Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Färgdroppe på lacken, hur avlägsna?
- mrjohn
- Medlem
Färgdroppe på lacken, hur avlägsna?
Hej,
Jag har tyvärr fått en droppe färg på min hobbybil och vill höra med experterna hur jag skall avlägsna den utan att förstöra min egen klarlack. Jag tror att det är en halvmatt värmebeständig sprayfärg från biltema.
Vad skulle ni använda för kem för att avlägsna?
Mvh John
Jag har tyvärr fått en droppe färg på min hobbybil och vill höra med experterna hur jag skall avlägsna den utan att förstöra min egen klarlack. Jag tror att det är en halvmatt värmebeständig sprayfärg från biltema.
Vad skulle ni använda för kem för att avlägsna?
Mvh John
Senast redigerad av 4 mrjohn, redigerad totalt 14 gång.
-
Masten
- Medlem
Re: Färgdroppe på lacken, hur avlägsna?
Rör det sig bara om en droppe torde clay kunna råda bot på problemet?
Senast redigerad av 4 Masten, redigerad totalt 14 gång.
- Frebba
- Medlem
Rakblad med tejpade kanter och hyvla av den.
Senast redigerad av 4 Frebba, redigerad totalt 14 gång.
-
Eric Sigurdsson
- Ny Medlem
Sitter den på en välpolerad klarlacksyta borde det gå att "trycka" bort droppen, lite beroende på hur droppen ser ut.
Testa med en inte för hårt plastpinne utan vassa kanter och se om du kan "skrapa" bort droppen.
Testa med en inte för hårt plastpinne utan vassa kanter och se om du kan "skrapa" bort droppen.
Senast redigerad av 4 Eric Sigurdsson, redigerad totalt 14 gång.
- mrjohn
- Medlem
Tack för tipsen. Ja den sitter på en välpolerad och välvaxad yta så det kanske går. Den har dock runnit ut lite det är som en lite högre droppe med en rinning på 1cm. denna rinning får jag nog testa med clay.
- garagehunden KL
- Medlem
Lite thinner kan också fungera.
Senast redigerad av 5 garagehunden KL, redigerad totalt 14 gång.
- mrjohn
- Medlem
Skadar inte thinner min originallack?garagehunden KL skrev:Lite thinner thinner kan också fungera.
Mvh John
-
Jill
- Medlem
- Kontakt:
Inte originallack. Däremot nylackade ytor ska man inte ge sig på ... eller som en praktikant gjorde på makens gamla jobb, la e trasa med thinner på huven o gick på fika.... då kunde ingen originallack i världen stå emotmrjohn skrev:Skadar inte thinner min originallack?garagehunden KL skrev:Lite thinner thinner kan också fungera.
Mvh John
Senast redigerad av 4 Jill, redigerad totalt 14 gång.
-
crjs
- Medlem
Prova med silikonentferner. Det är mildare än thinner.. Funkar inte de så ta vanlig 2-k acrylförtunning.. Använd inte tvättförtunning eller liknande den är alldeles för skarp och löser även äldre härdad färg..
Gnid lite lätt.. Stå inte och gnugga för länge för då rycker även den befintliga färgen tillslut... eller kan göra i alla fall..
Gnid lite lätt.. Stå inte och gnugga för länge för då rycker även den befintliga färgen tillslut... eller kan göra i alla fall..
Senast redigerad av 4 crjs, redigerad totalt 14 gång.
- mrjohn
- Medlem
Jag testade med silikonentferner och det fungerade kanonbra, tack för tipset! 
-
Anders1984
- Ny Medlem
Jill skrev:Inte originallack. Däremot nylackade ytor ska man inte ge sig på ... eller som en praktikant gjorde på makens gamla jobb, la e trasa med thinner på huven o gick på fika.... då kunde ingen originallack i världen stå emotmrjohn skrev:Skadar inte thinner min originallack?garagehunden KL skrev:Lite thinner thinner kan också fungera.
Mvh John
Haha det låter som en härlig tabbe