpte även en 75mm stödplatta för att kunna köra med 100mm rondeller. Dock blir det så varmt, att skummet i rondellen verkar smälta invändigt samt att rondellen inte sitter fast i stödplattan längre (gäller även med 100mm optipads), kardborren slits lixom sönder. Det spelar ingen roll om jag kör på hastighet 3 eller 6, det händer ändå, lägger jag för hårt tryck? Beställde precis en luftad 125mm stödplatta och ett par 130mm rondeller, blir det bättre med en luftad stödplatta?
Senast redigerad av 4 latisen, redigerad totalt 14 gång.
-
brainstorm99
- Medlem
Re: Enkeloscillerande, ruskigt varm stödplatta
Vad är det för maskin?
Senast redigerad av 4 brainstorm99, redigerad totalt 14 gång.
- latisen
- Forumtekniker

en Carwise 710W DA maskin från mekonomen.
Polisher Dual Action.
• Excellent for enthusiasts.
• Pad oscillates on varying elliptical orbits.
• Pad size: 150mm.
• Electronic variable speed: 3000-6300 rpm (oscillations per minute).
Polisher Dual Action.
• Excellent for enthusiasts.
• Pad oscillates on varying elliptical orbits.
• Pad size: 150mm.
• Electronic variable speed: 3000-6300 rpm (oscillations per minute).
- Grief
- Moderator

Har samma maskin. Med en sådan liten platta koncentreras värmen till en mycket lite yta vilket leder till att värmen snabbt stiger i stödplatta och rondell.latisen skrev:Har testat lite med en enkeloscillerande jag köpte för ett tag sedan, köpte även en 75mm stödplatta för att kunna köra med 100mm rondeller. Dock blir det så varmt, att skummet i rondellen verkar smälta invändigt samt att rondellen inte sitter fast i stödplattan längre (gäller även med 100mm optipads), kardborren slits lixom sönder. Det spelar ingen roll om jag kör på hastighet 3 eller 6, det händer ändå, lägger jag för hårt tryck? Beställde precis en luftad 125mm stödplatta och ett par 130mm rondeller, blir det bättre med en luftad stödplatta?
Det fungerar bättre med en större platta, men tänk på att inte trycka för hårt utan låta maskinen göra jobbet med trissa och medel.
Senast redigerad av 4 Grief, redigerad totalt 14 gång.
Kia Cee'd SW -11 | Mazda 323 1,5 DX -83
-
AudiS6
- Medlem
Jag kör med 125mm stödplatta och 8 ventilerade hål. Har kört sönder en trissa efter det och det var efter nästan konstant körande av en halv bil.
Senast redigerad av 4 AudiS6, redigerad totalt 14 gång.
- latisen
- Forumtekniker

Hur länge bör man låta maskinen vila mellan varje panel?
- siverby
- Medlem
Jag har samma problem med 75mm stödplatta, lyckades smälta kardborren på rondellen en gång. Lacken och ytan på rondellen blir inte för varm utan det är just stödplattan som överhettar. Men jag upplever att det fungerar bra på lägre hastighet. Har en T3000.
Senast redigerad av 4 siverby, redigerad totalt 14 gång.
"Pamper your car by cleaning it. Love your car by driving the hell out of it"
- Larry Kosilla
- Larry Kosilla
- latisen
- Forumtekniker

Även en luftas 125mm platta med 130mm rondell. Rondellen tunn i mitten, tryckte nog för hårt.. Men ska jag trycka mindre så kam jag knappt hålla rondellen mot bilen känns det som. Men hela bilen gick att polera med en rondell iaf. Får testa lite dyrare rondeller nästa gång.
-
Cogo
- Entusiast

varför trycker ni så hårt? trycker aldrig hårdare än vad det blir om jag kör maskinen med en hand och håller på mitten av maskinen. det trycket räcker. Sätt maskinen på hastighet 4, rita ett sträcl på stödplattan så att ni kan se hur mycket den snurrar. se till att den snurrar minst ett varv i sekunden, gärna mer, då upplever jag att man slipper mycket problem med värme.
mvh magnus
mvh magnus
Senast redigerad av 4 Cogo, redigerad totalt 14 gång.
- e_king
- Entusiast

Bra där Cogo.
Proffsen lär de ju att med tryck får man bort repor. Det är nog därför.
Proffsen lär de ju att med tryck får man bort repor. Det är nog därför.
Cogo skrev:varför trycker ni så hårt? trycker aldrig hårdare än vad det blir om jag kör maskinen med en hand och håller på mitten av maskinen. det trycket räcker. Sätt maskinen på hastighet 4, rita ett sträcl på stödplattan så att ni kan se hur mycket den snurrar. se till att den snurrar minst ett varv i sekunden, gärna mer, då upplever jag att man slipper mycket problem med värme.
mvh magnus
Senast redigerad av 4 e_king, redigerad totalt 14 gång.
- latisen
- Forumtekniker

Man hör ju alltid att dyra maskiner är bra, då kan man trycka utan att den stannar. 
-
Cogo
- Entusiast

testa att sätt handen på mitten av maskinen och kör den med en hand och det tryck du kan uppnå då, samt att du gör ett streck på stödplattan så att du ser hur mycket de roterar. fungerar för mig i alla fall.
mvh magnus
mvh magnus
- latisen
- Forumtekniker

Jag har testat detta nu, tyckte dock att det blev samma fenomen, rotationen är väl kanske 2-3 varv/sekund. Börjar tro att det är maskinen som värmer upp stödplattan så enormt (kanske dåliga lager som skapar mycket friktion eller liknande). Ska köra en bil till innan jag mailar carwise om problemet!
-
Cogo
- Entusiast

Har du någon bricka mellan stödplattan och maksinen? Om du har det och även har några extra så prova med att sätta dit flera brickor.latisen skrev:Jag har testat detta nu, tyckte dock att det blev samma fenomen, rotationen är väl kanske 2-3 varv/sekund. Börjar tro att det är maskinen som värmer upp stödplattan så enormt (kanske dåliga lager som skapar mycket friktion eller liknande). Ska köra en bil till innan jag mailar carwise om problemet!
Jag upplever det som om att det är värmen från maskinens fäste som förs ner via skruven ner i stödplattan, för min blir endast varm i mitten av skumrodenllen. Körde igår med Glare Microfinish. Inte en enda trissa gick sönder.
MvH Magnus
- latisen
- Forumtekniker

Ska testa fler brickor, har ju samma problem, trissan smälter i mitten 
Vilken dimension skall det vara på centerhålet i brickan? M8?
-
Cogo
- Entusiast

testa med mf trissor, tycker att dessa är mycket bättre och enklare att hantera än skum.latisen skrev:Ska testa fler brickor, har ju samma problem, trissan smälter i mitten
mvh magnus
- latisen
- Forumtekniker

Har du nåt bra exempel motsvarande gul mediumtrissa? Gärna nån som funkar som enstegs vid behov.
- latisen
- Forumtekniker

Har nu moddat lite inför helgen. Fick dit en bricka extra (samt att jag bytte plastbrickorna som satt där mot metall. Har även borrat 8 hål i den svarta "kransen" som sitter mellan maskinen och rondellen så lite luft kan strömma där också. Återkommer efter helgen med rapport!
-
AndersLa
- Medlem
Ska bli kul att höra hur det går, jag råkade spränga både trissa & stödplatta igår på min... Liten 4" stödplatta som flög iväg långt, tur att den inte landade på bilen 
Beställde ny stödplatta från Bollnäs precis, ska ta det lite försiktigare nästa gång tror jag bestämt. Misstänker att jag tryckte lite hårt när den gamla gick sönder.
Beställde ny stödplatta från Bollnäs precis, ska ta det lite försiktigare nästa gång tror jag bestämt. Misstänker att jag tryckte lite hårt när den gamla gick sönder.
Senast redigerad av 4 AndersLa, redigerad totalt 14 gång.
- latisen
- Forumtekniker

Tog även det säkra före det osäkra och köpte 3st 114mm 5/16 skruvar, så kan man själv göra en längre skruv om man behöver mer distans.