Vad är skillnaden i resultat och svårigheter mellan dessa två typer av maskiner?
Samt vad väger för och emot de två olika typerna?
Vilka rekommenderar ni att använda?
Kör just nu med mussepig, ger bra glans men inte så mkt att ta bort repor med...
Sent from my iPhone using Tapatalk
Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Vad är skillnaden mellan oscillerande och roterande?
- Esarp
- Medlem
Vad är skillnaden mellan oscillerande och roterande?
Senast redigerad av 4 Esarp, redigerad totalt 14 gång.
- Logan
- Entusiast

- Kontakt:
Re: Vad är skillnaden mellan oscillerande och roterande?
Roterande var det bästa du kunde ha förr men nu kan oscillerande göra minst lika bra jobb
roterande kan göra det lite snabbare om skadan är allvarlig men riskerna ökar med.
så köper man en finare oscillerande kommer du klara dig genom alla jobb utan risker
och mussepigg kan allt ta repor med om du använder rätt saker
roterande kan göra det lite snabbare om skadan är allvarlig men riskerna ökar med.
så köper man en finare oscillerande kommer du klara dig genom alla jobb utan risker
och mussepigg kan allt ta repor med om du använder rätt saker
Senast redigerad av 4 Logan, redigerad totalt 14 gång.
The passions is what drives the art. Detailing for life
- Manor
- Moderator

Jag håller med Logan.
Den största finessen med en roterande är att den är snabbare på att plocka repor jämfört med en oscillerande maskin (med samma typ av trissa och medel naturligtvis). Dock är den svårare att hantera och kan ge skador som är svårare, ja nästan omöjligt, att få med en oscillerande maskin.
Vidare så kan en roterande efterlämna s.k hologram, vilket är svårt/omöjligt att få med en oscillerande.
För mig som glad amatör så väljer jag alltså numera helst en oscillerande maskin när jag polerar. Visst kan det ta längre tid, men jag har inte så bråttom. Jag har kört ett par bilar med roterande också, och tyckte att jag fick till hyfsade resultat...men de hologram som ibland syntes krävde nästan alltid ett avslutande varv med en oscillerande ändå...så för mig försvann nästan tidsvinsten.
För ett superproffs så tror jag dock fortfarande att det är roterande som gäller, och kanske är det så att slutresultatet går att få till bättre med en sådan...men för min egen del har jag gjort mitt val...även om den roterande maskinen fortfarande finns på hyllan om det skulle knipa någon gång
.
Den största finessen med en roterande är att den är snabbare på att plocka repor jämfört med en oscillerande maskin (med samma typ av trissa och medel naturligtvis). Dock är den svårare att hantera och kan ge skador som är svårare, ja nästan omöjligt, att få med en oscillerande maskin.
Vidare så kan en roterande efterlämna s.k hologram, vilket är svårt/omöjligt att få med en oscillerande.
För mig som glad amatör så väljer jag alltså numera helst en oscillerande maskin när jag polerar. Visst kan det ta längre tid, men jag har inte så bråttom. Jag har kört ett par bilar med roterande också, och tyckte att jag fick till hyfsade resultat...men de hologram som ibland syntes krävde nästan alltid ett avslutande varv med en oscillerande ändå...så för mig försvann nästan tidsvinsten.
För ett superproffs så tror jag dock fortfarande att det är roterande som gäller, och kanske är det så att slutresultatet går att få till bättre med en sådan...men för min egen del har jag gjort mitt val...även om den roterande maskinen fortfarande finns på hyllan om det skulle knipa någon gång
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
- MattisH
- Trogen Medlem

En roterande är väl tystare än en skakis?
Senast redigerad av 4 MattisH, redigerad totalt 14 gång.
Suzuki Grand Vitara 2008
Toyota Auris Hybrid 2013
Toyota Auris Hybrid 2013
- Manor
- Moderator

...och vibrerar mindre.MattisH skrev:En roterande är väl tystare än en skakis?
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
- Perra83
- Entusiast

Skadan som ja kan åstadkomma med en roterande betalar snabbt en fin oscillerande, så resonerade jag när jag köpte min Flex 3401. Ja är alldeles för försiktig för att chansa.