Jag har gruvat mig över hur jag ska göra... och då har jag ändå inte bestämt mig riktigt ännu.
Jag talar om för hand vs. oscillerande maskin (typ rupes bigfoot 21 eller 15 duett).
Tidigare år har jag jobbat för hand, Sonax bilpolish, och det har tagit sin lilla tid, dvs flera dagar, det är arbetsamt och det har nog inte blivit fullt så bra som man kanske vill beträffande att få bort swirls/tvättrepor etc.
Om vi nu leker med tanken att man jobbar med en bil (vit volvo c30) med lack i hyffsat skick, inte överdrivet otäcka swirls, finns det till att börja med någon mening med att jobba för hand, eller är det frågan om [näst intill] bortkastat arbete?
Om svaret är att det inte är bortkastat, låt vara att det är väldigt arbetsamt, vilken/vilka produkt föreslår Ni att man bör använda? Misstänker att det finns bättre val än sonax bilpolish och sonax hårdvax som jag jobbat med tidigare.
Bör man nyttja någon slags rubbing/compound, eller kan man med fördel jobba enbart med (jewellers)polish?
Vill även fråga om Ni känner till och rekommenderar någon särskild bilvårdsutbildning? Känns som att det är mycket saker som kan gå fel i varierande grader om man inte är, åtminstone lite insatt vad man företar sig när man jobbar med bilvård.
Tacksam för seriösa och trevliga synpunkter.