Är fortfarande i valet och kvalet om jag ska köpa en roterande eller enkeloscillerande. Köper jag en ny roterande lär jag få köpa en musse pigg också.. Vad tycker ni är mest värt om ska köpa EN ny maskin, Pela roterande eller en, ja S3000 blir det nu då?
Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Enkeloscillerande vs musse pigg
- thomassouth
- Medlem
Re: Enkeloscillerande vs musse pigg
Nu har reservdelsgurun såklart T3000 restnoterad till SLUTET PÅ AUGUSTI.
Är fortfarande i valet och kvalet om jag ska köpa en roterande eller enkeloscillerande. Köper jag en ny roterande lär jag få köpa en musse pigg också.. Vad tycker ni är mest värt om ska köpa EN ny maskin, Pela roterande eller en, ja S3000 blir det nu då?
Senast redigerad av 4 thomassouth, redigerad totalt 14 gång.
- progge
- Moderator

Finns fler märken än de på S och T.
Har en Krauss Polermaskin Oscillerande 900watt är mycket nöjd
Har en Krauss Polermaskin Oscillerande 900watt är mycket nöjd
Senast redigerad av 4 progge, redigerad totalt 14 gång.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020
- thomassouth
- Medlem
La en order på S3000 och hoppas att bli nöjd. 
Senast redigerad av 4 thomassouth, redigerad totalt 14 gång.
-
HazeGlaze
- Medlem
Re: Enkel oscilerande vs musse pigg
Lyfter en gammal tråd här...AudiS6 skrev:...Stödplattorna från Biltemas musse passar ej heller...
Var bara så nyfiken att pröva med Biltemas musse-platta på min Carwise enkelosc. Skruvade bort ena plattan och provade väldigt väldigt väldigt försiktigt. Ända till botten!!! Det nöp aldrig. Tog inte stopp nånstans.
Ok bort fort som f.. med plattan och kolla gängorna. Lite svart färg hade skalats bort i början på bulten, men inget gängpaj. Ok kika ner i muttern med ficklampa.... inget synligt slitage på muttern. Alla gängorna på plats.
Dit igen med orginalplattan på 15 cm. Snurrar lika lätt ner i botten som innan...
Så vad är kontentan av detta då? Vet inte riktigt, men kan det vara att bultarna är lackade svart som bygger på dom? Om det är lack, kanske någon annan ytbehandling?
Hur som haver så känner jag nu att jag kan köra mina 10 cm trissor på Carwise-maskinen iaf. Ska prova lite dörrgångar imorgon tror jag....
/Hasse
Senast redigerad av 4 HazeGlaze, redigerad totalt 14 gång.
-
AudiS6
- Medlem
Då måste jag ta och testa igen! Jag tog mig 1,5 varv typ innan det nöp 
Senast redigerad av 4 AudiS6, redigerad totalt 14 gång.
-
HazeGlaze
- Medlem
Jag plockade bort en befintlig platta från min musse-maskin. Kanske den redan hade slitits när den monterades på den... Nä, fast den såg bra ut då också....
Tog du en "begagnad" platta, eller köpte du en helt ny?
Nåväl, har inte hunnit att testa det på bilen än, så än vet jag inte om Kina-gängorna klarar belastningen. Kan man beställa en ny mutter om oturen skulle vara framme, eller är det mekaniska verkstaden som gäller då?
Tog du en "begagnad" platta, eller köpte du en helt ny?
Nåväl, har inte hunnit att testa det på bilen än, så än vet jag inte om Kina-gängorna klarar belastningen. Kan man beställa en ny mutter om oturen skulle vara framme, eller är det mekaniska verkstaden som gäller då?
-
AudiS6
- Medlem
En tre år gammal platta var det jag testade med. Glömde bort att pröva igen när jag var i garaget idag.
-
AudiS6
- Medlem
Min 8 håls ventilerade 125mm stödplatta tappade kardborren nu ikväll, kokhet!!
Man får absolut inte låta maskinen stå still och bara vibrera, tog 3 sekunder så for trissan genom hela garaget
Håller på och limmar på ny kardborre just nu.
Min biltemaplatta nyper efter 3 varv, testat båda två jag har.
Man får absolut inte låta maskinen stå still och bara vibrera, tog 3 sekunder så for trissan genom hela garaget
Håller på och limmar på ny kardborre just nu.
Min biltemaplatta nyper efter 3 varv, testat båda två jag har.
-
AudiS6
- Medlem
4-5 någonstans. Hade kört tak huv och ena framskärmen men kände direkt bränd lukt sen så var det tack och godnatt.
- ostkroken
- Entusiast

Kan den ha varit mättad med överskott av medel? Tänker att trissan kanske blivit tung och tillslut gav upp.
Ingen överdriven mängd metall trissan varit på iaf.
Skickat från min LG-D802 via Tapatalk
Ingen överdriven mängd metall trissan varit på iaf.
Skickat från min LG-D802 via Tapatalk
Senast redigerad av 4 ostkroken, redigerad totalt 14 gång.
-
AudiS6
- Medlem
Jag vet inte riktigt.
Limningen av kardborre fungerade bra i alla fall. Kört hela dagen idag utan problem.

Limningen av kardborre fungerade bra i alla fall. Kört hela dagen idag utan problem.

-
AudiS6
- Medlem
Min Carwise har börjat pensionera sig redan. Har kört 4 bilar och nu luktar det bränd el och den vägrade starta när den var varm 
- latisen
- Forumtekniker

Jag har också en carwise, luktar inte så illa om den efter 5 bilar. Men dock går det en trissa/bil eftersom trissan är typ 10mm tjock i mitten när jag är klar.
Börjar fundera på om det är så att maskinen blir varm och det är denna värmen som går ner i stödplattan? Tyckte inte att jag tryckte speciellt hårt när jag körde en BMW i helgen, det gick bra att köra huv, ena framskärmen och passagerardörren, sen började jag känna att trissan blev tunnare. Dock kändes inte lacken så varm där jag kört, trissan kändes inte heller så extrem, utan främst stödplattan och därav funderar jag på om det är något i maskinen som värmer upp stödplattan.
Vad tror ni om den tesen, och borde man isåfall kontakta Carwise ang. problemet?
Börjar fundera på om det är så att maskinen blir varm och det är denna värmen som går ner i stödplattan? Tyckte inte att jag tryckte speciellt hårt när jag körde en BMW i helgen, det gick bra att köra huv, ena framskärmen och passagerardörren, sen började jag känna att trissan blev tunnare. Dock kändes inte lacken så varm där jag kört, trissan kändes inte heller så extrem, utan främst stödplattan och därav funderar jag på om det är något i maskinen som värmer upp stödplattan.
Vad tror ni om den tesen, och borde man isåfall kontakta Carwise ang. problemet?
Senast redigerad av 4 latisen, redigerad totalt 14 gång.
- Fox32
- Medlem
Det är väl just såna här följdproblem det alltid blir med billigare maskiner. Spelar sällan roll vad det är för något, borrmaskin, sticksåg, polermaskin, kapmaskin, sågklinga etc. Man blir liksom aldrig riktigt nöjd med hur de fungerar...
Nu har jag ingen polermaskin själv så jag har väldigt dålig erfarenhet av just dessa, men har ett par andra handverktyg av "skitmärken" som pensionerats till just skitgöra. Det roliga blir så mycket roligare med ordentliga grejer =)
Finns det inga "mellanmaskiner" i detta produktsegment som gör oscillerande polermaskiner? Måste det vara 800:- smeck eller 5000:- Rupes? Jag tänker mig Bosch proffsserie, eller Makita, DeWalt eller någon av de andra etablerade tillverkarna...
Nu har jag ingen polermaskin själv så jag har väldigt dålig erfarenhet av just dessa, men har ett par andra handverktyg av "skitmärken" som pensionerats till just skitgöra. Det roliga blir så mycket roligare med ordentliga grejer =)
Finns det inga "mellanmaskiner" i detta produktsegment som gör oscillerande polermaskiner? Måste det vara 800:- smeck eller 5000:- Rupes? Jag tänker mig Bosch proffsserie, eller Makita, DeWalt eller någon av de andra etablerade tillverkarna...
Senast redigerad av 4 Fox32, redigerad totalt 14 gång.
- garagehunden KL
- Medlem
Du sätter litegrann tummen på nånting där som jag också tänkt. Nu ska man väl inte kalla alla 8-900 kr maskiner för smäck för de är väl antagligen hyfsade för priset en del och som levererar vad många behöver, men det går fram vad du menar.Fox32 skrev:
I mitt fall hade jag nog skaffat en 900 kronors men jag har dragit på mig problem med leder och dyligt så jag får nog vackert sikta på den högre prisklassen med bra avvibrerade maskiner om jag ska kunna hålla på och polera ens på amatörnivå vilket jag vill. Men man känner sig slösaktig när man lägger ut den högre nämnda summan när det mest bara är de egna bilarna man pysslar med. Men det får bli så ändå...
Hade det funnits ergonomiskt lämpliga i säg 2500-3000 kr klassen hade det varit bra.
Senast redigerad av 4 garagehunden KL, redigerad totalt 14 gång.
- latisen
- Forumtekniker

Problemet jag ser om det nu är maskinen som värmer sönder trissan är att det inte ens kan klassas som smeck eftersom det helt enkelt inte går att polera en bil med den om det nu är fallet.
Ska testa som någon skrev att sätta dit lite extra brickor och se om det löser problemet någorlunda. kan man skapa ytterligare 10-15mm distans kanske problemet försvinner eftersom mer luft kan cirkulera. Om det inte hjälper tänkte jag testa att borra 3-4 hål i den svarta "metallsarjen" som sitter typ mellan maskinen och stödplattan så luften kan cirkulera ännu mer.
Ska testa som någon skrev att sätta dit lite extra brickor och se om det löser problemet någorlunda. kan man skapa ytterligare 10-15mm distans kanske problemet försvinner eftersom mer luft kan cirkulera. Om det inte hjälper tänkte jag testa att borra 3-4 hål i den svarta "metallsarjen" som sitter typ mellan maskinen och stödplattan så luften kan cirkulera ännu mer.
Senast redigerad av 4 latisen, redigerad totalt 14 gång.
-
HazeGlaze
- Medlem
Du ska nog kontakta Carwise om detta. Inget som jag har märkt av på min iaf.
- Fox32
- Medlem
Skulle Meguiars polermaskin g220 V2 vara något att ha? Eller är det bara en överprissatt skitmaskin?
http://shop.bilvask.nu/meguiars-g220-polermaskine
Mvh
Mvh
Senast redigerad av 4 Fox32, redigerad totalt 14 gång.
- Lemerok
- Entusiast

Det är i princip samma maskin som Carwise, DAS-6 och Reservelsguruns maskin.Fox32 skrev:Skulle Meguiars polermaskin g220 V2 vara något att ha? Eller är det bara en överprissatt skitmaskin?![]()
Mvh
Tror alla är tillverkade i samma fabrik typ.
Senast redigerad av 4 Lemerok, redigerad totalt 14 gång.