Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Problem med polering..
-
Gråben
- Trogen Medlem

Problem med polering..
Har du testat scholl? Det funkade fint då " allt " annat falerade. Körde med s17 på den lacken 
Senast redigerad av 4 Gråben, redigerad totalt 14 gång.
- Grief
- Moderator

Re: Problem med polering..
Rent spontant känns det som det grova medlet skapar repor som nästa steg inte helt klarar att ta bort.
Jag skulle prova att köra det fina medlet enbart, först med de grova trissorna och sedan avsluta med samma medel på de mjukaste trissorna.
Kolla även över hur du doserar medlet i trissorna. Se till att du har ett jämnt, men mycket tunt lager. På liknande känsliga lacker brukar jag se till att prima trissan helt, dvs se till att hela ytan på trissan är täckt av medel. Se sedan till att köra ut medlet ordentligt. Det sista du gör är att sänka farten något och avsluta med riktigt lätt hand och lite tryck på maskinen.
Jag skulle prova att köra det fina medlet enbart, först med de grova trissorna och sedan avsluta med samma medel på de mjukaste trissorna.
Kolla även över hur du doserar medlet i trissorna. Se till att du har ett jämnt, men mycket tunt lager. På liknande känsliga lacker brukar jag se till att prima trissan helt, dvs se till att hela ytan på trissan är täckt av medel. Se sedan till att köra ut medlet ordentligt. Det sista du gör är att sänka farten något och avsluta med riktigt lätt hand och lite tryck på maskinen.
Senast redigerad av 4 Grief, redigerad totalt 14 gång.
Kia Cee'd SW -11 | Mazda 323 1,5 DX -83
-
Jill
- Medlem
- Kontakt:
Byt medel!claes_gewalli skrev: Vad är nästa steg nu då?
Senast redigerad av 4 Jill, redigerad totalt 14 gång.
-
Apelros
- Trogen Medlem

Problem med polering..
progge skrev:En av kladdlack trådarna:
http://bilvardsforum.se/viewtopic.php?f ... int#p96076
Denna förklarar.
Just denna tråd jag menade i mitt svar innan. Var visst en -10, fel av mig
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Senast redigerad av 4 Apelros, redigerad totalt 14 gång.
Volvo V70 II 2,5FT Summum -10
-
deciso
- Trogen Medlem

Det var en träff i Falkenberg i somras där Bisolvon här på forumet erbjöd oss att
polera på hans Nissan micra från början 90-tal. Det var helt hopplöst. Vi provade mängder av medel, trissor,
maskiner men det blev grymma hologram. Tillslut löste Mortil det med 3M gul kork, toptool
och medium trissor.
Jag förstår om du blir frustrerad.....
polera på hans Nissan micra från början 90-tal. Det var helt hopplöst. Vi provade mängder av medel, trissor,
maskiner men det blev grymma hologram. Tillslut löste Mortil det med 3M gul kork, toptool
och medium trissor.
Jag förstår om du blir frustrerad.....
Senast redigerad av 4 deciso, redigerad totalt 14 gång.
-
claes_gewalli
- Medlem
Ja det är nästan så att man vill foliera bilen för att slippa se eländet.
Som tur var är jag ganska envis och ger inte upp så lätt..
Nu behöver jag iaf dra iväg en beställning på trissor så jag får väl testa något annat medel oxå.
Vilka ÅF har mindre testflaskor, typ 100ml eller mindre till salu. Blir rätt dyrt att köpa stora flaskor om jag inte prickar in rätt medel / trissa på en gång..
Som tur var är jag ganska envis och ger inte upp så lätt..
Nu behöver jag iaf dra iväg en beställning på trissor så jag får väl testa något annat medel oxå.
Vilka ÅF har mindre testflaskor, typ 100ml eller mindre till salu. Blir rätt dyrt att köpa stora flaskor om jag inte prickar in rätt medel / trissa på en gång..
Senast redigerad av 4 claes_gewalli, redigerad totalt 14 gång.
- e_king
- Entusiast

-
Jill
- Medlem
- Kontakt:
Pingens har mindre menzerna.
Senast redigerad av 4 Jill, redigerad totalt 14 gång.
-
fwo
- Ny Medlem
Min erfarenhet är att man måste använda en roterande trissa för att få bort flammighet och repor. Överdosera inte medlet och polera till det nästan är upptorkat. Jag har själv bara god erfarenhet av BBVs medel.
Mvh
Mvh
Senast redigerad av 4 fwo, redigerad totalt 14 gång.
-
claes_gewalli
- Medlem
Då kommer det en uppdatering här då.
Har varit och polerat vidare idag och nu går hologrammen fint att få bort, men måste vara nogrannare med den sista poleringen för att plocka alla.
Testade lite fram och tillbaka idag men plockar fortfarande inte tillräckligt med repor.
Använder som sagt Biltemas mussepigg maskin.
Testade att köra BBV fast cut på medium trissa och körde sakta med maskinen och med ganska mycket tryck, på så vis fick jag lacken repfriare men långt ifrån bra.
Hologram fick jag såklart av det, men jag tar dessa med Glare micro finish på mediumtrissa eller scandistores pre-polish på mjuk trissa.
För att kunna plocka alla repor, krävs det roterande maskin?
Om jag nu ska skaffa en roterande, kan jag plocka lika mkt repor med en roterande som oxå osccilerar eller är det enbart roterande som gäller?
Jag gillar inte att köra med för stora trissor, vill iaf hålla mig under 150mm.
Här kommer lite bilder med förklaringar:
Här är vad jag har att jobba med, plus en hel del grövre repor som jag inte kommer att kunna plocka med min maskin, men få dom att se bättre ut.
Ska försöka ta lite bättre bilder imorgon om solen känner för att titta fram.

Har varit och polerat vidare idag och nu går hologrammen fint att få bort, men måste vara nogrannare med den sista poleringen för att plocka alla.
Testade lite fram och tillbaka idag men plockar fortfarande inte tillräckligt med repor.
Använder som sagt Biltemas mussepigg maskin.
Testade att köra BBV fast cut på medium trissa och körde sakta med maskinen och med ganska mycket tryck, på så vis fick jag lacken repfriare men långt ifrån bra.
Hologram fick jag såklart av det, men jag tar dessa med Glare micro finish på mediumtrissa eller scandistores pre-polish på mjuk trissa.
För att kunna plocka alla repor, krävs det roterande maskin?
Om jag nu ska skaffa en roterande, kan jag plocka lika mkt repor med en roterande som oxå osccilerar eller är det enbart roterande som gäller?
Jag gillar inte att köra med för stora trissor, vill iaf hålla mig under 150mm.
Här kommer lite bilder med förklaringar:
Här är vad jag har att jobba med, plus en hel del grövre repor som jag inte kommer att kunna plocka med min maskin, men få dom att se bättre ut.
Ska försöka ta lite bättre bilder imorgon om solen känner för att titta fram.

-
claes_gewalli
- Medlem
Här kommer ett par bilder på hur mycket repor jag lyckades plocka:

Fuskar man med ljus och vinkel så är det iaf blankt och fint

Forfarande en del repor och hologram kvar att plocka:

En bättre bild på hologrammen som bildas:

Fuskar man med ljus och vinkel så är det iaf blankt och fint

Forfarande en del repor och hologram kvar att plocka:

En bättre bild på hologrammen som bildas:

- Manor
- Moderator

Det finns väl inget som biter lika bra som en roterande med hyfsad effekt, men det går att få lika bra resultat med en oscillerande maskin med kraftigare motor...om man lägger ner lite mer tid.
Flex 3401, TopTool, BBV:s nya dubbelhuvudmaskin, Reservdelsguruns T3000 etc.
Biltemas MussePigg är en ypperlig första maskin och den räcker för att få till ett blankt och snyggt resultat, men repor biter den inte direkt på.
Flex 3401, TopTool, BBV:s nya dubbelhuvudmaskin, Reservdelsguruns T3000 etc.
Biltemas MussePigg är en ypperlig första maskin och den räcker för att få till ett blankt och snyggt resultat, men repor biter den inte direkt på.
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
-
claes_gewalli
- Medlem
Snabbkollade lite på de maskiner du skrev där och alla utom T3000 är en bra bit från min prisklass.
Kommer inte att lägga några 5000 på en polermaskin.
IOM att jag polerar min egna bil och hjälper någon bekant någon gång om året så är det inte riktigt motiverat.
Jag hade en roterande från Jula som jag plockade repor på min förra MB c180 kompressor, men den höll tyvärr bara för en bil (efter det var dreven i vinkelhuset rensade).
Jag bör väl kunna få samma resultat med en billigare maskin om jag kan leva med ljudet och vibrationerna?
Kommer inte att lägga några 5000 på en polermaskin.
IOM att jag polerar min egna bil och hjälper någon bekant någon gång om året så är det inte riktigt motiverat.
Jag hade en roterande från Jula som jag plockade repor på min förra MB c180 kompressor, men den höll tyvärr bara för en bil (efter det var dreven i vinkelhuset rensade).
Jag bör väl kunna få samma resultat med en billigare maskin om jag kan leva med ljudet och vibrationerna?
-
Cogo
- Entusiast

Kan bara nämna även att Rupes Bigfoot sägs vara en bra maskin också.
mvh magnus
mvh magnus
Senast redigerad av 4 Cogo, redigerad totalt 14 gång.
-
Cogo
- Entusiast

En T3000 med mf trissa bör du kunna få bra resultat med. annars kan du prova med att köpa twisten wool till din biltema maskin för att se om det hjälper.
mvh magnus
mvh magnus
Senast redigerad av 4 Cogo, redigerad totalt 14 gång.
-
claes_gewalli
- Medlem
Twisted wool borde väl bli rätt tungt för den maskinen eller har jag fel? Jag tycker den tappar rätt mkt i varv om jag ökar trycket på den.
Gissar oxå att de frissorna stökar till det mer än skumtrissa?
Jag får isf gå på med fler steg för att få det repfritt och blankt?!
Gissar oxå att de frissorna stökar till det mer än skumtrissa?
Jag får isf gå på med fler steg för att få det repfritt och blankt?!
-
claes_gewalli
- Medlem
Idag fick jag äntligen ordning på lacken..
Glares micro finish rådde bot på hologrammen och gav en fin glans!
Testade med BBV medium cut på hård trissa, tog ganska bra faktiskt!
Körde därefter Lahega Nr17 på mediumtrissa och avslutade med Glare micro finish på medium trissa och Ultima PGP ovanpå det!
Första gången jag la upgp och det där med att man ska vara snål med medlet stämmer ju iaf bra!
Jag la nog ett sprut i svampen väl ofta då det blev rätt randigt och fick torka av bilen igen efter att den härdat..
Ska slänga upp lite bilder sen..
Glares micro finish rådde bot på hologrammen och gav en fin glans!
Testade med BBV medium cut på hård trissa, tog ganska bra faktiskt!
Körde därefter Lahega Nr17 på mediumtrissa och avslutade med Glare micro finish på medium trissa och Ultima PGP ovanpå det!
Första gången jag la upgp och det där med att man ska vara snål med medlet stämmer ju iaf bra!
Jag la nog ett sprut i svampen väl ofta då det blev rätt randigt och fick torka av bilen igen efter att den härdat..
Ska slänga upp lite bilder sen..