Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Optimum Hyper Polish
-
Cogo
- Entusiast

Optimum Hyper Polish
Hej hej!
Sitter och söker igenom halva Internet för att få mer kött på benen när det gäller bra polermedel för microfibertrissor. Har ju läst här att många kört med vanliga polermedel som meguiars, sonax, menzerna. jag själv har kört med BBVs egna, men framgång. Det jag nu funderar över är om någon som har erfarenhet från Optimum Hyper Polish och DA maskin med mikrofibertrissa? Om någon här gjort detta, hur upplevdes detta jämfört med vanliga polermedel?
Denna kombon tilltalar mig i teorin då tjockare/fetare medel som menzerna plattar till trissan och den blir som en kaka fort. Men om man då i teorin kör med hyper polish som man sprayar på så kan jag tänka mig att kakningen inträffar mindre då den är så passa lös och man lägger på mindre medel inbillar jag mig. Någon som kan bekräfta eller dementera detta?
Mvh Magnus
Sitter och söker igenom halva Internet för att få mer kött på benen när det gäller bra polermedel för microfibertrissor. Har ju läst här att många kört med vanliga polermedel som meguiars, sonax, menzerna. jag själv har kört med BBVs egna, men framgång. Det jag nu funderar över är om någon som har erfarenhet från Optimum Hyper Polish och DA maskin med mikrofibertrissa? Om någon här gjort detta, hur upplevdes detta jämfört med vanliga polermedel?
Denna kombon tilltalar mig i teorin då tjockare/fetare medel som menzerna plattar till trissan och den blir som en kaka fort. Men om man då i teorin kör med hyper polish som man sprayar på så kan jag tänka mig att kakningen inträffar mindre då den är så passa lös och man lägger på mindre medel inbillar jag mig. Någon som kan bekräfta eller dementera detta?
Mvh Magnus
Senast redigerad av 4 Cogo, redigerad totalt 14 gång.
-
Gråben
- Trogen Medlem

Optimum Hyper Polish
Kan testa i morgon på firman på en ford ranger 
Senast redigerad av 4 Gråben, redigerad totalt 14 gång.
- Viper76
- Trogen Medlem

Sv: Optimum Hyper Polish
Nu vet jag ju inte om det är stor skillnad men har testat Optimums GPS och mequiars microfiber trissa med gott resultat. Och vad jag kommer ihåg så kunde man köra länge utan att det "kaka"ihop sig! 
Ford kuga.50/50

Och det vart väldigt bra bett i den kombon..
Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Ford kuga.50/50

Och det vart väldigt bra bett i den kombon..
Senast redigerad av 4 Viper76, redigerad totalt 14 gång.
-
Cogo
- Entusiast

Re: Optimum Hyper Polish
vilken maskin körde du med viper? var det cutting pad eller finishing pad?
GPS har jag faktiskt tänkt att jag ska testa i vår, samt även poli seal.
Gråben, gör gärna det. vilken maskin och mf trissa kommer du att använda? kolla gärna om det blir bra slutfinish, så att man kan köra detta som enstegs polering.
mvh magnud
GPS har jag faktiskt tänkt att jag ska testa i vår, samt även poli seal.
Gråben, gör gärna det. vilken maskin och mf trissa kommer du att använda? kolla gärna om det blir bra slutfinish, så att man kan köra detta som enstegs polering.
mvh magnud
-
Cogo
- Entusiast

Har flexipads cutting och finishing pad hemma, får duga så länge.
Okej, rupes är ju lite kraftigare än min carwise DA maskin då, men bör ju ändå kunna få liknande resultat med denna kombo. Skönt att trissan inte "kakar" sig dirket efter en poleringsomgång.
Fick du bra slutfinish med GPS och cutting pad?
Med vänlig hälsning, magnus
Okej, rupes är ju lite kraftigare än min carwise DA maskin då, men bör ju ändå kunna få liknande resultat med denna kombo. Skönt att trissan inte "kakar" sig dirket efter en poleringsomgång.
- Viper76
- Trogen Medlem

Sv: Re: Optimum Hyper Polish
Det funkar säker bra det med!!Cogo skrev:Har flexipads cutting och finishing pad hemma, får duga så länge.
Men tänker du köpa nya micro trissor så prova gärna, du kommer inte bli besviken!!:D
Det blev helt ok finish med den kombon, men jag hade inte som tanke att köra en enstegs polering så jag gick efter med polish 2 och gul rupes trissa i detta fall!!
Mvh
-
Cogo
- Entusiast

Okej, trodde att polish II var grövre än GPS.
- Viper76
- Trogen Medlem

Nja, det tycker jag inte, man styr det ganska bra med val av trissa.
Polish 2 tycker jag lämnar ett riktigt bra slutfinish.
Polish 2 tycker jag lämnar ett riktigt bra slutfinish.
-
Gråben
- Trogen Medlem

Optimum Hyper Polish
Cogo slå gärna en signal i morgon så kan vi surra vad och hur jag ska testa. Du når mig på 070-3512976 
-
Cogo
- Entusiast

Okej, vid vilken tid? Kan inte garantera att jag kommer ihåg det. Har för mig att du också kör med rupes, har du mf trissa till den?
Egentligen så vill jag veta om hur stor skillnad det är mellan GPS och hyper polish i avverkning samt slutfinish, och om det går att köra bra slutfinish med produkterna med mf trissa, men ska försöka att slå en signal i morgon.
Egentligen så vill jag veta om hur stor skillnad det är mellan GPS och hyper polish i avverkning samt slutfinish, och om det går att köra bra slutfinish med produkterna med mf trissa, men ska försöka att slå en signal i morgon.
-
Gråben
- Trogen Medlem

Optimum Hyper Polish
Har testat lite idag, jag använde en shinemate och flexipads cutting disc tillsammans med optimum hyperpolish och GPS. Testade även med Rupes gula trissa och tillsist även med Rupes 21.
50/50 med cuttingpad och hyperpolish

50/50 med cuttingpad och GPS

Testade även med rupes gula trissa på shinematen med GPSen

Men finishen upplevde jag inte blev lika bra som med cuttingdiscen. Anledningen till att jag testade med Rupes gula trissa var att dom är rätt lösa. Med Rupes gula så stannar medlet kvar bättre i trissan.
Plockade fram Rupes 21an och körde över ytan igen, och resultatet tycker jag blev bättre.
50/50 med cuttingpad och hyperpolish

50/50 med cuttingpad och GPS

Testade även med rupes gula trissa på shinematen med GPSen

Men finishen upplevde jag inte blev lika bra som med cuttingdiscen. Anledningen till att jag testade med Rupes gula trissa var att dom är rätt lösa. Med Rupes gula så stannar medlet kvar bättre i trissan.
Plockade fram Rupes 21an och körde över ytan igen, och resultatet tycker jag blev bättre.
-
Gråben
- Trogen Medlem

Optimum Hyper Polish
Här är ytan körd över med shinemate, gul trissa och GPS, man kan ana lite microrepor om man zoomar in.

Ytan körd med samma setup men med Rupes 21an

Tyckte att ytan blev klarare, sedan testade jag att köra enbart med Rupes 21an. Ytan före

Med LED

Ytan körd med samma setup men med Rupes 21an

Tyckte att ytan blev klarare, sedan testade jag att köra enbart med Rupes 21an. Ytan före

Med LED

-
Gråben
- Trogen Medlem

Optimum Hyper Polish
Efter polering

Med LED

50/50

Denna yta blev körd med Rupes 21, Rupes gula trissa och optimum GPS.

Med LED

50/50

Denna yta blev körd med Rupes 21, Rupes gula trissa och optimum GPS.
-
Cogo
- Entusiast

Kanon. Tusen tack för att du tagit dig denna tid och redovisat detta här. Visst går GPS att toppa med Opti Seal för längre hållbarhet?
Hur hårt behövde du trycka samt på vilken hastighet körde du med Shinemate och MF cutting pad?
Resultatet ser ju mycket bra ut, och kan nog vara det jag är ute efter för en enstegspolering.
Mvh Magnus
Hur hårt behövde du trycka samt på vilken hastighet körde du med Shinemate och MF cutting pad?
Resultatet ser ju mycket bra ut, och kan nog vara det jag är ute efter för en enstegspolering.
Mvh Magnus
-
Gråben
- Trogen Medlem

Optimum Hyper Polish
Hoppas detta hjälper dig, det var så lite så. Jag körde på 4an om jag inte minns fel, och körde över ytan sakta, 2-3cm per sekund. Hittar inte videon som visar detta tyvärr.
Men denna tråd ger många tips.
http://www.autopiaforums.com/forums/det ... sults.html
Det med hastigheten är svårt tycker jag och det är en " känsla " man måste skaffa sig, det var nån tråd om trissor som gick sönder men det är att man pressar trissorna för hårt.
Men denna tråd ger många tips.
http://www.autopiaforums.com/forums/det ... sults.html
Det med hastigheten är svårt tycker jag och det är en " känsla " man måste skaffa sig, det var nån tråd om trissor som gick sönder men det är att man pressar trissorna för hårt.
-
Cogo
- Entusiast

Okej, återigen tack.
Så GPS och Hyper Polish är rätt så lika, så det avgörande är mer då om man vill ha skyddet som GPS erbjuder eller om man vill lägga något annat skydd då kör man på Hyper Polish.
Mvh Magnus
Så GPS och Hyper Polish är rätt så lika, så det avgörande är mer då om man vill ha skyddet som GPS erbjuder eller om man vill lägga något annat skydd då kör man på Hyper Polish.
Mvh Magnus
-
Gråben
- Trogen Medlem

Optimum Hyper Polish
Det känns så, har inte jämfört dom på så vis tidigare 
-
Cogo
- Entusiast

Får nog kanske bli till att testa Hyper Polish då så att man kan lägga på valfritt lackskydd ovanpå. Konsistensen på GPS och Hyper Polish var likvärdiga/samma typ eller?
Mvh Magnus
Mvh Magnus