Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Flex 3401 eller Rupes ?
-
Gråben
- Trogen Medlem

Flex 3401 eller Rupes ?
Senast redigerad av 4 Gråben, redigerad totalt 14 gång.
- Frebba
- Medlem
Re: Flex 3401 eller Rupes ?
De verkar va hugget som stucket
Om jag skulle köpt sp hade jag valt flex
Om jag skulle köpt sp hade jag valt flex
Senast redigerad av 4 Frebba, redigerad totalt 14 gång.
-
eric.u
- Medlem
Spännande med vad som komma skall? Framtidens maskin är fortfarande ett mysterium det skrev om här för ett tag sen. hmm, några nya hintar?
Min vapenarsenal ser ut så här.
En gammal Cyclo med 10 år på nacken som bara gör det den ska varje gång. no fuzz...
En Flex roterande 3403 tror jag den heter, den lilla lätta.
En meguiars senaste G220 V2 med cruise controll, ökar styrkan när man lägger tyngd på den.
Jag gillar inte när maskinerna vibrerar för mycket, fingrarna domnar lätt på mig.
Jag klädde in cyclon i tjock plat, isoleringsrör för vattenrör, ca 20mm runt handtagen. Den blev tjock ! men minskade oxå vibrationerna ganska mycket
Men nu är man sugen på ny maskin, gillar lite mindre rondeller för man kommer åt lättare.
Kikat på Rupes LHR 12 Duetto som kanske den mest "allrounder" av Rupes maskiner.
Men har alltid sneglat på en Flex 3401 VRG med sin tvingande excentriska DA rörelse. sa jag rätt nu?
Vill ha en lättkörd maskin som kan göra allt
vem vill inte det. och som inte vibrerar.
Vill få riktigt bra "cut" i compounden och riktigt hög glans i finnish steget.
Är Rupes fortfarande bra nu när många har testat? eller var de bara en hype?
Flex 3401 verkar ändå ha hängt med ett tag och älska/hata verkar bestå hos folket.
Kan det vara så att det runt hörnet hägrar en AWESOME maskin som knäcker båda? Intel anyone?
Ha de bäst
Min vapenarsenal ser ut så här.
En gammal Cyclo med 10 år på nacken som bara gör det den ska varje gång. no fuzz...
En Flex roterande 3403 tror jag den heter, den lilla lätta.
En meguiars senaste G220 V2 med cruise controll, ökar styrkan när man lägger tyngd på den.
Jag gillar inte när maskinerna vibrerar för mycket, fingrarna domnar lätt på mig.
Jag klädde in cyclon i tjock plat, isoleringsrör för vattenrör, ca 20mm runt handtagen. Den blev tjock ! men minskade oxå vibrationerna ganska mycket
Men nu är man sugen på ny maskin, gillar lite mindre rondeller för man kommer åt lättare.
Kikat på Rupes LHR 12 Duetto som kanske den mest "allrounder" av Rupes maskiner.
Men har alltid sneglat på en Flex 3401 VRG med sin tvingande excentriska DA rörelse. sa jag rätt nu?
Vill ha en lättkörd maskin som kan göra allt
Vill få riktigt bra "cut" i compounden och riktigt hög glans i finnish steget.
Är Rupes fortfarande bra nu när många har testat? eller var de bara en hype?
Flex 3401 verkar ändå ha hängt med ett tag och älska/hata verkar bestå hos folket.
Kan det vara så att det runt hörnet hägrar en AWESOME maskin som knäcker båda? Intel anyone?
Ha de bäst
Senast redigerad av 4 eric.u, redigerad totalt 14 gång.
MVH Eric
-
Akuza
- Medlem
Min erfarenhet av Flex 3401. Skall tilläggas att jag inte är någon proffsrekondare.
Köpte min Flex 3401 hösten 2012. Har gått väldigt bra och gillar den skarpt. Har kört kanske 10-15 bilar. Sista bilen gjordes förra veckan, och då gav maskinen upp. Knastrade till i den och den började låta väldigt konstigt. Slutade genast och plockade isär lite för att se. Hittade 2 små metallbitar i vinkelhuset. Låter illa från motorn.
Nu har jag inte felsökt vidare än, men det ska göras.
Tycker att en så dyr maskin ska hålla bättre. Nu kan ju allt hända men ändå. Blir dyra poleringar...
Köpte min Flex 3401 hösten 2012. Har gått väldigt bra och gillar den skarpt. Har kört kanske 10-15 bilar. Sista bilen gjordes förra veckan, och då gav maskinen upp. Knastrade till i den och den började låta väldigt konstigt. Slutade genast och plockade isär lite för att se. Hittade 2 små metallbitar i vinkelhuset. Låter illa från motorn.
Nu har jag inte felsökt vidare än, men det ska göras.
Tycker att en så dyr maskin ska hålla bättre. Nu kan ju allt hända men ändå. Blir dyra poleringar...
Senast redigerad av 4 Akuza, redigerad totalt 14 gång.
- e_king
- Entusiast

Om du inte kan med vibrationer så är det ett givet val. Rupes känns mycket mindre än 3401:an. Har du inte möjlighet till att provköra?
Skickat från min D6503 via Tapatalk
Senast redigerad av 4 e_king, redigerad totalt 14 gång.
-
eric.u
- Medlem
Re:
Finns i södra delen av stockholm, farsta området, skulle gärna provköra en rupes och en flex 3401 om någon vänlig själv skulle vilja träffas lite nån kväll å testa lite.e_king skrev:Om du inte kan med vibrationer så är det ett givet val. Rupes känns mycket mindre än 3401:an. Har du inte möjlighet till att provköra?
Lutar mer och mer åt Rupes, 12an duetto eller 15 e frågan, verkar som att 15 e mer proffsmodellen och 12an ska tävla med andra befintliga da maskiner.
Ha de gott
MVH Eric
- Manor
- Moderator

Re:
...eller BBV:s nya dubbeltrisse maskin som verkar vara gjord för att minimera vibrationer.e_king skrev:Om du inte kan med vibrationer så är det ett givet val. Rupes känns mycket mindre än 3401:an. Har du inte möjlighet till att provköra?
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
- e_king
- Entusiast

Det är också ett alternativ men jag läste rubriken och svarade efter det. 
Senast redigerad av 4 e_king, redigerad totalt 14 gång.
-
marcus
- Entusiast

Jag har en begränsad erfarenhet av Flexen men tycker att Rupes 15, som jag numera är ägare av, är vassare. Rupes avverkar bättre och vibrerar mindre. Jag har dock inte saknat en mindre fästplatta, som man inte kan byte på Rupes, då man trots allt kommer åt bra med en 5" trissa.
6" eller 15 cm är standard på Rupes 15.
6" eller 15 cm är standard på Rupes 15.
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.
-
eric.u
- Medlem
Pratade med Bollnäs bilvård idag och hans spontana reaktion var att deras nya twintools maskin gav minst vibrationer av dom oscilerande maskinerna dom saluförde och att det är den dom själva använder.
Vad är era tankar om Rupes VS Twintool dubbelhövdad?
Vibrationer och resultat?
MVH Eric
MVH Eric
MVH Eric
- Manor
- Moderator

Det är nog få (om ingen) på forumet som testat båda.eric.u skrev:Pratade med Bollnäs bilvård idag och hans spontana reaktion var att deras nya twintools maskin gav minst vibrationer av dom oscilerande maskinerna dom saluförde och att det är den dom själva använder.
MVH Eric
Jag har testat ett förexemplar av dubbeltrissemaskinen, men den är väldigt ändrad sedan dess.
De som köpt den maskinen verkar väldigt nöjds.
Själv polerar jag inte så många bilar per år...men tuffar nöjd och glad på med min TopTool
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
-
eric.u
- Medlem
Manor skrev:Det är nog få (om ingen) på forumet som testat båda.eric.u skrev:Pratade med Bollnäs bilvård idag och hans spontana reaktion var att deras nya twintools maskin gav minst vibrationer av dom oscilerande maskinerna dom saluförde och att det är den dom själva använder.
MVH Eric
Jag har testat ett förexemplar av dubbeltrissemaskinen, men den är väldigt ändrad sedan dess.
De som köpt den maskinen verkar väldigt nöjds.
Själv polerar jag inte så många bilar per år...men tuffar nöjd och glad på med min TopTool.
Det låter ju ändå som att maskinkonceptet med 2 lite större rondeller än mussepigg/cyclo är det vinnande konceptet ute hos både proffs och glada amatörer före dom singelroterande DA maskinerna.
Och med twintools helt avvibrerade gång så borde den klara av alla typer av jobb man kan tänka sig med ganska "smärtfri" insats.
Tål att tänkas noga på
Tack för input.
//Eric
PS Manor, var ute och provade nya STI 2015 igår, fy För hundra gubbar vilken bil!
MVH Eric
- Manor
- Moderator

Jag fick själv tips om att köra med en TopTool då ex. Pingens använder denna polermaskin till 95% av alla deras polerjobb. Jag polerar inte så många bilar per år, men tycker att TopTool:en har fungerat perfekt. Jag har gått från en "MussePigg" till roterande (AEG PE150) och numera TopTool. Jag har även en RG T3000 oscillerande maskin som jag tar till för lite mindre polerjobb. Den fungerar helt ok sett till priset, men TopTool:en är överlägset mycket skönare och går snabbare att använda.eric.u skrev: Det låter ju ändå som att maskinkonceptet med 2 lite större rondeller än mussepigg/cyclo är det vinnande konceptet ute hos både proffs och glada amatörer före dom singelroterande DA maskinerna.
Hade det varit idag så hade jag istället övervägt BBV:s nya maskin då TopTool:en är betydligt dyrare.
Om man istället jämför med en Rupes eller Flex 3401 så finns det de som hävdar att de är snabbare än en TopTool, men det finns nog olika uppfattningar om detta.
Detta är visst det som man fokuserat på avseende denna maskin. Kraftfull och avvibrerande, då många lider av vibrationer.eric.u skrev: Och med twintools helt avvibrerade gång så borde den klara av alla typer av jobb man kan tänka sig med ganska "smärtfri" insats.
Det tror jag säkerteric.u skrev: PS Manor, var ute och provade nya STI 2015 igår, fy För hundra gubbar vilken bil!
STI 2013 var den senaste jag testkörde och den gick som ett skållat troll
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)