Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Hur ska man tänka avseende rondell/medel?
-
P993
- Medlem
Hur ska man tänka avseende rondell/medel?
Ska man utgå ifrån den mjukaste rondellen och öka hårdheten i rondellen först, alternativt mjukaste rondellen först och avancera i avverkningen av polermedel?
Eller utgår man ifrån något annat typ av schema?
Kanske lite luddig fråga, men hur vet man tex om man ska avancera från mjuk till Mediumtät rondell eller mer avverkning i medlet istället? Vilket steg är mest aggressivt så att säga?
Eller utgår man ifrån något annat typ av schema?
Kanske lite luddig fråga, men hur vet man tex om man ska avancera från mjuk till Mediumtät rondell eller mer avverkning i medlet istället? Vilket steg är mest aggressivt så att säga?
Senast redigerad av 4 P993, redigerad totalt 14 gång.
- Logan
- Entusiast

- Kontakt:
Re: Hur ska man tänka avseende rondell/medel?
Jag brukar köra medium trissa (orange) som standard
och då mixa med medel
för även med dom mjukaste lackerna funkar denna trissa
Nu vet jag inte vilka medel du använder men man ska alltid börja milt om man är osäker
Men som ex
Om du kör medium trissa och light cut medel
så går det mesta bort men du vill ha lite mer effekt
istället för grövre medel som kan kräva efterstädning kan du då ta hård trissa
se trissan som mellansteg.
och då mixa med medel
för även med dom mjukaste lackerna funkar denna trissa
Nu vet jag inte vilka medel du använder men man ska alltid börja milt om man är osäker
Men som ex
Om du kör medium trissa och light cut medel
så går det mesta bort men du vill ha lite mer effekt
istället för grövre medel som kan kräva efterstädning kan du då ta hård trissa
se trissan som mellansteg.
Senast redigerad av 4 Logan, redigerad totalt 14 gång.
The passions is what drives the art. Detailing for life
- Manor
- Moderator

Men går mot en hårdare trissa först, med samma polermedel...och följer därefter upp med grövre medel. Alltså trissa först, medel sen...det är åtminstone vad jag har kunnat läsa mig till.
I normalfallet börjar jag också med en mediumtrissa och ett medel liknande Menzerna 2500...alternativt mediumtrissa och Glare Micro Finish om det är mer glans som ska uppnås än att avverka repor.
I normalfallet börjar jag också med en mediumtrissa och ett medel liknande Menzerna 2500...alternativt mediumtrissa och Glare Micro Finish om det är mer glans som ska uppnås än att avverka repor.
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
- e_king
- Entusiast

Jag går upp i grovlek på medel först och trissa sen. P.g.a. att medlet bryts ner medan trissans grovlek består. Andra hållet upplever jag att trissan kan "skada" mer. Det sättet trivs jag med.
/Fredrik
/Fredrik
Senast redigerad av 4 e_king, redigerad totalt 14 gång.
- Manor
- Moderator

Det finns säkert inget direkt rätt och fele_king skrev:Jag går upp i grovlek på medel först och trissa sen. P.g.a. att medlet bryts ner medan trissans grovlek består. Andra hållet upplever jag att trissan kan "skada" mer. Det sättet trivs jag med.
/Fredrik
Tvärtom var den information som jag fick fram...men det var väl just den personen som tyckte det, och det behöver ju inte vara bäst för alla.
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
- e_king
- Entusiast

Det var lite så jag tänkte med sista meningen. Jag trivs även bra med slutna celler på trissorna på sista stegen. Det känns som om medlet är det enda mot lacken och därmed skonsammare. Allt är en smaksak.
Skickat från min D6503 via Tapatalk
Skickat från min D6503 via Tapatalk
Senast redigerad av 4 e_king, redigerad totalt 14 gång.
-
deciso
- Trogen Medlem

Intressant diskussion. Själv har jag kört med en tuff trissa, vit hård el lammull, innan jag tar ett grövre medel. Får väl prova att göra som e_king. Blir lätt att man kör på ensam i sitt garage o tro att det man gör är det bästa.
Finns det något rätt eller fel ?
Finns det något rätt eller fel ?
Senast redigerad av 4 deciso, redigerad totalt 14 gång.
- e_king
- Entusiast

Rätt eller fel finns det väl inte. Det är samma med medel och produktval i övrigt. Vi alla kör ju på olika sätt så vi trivs med olika produkter. En annan orsak till att jag går upp i grovlek på medel först är att när jag kör med nedbrytande medel så tycker jag att jag kan köra längre och bryta ner det lite extra för en finare yta om jag använder en finare trissa. Typ medel/gul. Sen ibland blir det ju bättre om man kliver upp i hårdhet på trissa först.
Då gillar jag slutna celler. Rörigt värre.