Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Dieselfläck på lacken.. Svårt att få bort!

Allt utvändigt arbete och produktval.
thedirektorpelle
Ny Medlem

Inlägg av thedirektorpelle » 27 feb 2014 23:00

Tjenare, lyckas av någon anledning att ALLTID spilla diesel på lacken, ni vet den klassiska "Randen" nedanför tanklocket..

Kör en Saab diesel privat, samt en citroen-buss i jobbet.. Citroenens "rand" är brutal, och supersvår att få bort, har prövat att gnugga med svamp och schampo, samt avfettning såklart. Är även hetvattentvätt på firman. Men inget fungerar..

Har ni tips? Känns som att man inte ska behöva misshandla bilen för att få bort fläckarna. Kan tillägga att cittran endast rullat 1600 mil, så lacken är inte sliten..

Tacksam för tips, Mvh P
:brumm
Senast redigerad av 4 thedirektorpelle, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Grief
Moderator
Moderator

Re: Dieselfläck på lacken.. Svårt att få bort!

Inlägg av Grief » 27 feb 2014 23:23

Vad för avfettning har du använt?
Senast redigerad av 4 Grief, redigerad totalt 14 gång.
Kia Cee'd SW -11 | Mazda 323 1,5 DX -83

Användarvisningsbild
Logan
Entusiast
Entusiast
Kontakt:

Inlägg av Logan » 27 feb 2014 23:36

Häll på mer diesel ;)
detta är lite som ett skämt men läs först får ni se.

Inom många områden löser lika lika. Ex har du smörja på händerna kan tvätta dig ren med motorolja. Nu säger jag ren inte fett fri.
Samma regel gäller med bil och ev spill man kan ha på lite mer för att lösa upp det gamla om det bitit sig. Men detta är lite av en sista nödlösning inget jag direkt rekommenderar.

Bästa är som ovanstående nämner avfetting petrolium baserad eller enkelt sagt kallavfettning och sedan vanligt bilschampo efter.
Senast redigerad av 4 Logan, redigerad totalt 14 gång.
The passions is what drives the art. Detailing for life

Användarvisningsbild
MattisH
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av MattisH » 06 mar 2014 23:39

Låt pumpen stänga av och vrid ut handtaget så öppningen blir uppåt så slipper du spill. Har aldrig spillt när jag gjort så. Men visst, vissa bilar ser förjäkliga ut..
Senast redigerad av 4 MattisH, redigerad totalt 14 gång.
Suzuki Grand Vitara 2008
Toyota Auris Hybrid 2013

_Niklas_
Ny Medlem

Inlägg av _Niklas_ » 08 mar 2014 21:08

Har samma problem. Råkade ut för en pump i vintras som auto frånslaget inte funkade på. Resultatet blev ca 1-2 liter diesel vällande ur tanklocket. Ner över hela bakskörm + alu fälgen. Torkade rätt snabbt torrt med papper.

Ser inga förändringar på lacken men däremot verkar fälgen tagit skada. Brun beläggning som jag inte får bort med de argaste avfettningar.

Surt.

Är det någon som har tips på medel?

Tänkte pröva polermaskin och mågon passande trissa / medel senare i vår efter däckshifte..

Sent from my iPhone using Tapatalk
Senast redigerad av 4 _Niklas_, redigerad totalt 14 gång.
(Nybörjar)putsar på: Cheva Camaro Z28 5.7l 1995 (blå)

Användarvisningsbild
LineaR
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av LineaR » 11 mar 2014 20:11

_Niklas_ skrev:Har samma problem. Råkade ut för en pump i vintras som auto frånslaget inte funkade på. Resultatet blev ca 1-2 liter diesel vällande ur tanklocket. Ner över hela bakskörm + alu fälgen. Torkade rätt snabbt torrt med papper.

Ser inga förändringar på lacken men däremot verkar fälgen tagit skada. Brun beläggning som jag inte får bort med de argaste avfettningar.

Surt.

Är det någon som har tips på medel?

Tänkte pröva polermaskin och mågon passande trissa / medel senare i vår efter däckshifte..

Sent from my iPhone using Tapatalk
Prova ett fälgmedel istället för avfattning på fälgen.

exempel, Magic wheel, Valet pro Biltberry, el Sonax extrem med färgindikator.

upptäckte lite gul/brun nyans på firmabilens efter jag använde avfettning på fälgarna.
Provade fälgmedel blev som nya efter.
Testade då Sonax men har även provat Valetpro med mycket nöjd resultat. :jeps

Nästa medel är Magic Wheel som precis kommit hem

Skriv svar