Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Rupes 15/21 eller flex 3401

Poleringssätt och produktval.
Skriv svar
Xc70Matte
Ny Medlem

Inlägg av Xc70Matte » 11 maj 2014 11:18

Hej alla proffs!

Jag är en glad amatör som kört med biltema Musse och carwise roterande maskin.
Var helt inne på en rg t3000 men då den tog slut, har jag funderat och bestämt mig för att köpa en riktig istället. Det blir ändå ca 10 bilar varje år och det är nått jag tycker är skitkul.

Har försökt läsa mig fram till vad alla säger om dessa maskiner men har ändå svårt att bestämma mig.
Vet att flexen har tvingad rörelse men ej rupes, verkar ju dock inte vara något problem.
Vad tycker ni? Vilken storlek på stödplatta är att rekommendera?
Kommer köpa allt från Bollnäs bilvård så blir att handla på trissor i alla modeller.

Målet är väl att enbart använda denna maskin till allt och grövre repor får man punkta med roterande, då det ej räcker till.

Är helt borta på vilken maskin jag ska välja, 5000kr är ändå en del pengar, så känns lika bra att fråga före.

Väldigt tacksam ifall jag får någon hjälp

Mvh Mattias
Senast redigerad av 4 Xc70Matte, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Re: Rupes 15/21 eller flex 3401

Inlägg av Manor » 11 maj 2014 11:48

Ett alternativ till de maskiner som du nämner är BBV:s nya dubbeltrissemaskin som ligger i samma prisklass. Jag kör en TopTool och RG T3000 och det är en stor skillnad i kraft, tycker jag. Dock så vet jag att det i någon tråd stod att Rupes vinner tidsmässigt mot en dubbeltrissemaskin, men det kanske är olika för olika utövare.
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor

miken
Entusiast
Entusiast

Inlägg av miken » 11 maj 2014 11:51

Jag har en Flex 3401 och är väldigt nöjd med den jag tror du blir nöjd med vilken maskin du än väljer båda är av mycket bra kvalite :jeps

Själv har jag aldrig riktigt fastnat för maskiner med 2st rondellhuvuden jag tycker dom är klumpiga och svåra att komma åt överallt.

Smaken är som baken :nicka
Senast redigerad av 4 miken, redigerad totalt 14 gång.

Volvo XC70 Sport AWD D4 Polestar 2016 :brumm

Användarvisningsbild
Logan
Entusiast
Entusiast
Kontakt:

Inlägg av Logan » 11 maj 2014 12:17

Om du går för rupes välj 15 då
21 mm kast blir för mycket enligt mig
Det är inget fel med kastet men det kan bli trångt ibland och då vill man inte att den ska vara överallt och vifta.
Senast redigerad av 4 Logan, redigerad totalt 14 gång.
The passions is what drives the art. Detailing for life

Gråben
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Gråben » 11 maj 2014 13:19

Det är helt klart en vanesak! Då det blir trängre eller nära lister/handtag etc kika vart du lägger medel då du polerar fram och tillbaka, inte vart du har fästplattan. Hoppas ni förstår vad jag menar :-)

Jag föredrar 21an jämfört med 15 för att det är mera bett med den.
Senast redigerad av 4 Gråben, redigerad totalt 14 gång.

Emham
Medlem

Inlägg av Emham » 11 maj 2014 13:53

Jag föredrar även 21:an framför 15. Har dock 15s backing plate som jag kör med.

Hade själv svårt att välja mellan 3401 och Rupes maskinerna men valde till sist 21:an efter en liten mail konversation med Kevin Brown en Rupes guru för er som håller till på amerikanska forum.

Det är bara 3mm skillnad på kastet mellan 15 och 21. Skulle inte vilja påstå att detta gör så stor skilland har även fått det sagt från Kevin. Han tyckte att 21 är den bästa av dom två för att den har mer kraft och utför jobbet snabbare för att den har lite längre kast också.

Om du väljer att köpa en Rupes kan jag rekommendera att du testar ut "Kevin Brown Washer Mod" för ännu mer kraft :)
Senast redigerad av 4 Emham, redigerad totalt 14 gång.

Gråben
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Gråben » 11 maj 2014 14:03

Bild

Hoppas det blir lite tydligare vad jag menar, du kikar vart du läger medel ju tightare det är ju mera brukar jag föra maskinen fram och tillbaka förutsatt att det är utrymme åt ett håll. Då ser du exakt vart du lägger medel :)

Sen bygger man upp en känsla med.
Senast redigerad av 4 Gråben, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Logan
Entusiast
Entusiast
Kontakt:

Inlägg av Logan » 11 maj 2014 14:09

Ökar risken för hologram då efter sådan mod ?

Xc70Matte
Ny Medlem

Inlägg av Xc70Matte » 11 maj 2014 14:27

Det lutar faktiskt mer åt rupes nu efter lite youtube tittande och era kommentarer.

Gråbens tips var ju kanon.

Precis som någon av er här ovan skrev så vill jag absolut ej ha mer än 125mm fästplatta, surt dock att inte bbv verkar sälja 125mm plattan löst. är sugen på en 21 med 15s fästplatta.
Dock så säger dom att skillnaden mellan 21 och 15 handlar bara om sekunder, för en "hobby polerare" så är det i princip saksamma.

hade tänkt köra menzerna 400 2500 och 4000 på min egen bil, Har en xc70 nya karossen, svart metallic. Ganska mycket tvättrepor och nån lite värre. är hex trissorna att rekommendera? tror ni man klarar tvättrepor osv med gul hex trissa? eller är det optipad som gäller?

Användarvisningsbild
Logan
Entusiast
Entusiast
Kontakt:

Inlägg av Logan » 11 maj 2014 14:32

Man kommer väldigt långt ibland med 2500
så börja med gul trissa och se resultatet mixa i lite 400 på samma trissa för mer bett
väldigt ofta klarar man sig med detta om man inte måste ha 100% perfektion

Användarvisningsbild
Swingminx
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Swingminx » 11 maj 2014 14:36

Har inte rupes lite speciella trissor? Eller passar hex-trissorna också spot-on?
Senast redigerad av 4 Swingminx, redigerad totalt 14 gång.
// Per Andersson

Lexus LS430
Mazda RX7 TII

Emham
Medlem

Inlägg av Emham » 11 maj 2014 14:39

Logan skrev:Ökar risken för hologram då efter sådan mod ?
http://www.autopia.org/forum/topic/1293 ... d-lhr21es/

En guide på hur man utför en sådan mod men även svar på vanliga frågor. Har personligen inte läst någonstans att man skulle öka risken för hologram. Har bara kört med med oscillerande själv och har aldrig haft problem med hologram.
I slutet utav guiden jag linkande så skriver Kevin att man ska använda maskinen med varsamhet när man kör med hans mod.
VD:n för Rupes nämner även att garantin blir intakt om man kör med washer mod.

Emham
Medlem

Inlägg av Emham » 11 maj 2014 14:43

Swingminx skrev:Har inte rupes lite speciella trissor? Eller passar hex-trissorna också spot-on?
Rupes rekommenderar att man kör med deras trissor för bra balans och så lite vibrationer som möjligt men även hållbarhet då velcron på deras triossor är mycket hårdare för att kunna stå ut med det enorma kastet från maskinen.
Har läst mycket om att Meguiars MF trissor funkar riktigt bra med Rupes maskinerna. Har själv beställt dessa så blir ett litet test framöver :)

Xc70Matte
Ny Medlem

Inlägg av Xc70Matte » 11 maj 2014 16:02

Emham skrev:
Swingminx skrev:Har inte rupes lite speciella trissor? Eller passar hex-trissorna också spot-on?
Rupes rekommenderar att man kör med deras trissor för bra balans och så lite vibrationer som möjligt men även hållbarhet då velcron på deras triossor är mycket hårdare för att kunna stå ut med det enorma kastet från maskinen.
Har läst mycket om att Meguiars MF trissor funkar riktigt bra med Rupes maskinerna. Har själv beställt dessa så blir ett litet test framöver :)

Okej, vars får man tag i rupes trissor? Funkar det att köra med bbvs trissor till en början? Lär väl hålla sämre, men kanske duger tills man får tag i rupes?

Emham
Medlem

Inlägg av Emham » 11 maj 2014 16:51

Har letar runt lite och har kommit fram till att http://www.streetpower-rekond.se/ har billigast. Rupes är relativt litet i Sverige då det inte finns så många återförsäljare av deras produkter.

Kan inte säga någonting om bbvs trissor då jag inte har använt dessa överhuvudtaget. Dock har jag läst runt lite på amerikanska forum där Rupes är mycket mer etablerat, många använder andra trissor istället för Rupes och rapporterar goda resultat dock säger dom att man förlorar lite av maskinens balans/smidighet och trissan har lägre livslängd jämfört om de körs med annan maskin (Flex, Porter Cable osv). Dem som har testat Rupes trissor och sedan jämfört med andra säger att Rupes fungerar överlägest bäst för maskinen. Finns en anledning till varför Rupes rekommenderar deras trissor.

Xc70Matte
Ny Medlem

Inlägg av Xc70Matte » 11 maj 2014 18:08

Emham skrev:Har letar runt lite och har kommit fram till att http://www.streetpower-rekond.se/ har billigast. Rupes är relativt litet i Sverige då det inte finns så många återförsäljare av deras produkter.

Kan inte säga någonting om bbvs trissor då jag inte har använt dessa överhuvudtaget. Dock har jag läst runt lite på amerikanska forum där Rupes är mycket mer etablerat, många använder andra trissor istället för Rupes och rapporterar goda resultat dock säger dom att man förlorar lite av maskinens balans/smidighet och trissan har lägre livslängd jämfört om de körs med annan maskin (Flex, Porter Cable osv). Dem som har testat Rupes trissor och sedan jämfört med andra säger att Rupes fungerar överlägest bäst för maskinen. Finns en anledning till varför Rupes rekommenderar deras trissor.

Okej!

Plockar ihop lite blandat från bbv nu så får man ta en order med rupes egna på sidan om.
Angående modden du hänvisa till, känns jäkligt intressant så blir att testa, reagerade på att brickan ska vara nästan 5mm tjock, stämmer det? Bytte du bult eller kör du på original?

Emham
Medlem

Inlägg av Emham » 11 maj 2014 19:46

Xc70Matte skrev:
Emham skrev:Har letar runt lite och har kommit fram till att http://www.streetpower-rekond.se/ har billigast. Rupes är relativt litet i Sverige då det inte finns så många återförsäljare av deras produkter.

Okej!

Plockar ihop lite blandat från bbv nu så får man ta en order med rupes egna på sidan om.
Angående modden du hänvisa till, känns jäkligt intressant så blir att testa, reagerade på att brickan ska vara nästan 5mm tjock, stämmer det? Bytte du bult eller kör du på original?
Brickan som han hänvisar till är en 5/16 inch som blir 8/19 mm. Beställde ett par från skruvat.se då jag letade runt i massa affärer förgäves. Stödplattan ligger precis intill så 1,5mm räcker för att lyfta den från maskinens huvud. Kör med orginal bult och det funkar perfekt :)

Skriv svar