Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Polera gelcoat
-
Curand
- Ny Medlem
Polera gelcoat
Har tidigare polerat friborden på min IF-båt med en billig roterande maskin och medföljande lamullshätta. Har kört med Meguiars 85 Diamond Cut och fått bra resultat enligt mitt omdöme. Roterande maskin och lamull verkar vara det många tycker är bäst på gelcoat.Tänkte nu uppdatera mig lite och hade tänkt mig följande: Flex PE 14-2 150 med Flexipads 150mm medium density fästplatta. LAKE COUNTRY Wool Cutting Pad och Menzerna FG400 och sen LAKE COUNTRY Wool Polishing med Menzerna PF2400. Vad tror ni om det? Alternativet är en Flex 3401. Är det idé att prova med skumpads? Lamullshättorna är ju rätt tunna jämfört med skumpads, så vore det kanske bättre med Flexipads tjockare och mjukare ultrasoft-fästplatta?
Senast redigerad av 4 Curand, redigerad totalt 14 gång.
- Logan
- Entusiast

- Kontakt:
Re: Polera gelcoat
Innan man går på med så grova saker som fg400 och wool har du testa med skumgummitrissor och medelgrovt polermedel ?
Så illa brukar det sällan bli under en vinter.
Så illa brukar det sällan bli under en vinter.
Senast redigerad av 4 Logan, redigerad totalt 14 gång.
The passions is what drives the art. Detailing for life
-
Curand
- Ny Medlem
Man kan väl gå på med ganska grova medel på gelcoat, men som sagt det kanske är vettigt att prova med PF2400 och snälla lamullstrissan eller en skumtrissa först. Lamullen bygger väl mindre värme än skumtrissa, vilket är bra på gelcoat?
Senast redigerad av 4 Curand, redigerad totalt 14 gång.
- Logan
- Entusiast

- Kontakt:
Ja det är väldigt sällan bra med värme när man polerar.
Ofta används lammull om det är väldigt dålig yta för att riva ner till det bra
men gelcoat är som billack du behöver inte riva så hårt var gång
klart det kanske fungerar och blir blankt
men en dag kommer du troligen ångra dig då det gått för långt.
Se det är så här
många båt polish produkter är inte så farligt grova och där blir det blankt även med handkraft
så hur tokigt det än må låta kommer man långt med rätt medel och enkel maskin.
Har lärt min far att använda mussepiggmaskin 2 huvuden (biltemas) ihop med vanlig båt polish
det har hänt att vi använder rubbing om det blivit missfärgning mm men fortfarande skumtrissor och igen tror inte internationell rubbing är i närheten av fg400 i grovhet.
Så ge det en chans
Ofta används lammull om det är väldigt dålig yta för att riva ner till det bra
men gelcoat är som billack du behöver inte riva så hårt var gång
klart det kanske fungerar och blir blankt
men en dag kommer du troligen ångra dig då det gått för långt.
Se det är så här
många båt polish produkter är inte så farligt grova och där blir det blankt även med handkraft
så hur tokigt det än må låta kommer man långt med rätt medel och enkel maskin.
Har lärt min far att använda mussepiggmaskin 2 huvuden (biltemas) ihop med vanlig båt polish
det har hänt att vi använder rubbing om det blivit missfärgning mm men fortfarande skumtrissor och igen tror inte internationell rubbing är i närheten av fg400 i grovhet.
Så ge det en chans
The passions is what drives the art. Detailing for life