Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Rekommenderas: Snowclean Asfalt rent
- siverby
- Medlem
Rekommenderas: Snowclean Asfalt rent
Nu står Porschen på verkstad så jag kunde ta mig tid att rengöra bruksbilen ordentligt som har försummats under vintern. Behandlades med Opti Coat i september och har inte lerats sedan dess. Tvättad med högtryck en gång i veckan och handtvättats knappt en gång i månaden så det fanns gott om asfaltprickar. Har kört Arcticlean degreaser pro ett par gånger, den funkar okej men kräver många repititioner för att få bort större ansamlingar asfalt. Köpte asfalt rent när BBV hade rea nu.
Spolade bilen med högtryck för att få bort salt och lös smuts, sedan OKQ8 microavfettning, tycker den fungerar mycket bättre än tex HD grön. Sköljning och asfalt rent på nedre partierna. Sprayern är mycket bättre än på degreaser pro (som är värdelös) men ganska tungsprayat så tryckspruta rekommenderas. Lät verka några minuter, sköljde av, la på igen och agiterade försiktigt de grövsta fläckarna med en detail brush. Sköljde, shamponerade, sköjde och började lera. Efter en sidoruta (som är opticoatad men inte avfettades) var leran helt svart. Efter en hel dörr (som tvättats med asfalt rent) fanns det knappt anledning att knåda om leran! Hade jag inte kört med asfalt rent hade jag garanterat slängt leran efter halva bilen. Kommer köpa en 5l dunk till nästa vinter.
http://shop.bollnasbilvard.se/bilvard/t ... lt-rent-5l
Testa Snowclean fälgrent också, gjorde inte mycket nytta eftersom den är baserad på oxalsyra och fälgarna mest var skitiga av tjära. Kanske funkar bra mot bromsdamm på sommaren
Spolade bilen med högtryck för att få bort salt och lös smuts, sedan OKQ8 microavfettning, tycker den fungerar mycket bättre än tex HD grön. Sköljning och asfalt rent på nedre partierna. Sprayern är mycket bättre än på degreaser pro (som är värdelös) men ganska tungsprayat så tryckspruta rekommenderas. Lät verka några minuter, sköljde av, la på igen och agiterade försiktigt de grövsta fläckarna med en detail brush. Sköljde, shamponerade, sköjde och började lera. Efter en sidoruta (som är opticoatad men inte avfettades) var leran helt svart. Efter en hel dörr (som tvättats med asfalt rent) fanns det knappt anledning att knåda om leran! Hade jag inte kört med asfalt rent hade jag garanterat slängt leran efter halva bilen. Kommer köpa en 5l dunk till nästa vinter.
http://shop.bollnasbilvard.se/bilvard/t ... lt-rent-5l
Testa Snowclean fälgrent också, gjorde inte mycket nytta eftersom den är baserad på oxalsyra och fälgarna mest var skitiga av tjära. Kanske funkar bra mot bromsdamm på sommaren
Senast redigerad av 4 siverby, redigerad totalt 14 gång.
"Pamper your car by cleaning it. Love your car by driving the hell out of it"
- Larry Kosilla
- Larry Kosilla
- limban
- Forumägare

- Kontakt:
Re: Rekommenderas: Snowclean Asfalt rent
Det verkar vara en bra serie på framsteg
inga bilder?..
inga bilder?..
Senast redigerad av 4 limban, redigerad totalt 14 gång.
- garagehunden KL
- Medlem
Snowclean avfettning har varit min favorit i flera år.
Blir en fin hal film på ytan efter den som gör att elände inte fastnar så mycket på lacken igen. Nästan som ett slags minilackskydd. Alltså Snowclean kallavfettning.
Blir en fin hal film på ytan efter den som gör att elände inte fastnar så mycket på lacken igen. Nästan som ett slags minilackskydd. Alltså Snowclean kallavfettning.
Senast redigerad av 4 garagehunden KL, redigerad totalt 14 gång.
-
vaxfrasse
- Medlem
Hur är lukten på den?
En del kallavfettningar luktar en del och det är skönt att slippa det.
Har kört en del med Autosmart Tar Remove, funkar bra men luktar för mycket.
Miljövarianten är dock bättre när det gäller lukten.
Senast redigerad av 4 vaxfrasse, redigerad totalt 14 gång.
- garagehunden KL
- Medlem
Den snowclean kallavfettning jag nämnde är ingen höjdare luktmässigt om man inte tycker bensinliknande ångor är höjden av väldoft. Det är väl nackdelen med den. Men rent o fint blir det.vaxfrasse skrev:Hur är lukten på den?
Senast redigerad av 4 garagehunden KL, redigerad totalt 14 gång.
- siverby
- Medlem
När jag såg resultatet kom jag på att jag skulle tagit bilder. Ska försöka nästa gång om den blir lika skitig igen.
Asfalt rent luktar lacknafta men inte obehagligt mycket. Fälgrent sticker obehagligt i lungorna.
Asfalt rent luktar lacknafta men inte obehagligt mycket. Fälgrent sticker obehagligt i lungorna.
"Pamper your car by cleaning it. Love your car by driving the hell out of it"
- Larry Kosilla
- Larry Kosilla