Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Tips på digital systemkamera
- Tantrum
- Administratör

Tips på digital systemkamera
Hej på er!
Tänkte investera i en systemkamera i den närmaste tiden. Siktar på instegsmodellerna först och främst, typ Nikon D60, Olympus E520, Canon EOS 1000D och Sony A200. Det är egentligen priset som sätter gränsen. Det skulle ju smaka hallon att få tag i en proffsmodell nästan gratis. Men så är sällan fallet.
Jag undrar främst om det finns någon modell som man ska akta sig för, om någon modell är utgången eller om nåt nytt kul är på ingång. De flesta kameror tycks ha ungefär likvärdiga funktioner och prestanda i den här klassen?
Tips emottages tacksamt!
Tänkte investera i en systemkamera i den närmaste tiden. Siktar på instegsmodellerna först och främst, typ Nikon D60, Olympus E520, Canon EOS 1000D och Sony A200. Det är egentligen priset som sätter gränsen. Det skulle ju smaka hallon att få tag i en proffsmodell nästan gratis. Men så är sällan fallet.
Jag undrar främst om det finns någon modell som man ska akta sig för, om någon modell är utgången eller om nåt nytt kul är på ingång. De flesta kameror tycks ha ungefär likvärdiga funktioner och prestanda i den här klassen?
Tips emottages tacksamt!
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.
-
Göran
Re: Tips på digital systemkamera
Vad ligger de på i pris? Själv funderar jag på Lumix TX-6, den verkar riktigt bra!
En systemkamera vore perfekt, men jag har helt enkelt inte råd!
En systemkamera vore perfekt, men jag har helt enkelt inte råd!
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.
-
mr smartvax skåne
- Ny Medlem
köpte en SONY W275 tror jag gav 2600 den kan jag varmt rekomedera
Senast redigerad av 4 mr smartvax skåne, redigerad totalt 14 gång.
- Tantrum
- Administratör

Det där är ju kompaktkameror pojkar 
...like a boss.
-
mq_foto
- Medlem
Tantrum, hur mycket pengar vill du lägga ut?
Till vad ska du ha kameran?
Kan du tänka dig avancera dig vidare med att köpa dyra tillbehör?
Har du orken/lusten att lära dig hantera kameran?
Och till slut, vad vill du få ut av kameran?
Om jag var du så skulle jag glömma alla andra förutom Canon och Nikon då är de bäst på marknaden men högre pris men värt det.
Canon har billigare objektiv och mer tillbehör att köpa medan Nikon tvärtom. Canon satsar på att ha bruset så lågt som möjligt medan Nikon satsar på annat skoj som många använder älskar och det saknas hos Canon. Men det är smaksak vad som passar just dig, det är som 3M eller Menzerna. Båda är gryma men du har dina favoriter.
Flesta användare i Sverige köper Canon för sitt bättre pris och val av tillbehör, sen kan du hitta rätt bra pris för begagnade tillbehör.
Hoppas att du har fått lite hjälp.
Till vad ska du ha kameran?
Kan du tänka dig avancera dig vidare med att köpa dyra tillbehör?
Har du orken/lusten att lära dig hantera kameran?
Och till slut, vad vill du få ut av kameran?
Om jag var du så skulle jag glömma alla andra förutom Canon och Nikon då är de bäst på marknaden men högre pris men värt det.
Canon har billigare objektiv och mer tillbehör att köpa medan Nikon tvärtom. Canon satsar på att ha bruset så lågt som möjligt medan Nikon satsar på annat skoj som många använder älskar och det saknas hos Canon. Men det är smaksak vad som passar just dig, det är som 3M eller Menzerna. Båda är gryma men du har dina favoriter.
Flesta användare i Sverige köper Canon för sitt bättre pris och val av tillbehör, sen kan du hitta rätt bra pris för begagnade tillbehör.
Hoppas att du har fått lite hjälp.
Senast redigerad av 4 mq_foto, redigerad totalt 14 gång.
- Tantrum
- Administratör

Tackar 
Jag är trött på att inte kunna få till bilderna som jag vill ha dem. Just inställningsmöjligheterna är det som lockar. Tänkte fota allt möjligt. Mest bilar och människor
Upp till 6000 hade jag nog tänkt lägga beroende på vad som följer med i kitet. Det blir troligen inte begnatköp. Vill ha någon att skälla på och en disk att drämma kameran i om det skulle strula.
Är tekniskt intresserad osv, så att lära sig kameran är mest en intressefråga. Ett eller ett par filter blir det kanske. Möjligen ett ljusstarkare objektiv beroende på vad som följer med. Det finns en del hemma sen den analoga tiden också.
Canon 1000D verkar vara ett bra alternativ. Den har fått bra recensioner och ett utnämnande av EISA.
Jag är trött på att inte kunna få till bilderna som jag vill ha dem. Just inställningsmöjligheterna är det som lockar. Tänkte fota allt möjligt. Mest bilar och människor
Är tekniskt intresserad osv, så att lära sig kameran är mest en intressefråga. Ett eller ett par filter blir det kanske. Möjligen ett ljusstarkare objektiv beroende på vad som följer med. Det finns en del hemma sen den analoga tiden också.
Canon 1000D verkar vara ett bra alternativ. Den har fått bra recensioner och ett utnämnande av EISA.
...like a boss.
-
Executive
- Medlem
Jag har alltid kört på Canon (både kompakt och systemkamera). Bra grejer!
Om man säger såhär. Vilken som blir ljusår bättre än en kompaktkamera!
Jag har gått ner mig i träsket ordentligt. Har köpt på tok för mycket tillbehör.
Köper bara Canon orginal!
En sån här- http://www.dustinhome.se/pd_5010267452.aspx
eller en sån här- http://www.dustinhome.se/pd_5010185754.aspx är bra som nybörjarkamera.
Det duger alldels utmärkt för att ta grymt bra bilder!
Tänk bara på att sätta ett standardfilter på objektivet som skydd. Bättre att det går sönder än hela objektivet.
Ett annat tips är detta objektivet - http://www.dustinhome.se/pd_5010053072.aspx Helt sjukt bra! Plastigt, men va fasen, du ska ju inte ligga och gosa med det!
Kan lägga till lite här nere att jag har tagit ca 45000 bilder på typ tre år!
Just nu gör jag ett test. Hur många exponeringar klarar en 400D, utan service! Svaret är MÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅNGA! 
Om man säger såhär. Vilken som blir ljusår bättre än en kompaktkamera!
Jag har gått ner mig i träsket ordentligt. Har köpt på tok för mycket tillbehör.
En sån här- http://www.dustinhome.se/pd_5010267452.aspx
eller en sån här- http://www.dustinhome.se/pd_5010185754.aspx är bra som nybörjarkamera.
Det duger alldels utmärkt för att ta grymt bra bilder!
Tänk bara på att sätta ett standardfilter på objektivet som skydd. Bättre att det går sönder än hela objektivet.
Ett annat tips är detta objektivet - http://www.dustinhome.se/pd_5010053072.aspx Helt sjukt bra! Plastigt, men va fasen, du ska ju inte ligga och gosa med det!
Kan lägga till lite här nere att jag har tagit ca 45000 bilder på typ tre år!
Senast redigerad av 4 Executive, redigerad totalt 14 gång.
-
mq_foto
- Medlem
Jag förstår dig, men en avancerat kompatkamera är tillräckligt bra idag faktiskt. Ex: http://www.cyberphoto.se/?http://www.cy ... rticle=G10
Jag hade själv en PS G7 som var kanon kamera i sin tid och G10 idag är ett monster för sitt pris. Du har ett objektiv på den som ger dig 28-140mm vilket du får båda vid vinkel och lite zoom. Det är riktig bra alternativ om du inte vill lägga extra stora summor.
Men om du vill ha verkligen ett system så skulle ja verkligen varmt rekommendera Canon EOS 500D, visst blir det nån extra lapp men du har mera möjligheter med den än 1000D.
Om du kan hantera PhotoShop så kommer du inte behöva några filter alls då kan du göra allt du vill i efterhand.
Det enda negativa med systemkamera som jag tycker är att du inte kommer nöja dig med kitet, efter ett tag så vill du ha mer och mer. Mycket pengar kommer det gå åt som ja gjorde heheh men sjukt roligt är det.
Ja skulle ha skitet i kitet och köpt denna med istället http://www.cyberphoto.se/?http://www.cy ... icle=1750C. Äger en sån sj och den är verkligen grym. Finns nackdelar men för den priset är ja super nöjd.
Jag hade själv en PS G7 som var kanon kamera i sin tid och G10 idag är ett monster för sitt pris. Du har ett objektiv på den som ger dig 28-140mm vilket du får båda vid vinkel och lite zoom. Det är riktig bra alternativ om du inte vill lägga extra stora summor.
Men om du vill ha verkligen ett system så skulle ja verkligen varmt rekommendera Canon EOS 500D, visst blir det nån extra lapp men du har mera möjligheter med den än 1000D.
Om du kan hantera PhotoShop så kommer du inte behöva några filter alls då kan du göra allt du vill i efterhand.
Det enda negativa med systemkamera som jag tycker är att du inte kommer nöja dig med kitet, efter ett tag så vill du ha mer och mer. Mycket pengar kommer det gå åt som ja gjorde heheh men sjukt roligt är det.
Ja skulle ha skitet i kitet och köpt denna med istället http://www.cyberphoto.se/?http://www.cy ... icle=1750C. Äger en sån sj och den är verkligen grym. Finns nackdelar men för den priset är ja super nöjd.
Tantrum skrev:Tackar
Jag är trött på att inte kunna få till bilderna som jag vill ha dem. Just inställningsmöjligheterna är det som lockar. Tänkte fota allt möjligt. Mest bilar och människorUpp till 6000 hade jag nog tänkt lägga beroende på vad som följer med i kitet. Det blir troligen inte begnatköp. Vill ha någon att skälla på och en disk att drämma kameran i om det skulle strula.
- Tantrum
- Administratör

Stopp och belägg nu
Ett objektiv för 4000:- är ännu inte aktuellt. Det blir i så fall en porträttglugg möjligen.
Photoshop sitter jag rätt mycket med
Men ett polariserande- och/eller gulfilter lär det nog bli ändå.
1000D har nämnts nu, och det lutar för närvarande åt den...
Photoshop sitter jag rätt mycket med
...like a boss.
-
mq_foto
- Medlem
Haha, jag förstår dig hehe. Ett polarisationsfilter har jag med men ja tror att jag har fotat med den 2/3 ggr per 4 år. Men jag står vid jag sa till dig, en EOS 500D över 1000D med kit om du inte vill lägga ut mer. Inget fel på 1000D men jag tycker att 500D är mer prisvärd än 1000D. Jämför båda kameror på http://www.cyberphoto.seTantrum skrev:Stopp och belägg nuEtt objektiv för 4000:- är ännu inte aktuellt. Det blir i så fall en porträttglugg möjligen.
Photoshop sitter jag rätt mycket medMen ett polariserande- och/eller gulfilter lär det nog bli ändå.
Och om du har lite större händer så kommer inte 1000D sitta vidare i din hand. Du får åka till någon foto affär och känna på båda.
- Tantrum
- Administratör

Jag kan aldrig tänka mig att jag går över ISO800 under normala förhållanden. Sen tycker jag faktiskt att brus kan vara rätt vackert i rätt sammanhang. Det skapar ofta en shysst inramning på huvudobjektet
Jag har också hållit i de flesta kameror som finns på stormarknaderna och de känns helt okej allihop.
Jag känner väl till att de flesta kameror är "bra". Iaf med mina mått mätt. Jag tänkte mest på om någon modell är ny/gammal och om det finns några problemmodeller typ. Budgeten är också satt, så det begränsar ju urvalet något.
Det där med inbyggd antiskakfunktion verkar rätt vettigt.
Jag känner väl till att de flesta kameror är "bra". Iaf med mina mått mätt. Jag tänkte mest på om någon modell är ny/gammal och om det finns några problemmodeller typ. Budgeten är också satt, så det begränsar ju urvalet något.
Det där med inbyggd antiskakfunktion verkar rätt vettigt.
...like a boss.
-
mq_foto
- Medlem
Hasse jag måste säga till dig när man fotar väldigt mycket och i ett land som Sverige som är ganska ofta mörkt så använder man högre iso än vad du nämnde. Men detta bror hur aktiv man är inom fotografering. Går man ut och fota på dagen bara nån gång i månaden då blir det som du säger men fotar man nästan varje dag där tider spelar ingen roll så kommer man använda högre iso tal om man inte har tillgång stativ.
Sony och resten har sina anti shake funktion men för det så betalar man pris också, de har lusten att gå ofta sönder än de som finns i objektiv. Tyngre kameror också, finns fler nackdelar med det här än fördelar kan ja lova dig. Men sen bror det hur mycket man bryr sig eller om man vill pro eller amatör bara.
Men du har rätt, tycker också att han ska gå och känna på kameror i handen innan. Det är viktigt.
Sony och resten har sina anti shake funktion men för det så betalar man pris också, de har lusten att gå ofta sönder än de som finns i objektiv. Tyngre kameror också, finns fler nackdelar med det här än fördelar kan ja lova dig. Men sen bror det hur mycket man bryr sig eller om man vill pro eller amatör bara.
Men du har rätt, tycker också att han ska gå och känna på kameror i handen innan. Det är viktigt.
-
marcus
- Entusiast

Jag köpte en EOS1000D och är grymt nöjd, men jag hade antagligen varit lika nöjd med en Nikon. I instegsklassen så görs det helt enkelt inga dåliga kameror och duger väldigt långt till en amatör.
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.
- mortil
- Moderator

- Kontakt:
Hasse > Pentax skulle jag vara lite försiktig med att titta på . har haft totalt huvudbry med 3 kamerahus med vitbalans och färgåtergivning. (3 kamerahus hos olika personer)
och dom plockar knappt fram några tillbehör.
scandinavianphoto är bra om man har det i närheten . det som ligger här i bankerd är väldigt bra.. dom är inte alls som dom stora varuhusen som försöker sälja bara för att.
och dom plockar knappt fram några tillbehör.
scandinavianphoto är bra om man har det i närheten . det som ligger här i bankerd är väldigt bra.. dom är inte alls som dom stora varuhusen som försöker sälja bara för att.
Senast redigerad av 4 mortil, redigerad totalt 14 gång.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..
-
mq_foto
- Medlem
Mortil jag håller med dig om scandinavianphoto, de är super verkligen.
-
TommyJ
- Medlem
Vinklingsbar skärm har jag haft användning för flertalet gånger...
Senast redigerad av 4 TommyJ, redigerad totalt 14 gång.
- mortil
- Moderator

- Kontakt:
joppmq_foto skrev:Mortil jag håller med dig om scandinavianphoto, de är super verkligen.
sen att dom ligger 500 meter från jobbet är ju bara farligt. man halkar in där lite då och då . köper på sig nått filter eller annat dumt. senast blev de ett manfrotto stativ
!! MORTIL !!
-
mq_foto
- Medlem
Du kommer inte bli besviken på manfrotto stativ, de är ju gryma =). Köpte du me kull eller utan?
- mortil
- Moderator

- Kontakt:
nej ja vet dom är grymma. köpte med kula .mq_foto skrev:Du kommer inte bli besviken på manfrotto stativ, de är ju gryma =). Köpte du me kull eller utan?
055xprob heter stativet har ett gitzo sen tidigare men dom kostar ju flis
!! MORTIL !!
- Marxus
- Medlem
Det som styrde när jag valde att köpa systemkamera var hur den var att hålla i. En kamera som inte ligger bra i handen är inte en bra kamera för mig. I mitt fall föll valet på en Nikon D50.
Senast redigerad av 4 Marxus, redigerad totalt 14 gång.
Ta ut glädjen i förskott! Det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.