Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Tips på högtryckstvätt
-
crjs
- Medlem
Re: Tips på högtryckstvätt
Har avverkat ett par olika HT-tvättar genomåren... Den som höll längst var en KEW.. Både Nilfisk, Kärcher har budgettvättar som alla är mer eller mindre skräp.. Är det inte ett oljefyllt pumphus av metall med rostfria eller keramiska kolvar slits de fort ut och den tappar tryck alt havererar helt..
Vi har både poseidon och kränzel på jobbet... Dock har de läckt och haft sig i olika omgångar...
Slutade nu med att jag köpte en beg Kärcher HD 9/19.. Bytte ut slangen mot en slangupprullare och en 15m slang och låter tvätten stå parkerad inne med fasta vatten och elanslutningar.
Kan skarpt rek en sådan tvätt.. provade även en HD 7/16 och även den var riktigt bra..
Så min rek är att köpa en beg tvätt ur medium segmentet alt proffs segementet i från någon känd till verkare.. Vilket märke kvittar nog otur kan man ha med vilket man än väljer.. De viktiga är snarare att man har en servicefirma någorlunda när till hands om de krånglar så man kan få hjälp alt köpa delar.
Är en dyrare investering men det är fasen så mycket roligare att tvätta med en sådan tvätt samt så håller den bättre..
Tre tips:
Släp alltid trycket när du stängt av tvätten samt skaffa ett bra filter att sätta på inkommande vatten... Är partiklarna som tar död på pumpen och de innestående trycket som tar död på o-ringar...
Byt sedan olja i den med jämna mellanrum..
Vi har både poseidon och kränzel på jobbet... Dock har de läckt och haft sig i olika omgångar...
Slutade nu med att jag köpte en beg Kärcher HD 9/19.. Bytte ut slangen mot en slangupprullare och en 15m slang och låter tvätten stå parkerad inne med fasta vatten och elanslutningar.
Kan skarpt rek en sådan tvätt.. provade även en HD 7/16 och även den var riktigt bra..
Så min rek är att köpa en beg tvätt ur medium segmentet alt proffs segementet i från någon känd till verkare.. Vilket märke kvittar nog otur kan man ha med vilket man än väljer.. De viktiga är snarare att man har en servicefirma någorlunda när till hands om de krånglar så man kan få hjälp alt köpa delar.
Är en dyrare investering men det är fasen så mycket roligare att tvätta med en sådan tvätt samt så håller den bättre..
Tre tips:
Släp alltid trycket när du stängt av tvätten samt skaffa ett bra filter att sätta på inkommande vatten... Är partiklarna som tar död på pumpen och de innestående trycket som tar död på o-ringar...
Byt sedan olja i den med jämna mellanrum..
Senast redigerad av 4 crjs, redigerad totalt 14 gång.
- Swingminx
- Trogen Medlem

Tack för att du delar med dig av råd och dina erfarenheter.
Men en fråga.."Filter att sätta på inkommande vatten" hur menar du då?
Och jag visste inte att man bytte olja på högtryckstvättar?
Senast redigerad av 4 Swingminx, redigerad totalt 14 gång.
// Per Andersson
Lexus LS430
Mazda RX7 TII
Lexus LS430
Mazda RX7 TII
-
Juliver
- Ny Medlem
Jag beställde en kräntzel 10/122 från tyskland idag.
4300kr med frakt.
Med dirtkiller lansen.
4300kr med frakt.
Med dirtkiller lansen.
Senast redigerad av 4 Juliver, redigerad totalt 14 gång.
- e_king
- Entusiast

Jag har ett sånt här med partikelfilter i. Funkar bra och utan att reducera trycket.Swingminx skrev:Tack för att du delar med dig av råd och dina erfarenheter.
Senast redigerad av 4 e_king, redigerad totalt 14 gång.
- Swingminx
- Trogen Medlem

e_king skrev:Jag har ett sånt här med partikelfilter i. Funkar bra och utan att reducera trycket.Swingminx skrev:Tack för att du delar med dig av råd och dina erfarenheter.
Jag är nybörjare när det gäller sånt här
Och denna makapär sätter man innan kopplingen på HT-tvätten eller?
Senast redigerad av 4 Swingminx, redigerad totalt 14 gång.
// Per Andersson
Lexus LS430
Mazda RX7 TII
Lexus LS430
Mazda RX7 TII
- e_king
- Entusiast

En slangstump i ena änden så kan du välja om du vill ha den först eller sist på slangen.Swingminx skrev: Jag är nybörjare när det gäller sånt här![]()
Och denna makapär sätter man innan kopplingen på HT-tvätten eller?
/Fredrik
Senast redigerad av 4 e_king, redigerad totalt 14 gång.
-
crjs
- Medlem
Det är ett sådant här jag syftar på och monteras direkt på HT-tvätten på inkommande vatten. Alt vid kranen.Swingminx skrev:Tack för att du delar med dig av råd och dina erfarenheter.
http://shop.bollnasbilvard.se/maskiner/ ... ten-filter
På profissionella tvättar samt många premium tvättar har du ett synglas för oljan då man skall hålla koll på nivån. Som all annan olja så behöver den bytas.
Senast redigerad av 4 crjs, redigerad totalt 14 gång.
- jojje
- Entusiast

Ja det också, använde det senast idag då jag rengjorde hjulhus samt delar av underredet på bilarna och munstycket är ju väldigt effektivt.WaxDog skrev:+ Dirtkillermunstycketjojje skrev:5m längre slang+vinda skulle iaf jag betala en tusing för så 1152an alla dar i veckan.
Senast redigerad av 4 jojje, redigerad totalt 14 gång.
- Swingminx
- Trogen Medlem

Då är jag med på vad du menarcrjs skrev:Det är ett sådant här jag syftar på och monteras direkt på HT-tvätten på inkommande vatten. Alt vid kranen.Swingminx skrev:Tack för att du delar med dig av råd och dina erfarenheter.
http://shop.bollnasbilvard.se/maskiner/ ... ten-filter
På profissionella tvättar samt många premium tvättar har du ett synglas för oljan då man skall hålla koll på nivån. Som all annan olja så behöver den bytas.
Finns det sån till Kränzles HT-tvättar också, eller är det universal kanske?
// Per Andersson
Lexus LS430
Mazda RX7 TII
Lexus LS430
Mazda RX7 TII