Då var det säkert luft i slangen.. återkommer inte problemet..då var det det med största säkerhet.Lars P skrev:Testade idag med bättre resultat. Efter att jag kört tvätten en stund så verkade den sluta att "rycka". Kanske beror på att det i början kommer luft i maskinen från trädgårdsslangen?
Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Problem med Nilfisk E145.2-10Xtra
- limban
- Forumägare

- Kontakt:
Re: Problem med Nilfisk E145.2-10Xtra
Senast redigerad av 4 limban, redigerad totalt 14 gång.
- e_king
- Entusiast

Själv vattnar jag blommorna tills all luft är borta ur slangen. Både de och frugan blir gladare. Har inte hört högtrycken harkla sig sen jag började med det.

Skickat från min HTC One X via Tapatalk
Skickat från min HTC One X via Tapatalk
Senast redigerad av 4 e_king, redigerad totalt 14 gång.
- limban
- Forumägare

- Kontakt:
Det ringer och kommer in kunder dagligen till oss,falerum skrev:Aldrig mer någon Nilfisk....har haft 2st nu....
2år är nog max på dessa om man kör duktigt .
Det är bara plast och aluminium i Nilfisk,
Kanske 50 - 100 tim sedan så är det go natt.
Dom är inte gjorda för att användas
En Kränzle kan gå 3000 tim +
Köp en riktig maskin Kränzle
som har haft sina Alto/Nilfisk maskiner i runt 10år.. så skräp är det inte..
Alla deras pumphus är gjorda av metallpump..
sen ska man ju välja rätt högtryckstvätt för användandet.
ska du tvätta varje dag i timmar ska du inte ha en konsumenttvätt..
Kränzle har mycket hög kvalitet på sina tvättar..
sen har dom oxå haft problem med vissa modeller.. som alla producenter har
- dunderklumpen
- Medlem
Problem med Nilfisk E145.2-10Xtra
Jag hade gärna haft en Kränzle, men det är också en kostnadsfråga. Om man som jag har högtryckstvätten för att tvätta bilen på uppfarten några gånger per månad blir det lite väl dyrt med en Kränzle.
Jag köpte min E145.2-10Xtra på kampanj hos limban & Co. och är mkt nöjd!!
Senast redigerad av 4 dunderklumpen, redigerad totalt 14 gång.
// dunderklumpen
- Jiiins
- Entusiast

Är ganska nöjd med min nilfisk.
Men upplever det som att den har tappat en hel del av "tvätteffekten" nu efter ett års brukande har väl gått ungefär 100 tim. Var samma med min förra tvätt kärcher den funkade i ca 18 mån. Får väl se om nilfisken ger upp helt nu till hösten. Mest nöjd är jag också med slangen skönt att slippa o flytta runt på maskinen.
Men upplever det som att den har tappat en hel del av "tvätteffekten" nu efter ett års brukande har väl gått ungefär 100 tim. Var samma med min förra tvätt kärcher den funkade i ca 18 mån. Får väl se om nilfisken ger upp helt nu till hösten. Mest nöjd är jag också med slangen skönt att slippa o flytta runt på maskinen.
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "
- Perra83
- Entusiast

Ja lägger gärna pengar på bra grejer än står och svär för mig själv. Billigt skräp köpte ja som ung. Nu med förstånd och lite mer pengar än månadspeng så köper jag helt andra produkter.dunderklumpen skrev:Jag hade gärna haft en Kränzle, men det är också en kostnadsfråga. Om man som jag har högtryckstvätten för att tvätta bilen på uppfarten några gånger per månad blir det lite väl dyrt med en Kränzle.
Ja körde Nilfisk på ett tidigare jobb en del och den var helt underbar med slangvinda och gummislang, min egen Kärcher va inget att ha i jämförelse. 995kr på Coop 2004. Den går förvisso fortfarande.
Senast redigerad av 4 Perra83, redigerad totalt 14 gång.
- limban
- Forumägare

- Kontakt:
Jag kan bara skriva under på det du säger..Perra83 skrev:Ja lägger gärna pengar på bra grejer än står och svär för mig själv. Billigt skräp köpte ja som ung. Nu med förstånd och lite mer pengar än månadspeng så köper jag helt andra produkter.dunderklumpen skrev:Jag hade gärna haft en Kränzle, men det är också en kostnadsfråga. Om man som jag har högtryckstvätten för att tvätta bilen på uppfarten några gånger per månad blir det lite väl dyrt med en Kränzle.
Ja körde Nilfisk på ett tidigare jobb en del och den var helt underbar med slangvinda och gummislang, min egen Kärcher va inget att ha i jämförelse. 995kr på Coop 2004. Den går förvisso fortfarande.
en nyfiken fråga.. vad tycker du en "BRA"
// Anders
- Perra83
- Entusiast

Bra fråga.
En bra tvätt för mig ger ordentligt med vatten och en bra tryck. Den ska vara rejäl att handskas med och stå stadigt. Tvättarna med vinda som står upp kan vicka om man råkar dra i slangen. Dom tvättarna kostar ändå en del.
Min Kränzle var dyr men har många fördelar. Den ligger ner och väger över 30kg och har 15m gummislang.
För 3000kr tycker ja inte att man får en värsting även fast det är mycket pengar. Går man då upp till 4000-5000kr så ska det va bra grejer. 5000kr är egentligen väldigt mycket pengar. Fast det beror ändå vad man jämför med. Ett par skor kostar runt 800-1500kr en jacka 2000kr jeans 1100kr. Skor har man kanske ett max två år.
Högtryckstvätten hade jag inte tänkt byta på ett tag.
En bra tvätt för mig ger ordentligt med vatten och en bra tryck. Den ska vara rejäl att handskas med och stå stadigt. Tvättarna med vinda som står upp kan vicka om man råkar dra i slangen. Dom tvättarna kostar ändå en del.
Min Kränzle var dyr men har många fördelar. Den ligger ner och väger över 30kg och har 15m gummislang.
För 3000kr tycker ja inte att man får en värsting även fast det är mycket pengar. Går man då upp till 4000-5000kr så ska det va bra grejer. 5000kr är egentligen väldigt mycket pengar. Fast det beror ändå vad man jämför med. Ett par skor kostar runt 800-1500kr en jacka 2000kr jeans 1100kr. Skor har man kanske ett max två år.
- limban
- Forumägare

- Kontakt:
Kul att höra..Perra83 skrev:Bra fråga.
För den novise tror jag att dom max vill ge 1500-2000kr för en "bra tvätt" som dom tror..
Men håller helt med dig.. en tvätt under 3000kr är ingen höjdare..
lägger du som du säger mellan 4000-5000kr får du relativt mycket för pengarna.
Vad har du för modell på din Kränsletvätt?
Vist är det så att alla Kränzle har minst 10 meter gummislang upp till 25meter
- ostkroken
- Entusiast

Självklart får man mycket bättre tvätt för dubbla pengarna.
Men ska man ha en högtryck för att tvätta 2-4 ggr/månad så kändes en 145.2 för 2500:- alldeles perfekt för mig.
Vid behov av att köra massa flera bilar, ja då hade jag alldeles säkert köpt en dyrare maskin jag med.
Men ska man ha en högtryck för att tvätta 2-4 ggr/månad så kändes en 145.2 för 2500:- alldeles perfekt för mig.
Vid behov av att köra massa flera bilar, ja då hade jag alldeles säkert köpt en dyrare maskin jag med.
Senast redigerad av 4 ostkroken, redigerad totalt 14 gång.
- limban
- Forumägare

- Kontakt:
Då gjorde du ett riktigt klipp ostkroken.. denna maskin kostar ju över 4000kr i vanliga fall..ostkroken skrev:Självklart får man mycket bättre tvätt för dubbla pengarna.
så detta är ingen skitmaskin tvärtom.. Storsäljare och mycket lite fel på..
Samt sköna mjuka slangen..
- ostkroken
- Entusiast

Oh För hundra gubbar! Dåså, då köpte jag tydligen en dyr maskin iaf då.. o.O
2795kr, men ett trasigt hörn på kartongen och lite muttrande från mig så fick jag den för 2500:-.
Edit: Dom kan ha tagit bort den ur sitt sortiment ser jag nu när jag kollar om den finns.
Kanske hade en massa tur då. =)
2795kr, men ett trasigt hörn på kartongen och lite muttrande från mig så fick jag den för 2500:-.
Edit: Dom kan ha tagit bort den ur sitt sortiment ser jag nu när jag kollar om den finns.
- Perra83
- Entusiast

Har en 1152TST. Inte billig men den är bra.limban skrev:
Problemet med billigare tvättar är att det bara låter om dom när dom producerar en svag stråle i form av vattendimma.
Vattnet som träffar bilen är då inte mer än typ tio centimeter brett och det tar evigheter att spola av avfettning. Inte ens en moped är kul att tvätta med en sån maskin.
- limban
- Forumägare

- Kontakt:
Den heter idag E145,3-10 H X -TRA.ostkroken skrev:Oh För hundra gubbar! Dåså, då köpte jag tydligen en dyr maskin iaf då.. o.O
Men är samma maskin med lite bättre upprullare på slangen ..se bilden..

- ostkroken
- Entusiast

Ja den upprullaren såg faktiskt en hel del vassare ut!
Det är det enda jag inte gillar riktigt med min, visst den är ok. Men den där ser helt klart bättre ut.
Det är det enda jag inte gillar riktigt med min, visst den är ok. Men den där ser helt klart bättre ut.
- dunderklumpen
- Medlem
Håller med ostkroken, den vindan skulle jag också vilja ha på min. Jag gav 2995 för min E145.2 hos er, limban, och det tyckte jag var ett helt okej pris.
Men efterföljaren ser ju riktigt trevlig ut! Inget som går att byta ut på "2:an" med vindan?
Men efterföljaren ser ju riktigt trevlig ut! Inget som går att byta ut på "2:an" med vindan?
Senast redigerad av 4 dunderklumpen, redigerad totalt 14 gång.
// dunderklumpen
- davve
- Medlem
Har också haft problem med min 145a och ren gång fått den utbytt och en gång lagad... Blir ingen mer nilfisk för min del.
Senast redigerad av 4 davve, redigerad totalt 14 gång.
- Manor
- Moderator

1152 TST är nog min drömmaskin.Perra83 skrev:Har en 1152TST. Inte billig men den är bra.limban skrev:
Problemet med billigare tvättar är att det bara låter om dom när dom producerar en svag stråle i form av vattendimma.
Vattnet som träffar bilen är då inte mer än typ tio centimeter brett och det tar evigheter att spola av avfettning. Inte ens en moped är kul att tvätta med en sån maskin.
När min Alto ger upp så blir det nog en beställning på en sådan
Dock så har Alton fungerat prickfritt i många år nu, jag vill minnas att den kostade dryga 4000:- när det begav sig...och var väl en hyggligt vass konsumentmodell.
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
- Fox32
- Medlem
Jag har också en Nilfisk 145.2 som jag misstänker inte mår helt bra. Nu är den för visso 4-5år gammal, men inte körd mycket alls. Hade också "säkrings problematiken" men kör alltid också blomvattning tills maskinen är tömd på luft. Gardena slangen tömmer jag först på luft med vanliga pistolhandtaget för att slippa småpissa luft med högtrycken en halvtimma....
Tycker dock inte den ger det resultat jag vill ha. strålen är inte så skarp som jag skulle vilja ha den, alltså platt och bred, utan mer oval, vilket är ganska värdelöst. Dessutom börjar jag misstänka att den tappat en del i tryck och att det är därför min skumlans fungerar dåligt...
Får nig bli en kränzle i alla fall.. brylbög som man är! =)
Tycker dock inte den ger det resultat jag vill ha. strålen är inte så skarp som jag skulle vilja ha den, alltså platt och bred, utan mer oval, vilket är ganska värdelöst. Dessutom börjar jag misstänka att den tappat en del i tryck och att det är därför min skumlans fungerar dåligt...
Får nig bli en kränzle i alla fall.. brylbög som man är! =)
Senast redigerad av 4 Fox32, redigerad totalt 14 gång.
- limban
- Forumägare

- Kontakt:
he he,,ni prylkillar...