Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Stora lackflagor efter biltvätt
-
JohnnyGlitter
- Ny Medlem
Stora lackflagor efter biltvätt
Jag tvättade bilen i en biltvätt nyligen, och fick stora skador på lacken av detta. Den glatta ytan har slitits bort på ungefär halva taket och lämnat en matt yta under. Färgen i sig ser inte skadad ut, bara ytan. Jag har sett att färg kan flaga lite på gamla bilar, men det här är som sagt halva taket.
Första frågan: Kan jag få ersättning av biltvätten för detta? Jag har sett några små flagor på bilen innan, men det har bara varit 2-3 fläckar, inte större än 2cm i diameter.
Andra frågan: Om jag inte kan få biltvätten att ersätta skadorna, hur åtgärdar jag dom, och vad skulle det kosta? Jag har inte direkt mycket pengar att lägga på detta, men andrahandsvärdet lär ju sjunka drastiskt om jag inte åtgärdar det. Är tacksam för flera olika lösningar om det finns.
Första frågan: Kan jag få ersättning av biltvätten för detta? Jag har sett några små flagor på bilen innan, men det har bara varit 2-3 fläckar, inte större än 2cm i diameter.
Andra frågan: Om jag inte kan få biltvätten att ersätta skadorna, hur åtgärdar jag dom, och vad skulle det kosta? Jag har inte direkt mycket pengar att lägga på detta, men andrahandsvärdet lär ju sjunka drastiskt om jag inte åtgärdar det. Är tacksam för flera olika lösningar om det finns.
Senast redigerad av 4 JohnnyGlitter, redigerad totalt 14 gång.
- Kapten Haddock
- Entusiast

Re: Stora lackflagor efter biltvätt
Troligtvis har din bil blivit dåligt omlackat och jag tror inte tvätten kommer vilja ta ansvar för det, men det går ju alltid att testa.
Använder du hot och utpressning kan det iof kanske funka, men som sagt tror jag nog det är dom som lakade om bilen som är mest skylldiga.
Ang åtgärder är det omlack på ett eller annat sätt som gäller.
Du kan ju om du inte är noga lägga på ny klarlack över ytan som är utan bara för skydd.
MVH/
Använder du hot och utpressning kan det iof kanske funka, men som sagt tror jag nog det är dom som lakade om bilen som är mest skylldiga.
Ang åtgärder är det omlack på ett eller annat sätt som gäller.
Du kan ju om du inte är noga lägga på ny klarlack över ytan som är utan bara för skydd.
MVH/
Senast redigerad av 5 Kapten Haddock, redigerad totalt 14 gång.
-
Bisolvon
- Medlem
Lägg upp lite bilder så man kan se lite tydligare vad som kan ha hänt.
Senast redigerad av 4 Bisolvon, redigerad totalt 14 gång.
-
Andyah
- Medlem
låter som klarlacken släppt?..hur gammal bil är det vi pratar om?
Senast redigerad av 4 Andyah, redigerad totalt 14 gång.
-
bulle03
- Ny Medlem
Eller så har du en VW från 2000-talet. Det har hänt mig och andra vänner också. Jag fick klarlacksläpp på halva taket. Bilen var INTE omlackad... Lacka om taket är lösningen.
Senast redigerad av 4 bulle03, redigerad totalt 14 gång.
-
JohnnyGlitter
- Ny Medlem
Bilen är en röd Toyota från -99. Jag är ganska säker på att den inte är omlackad. Det är nog klarlack vi pratar om. Jag ska se till att få upp lite bilder imorgon.
OM jag lägger på klarlack ovanpå den gamla, kommer inte det se tokigt ut?
OM jag lägger på klarlack ovanpå den gamla, kommer inte det se tokigt ut?
- e_king
- Entusiast

Jag hade passat på att göra ett test med någon av de permanenta lackskydden som ska bygga så mycket.
Göra samma förjobb som innan vanlig lackering men istället lägga på t.ex. Opti, C-Pro eller liknande.
Det bör inte synas någon skillnad kan jag tycka. Vid normalt tittande på bilen.
/Fredrik
/Fredrik
Senast redigerad av 4 e_king, redigerad totalt 14 gång.
- Manor
- Moderator

Detta har testats tidigare av "någon" på ett utländskt forum.e_king skrev:Jag hade passat på att göra ett test med någon av de permanenta lackskydden som ska bygga så mycket.Göra samma förjobb som innan vanlig lackering men istället lägga på t.ex. Opti, C-Pro eller liknande.
![]()
/Fredrik
Det blev inte snyggt, men visst skyddades lacken under.
Omlackning är nog det enda rätta i det här fallet.
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
- e_king
- Entusiast

åhå. Det har jag missat.
Senast redigerad av 4 e_king, redigerad totalt 14 gång.
-
JohnnyGlitter
- Ny Medlem
Här kommer bild på skadan.

Jag har hört av mig till biltvätten, men eftersom de är en större kedja, tar det lite tid innan de ger svar. Jag passar på att tacka för de tips jag fått, men är det någon som vet vad det kan kosta?

Jag har hört av mig till biltvätten, men eftersom de är en större kedja, tar det lite tid innan de ger svar. Jag passar på att tacka för de tips jag fått, men är det någon som vet vad det kan kosta?
- progge
- Moderator

Klarlacken som släppt. 
Senast redigerad av 4 progge, redigerad totalt 14 gång.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020
-
Pascona
- Medlem
Då färgen har släppt utanför "railsen" så kommer du måsta lacka om hela bågen mellan a och c-stolpen.
Kostnaden skulle jag tro landar på mellan 2-5000 beroende på vem som gör jobbet.
Kostnaden skulle jag tro landar på mellan 2-5000 beroende på vem som gör jobbet.
Senast redigerad av 4 Pascona, redigerad totalt 14 gång.
- MattisH
- Trogen Medlem

Det är jättevanligt med klarlacksläpp. På alla olika märken, volvo, toyota, bmw, skoda, mfl.
På min atos var det bara backspeglarna som lacken släppte på. Röd bil med rosa backspeglar
På min atos var det bara backspeglarna som lacken släppte på. Röd bil med rosa backspeglar
Senast redigerad av 4 MattisH, redigerad totalt 14 gång.
Suzuki Grand Vitara 2008
Toyota Auris Hybrid 2013
Toyota Auris Hybrid 2013
-
wannabeapolisher
- Medlem
Det här kan jag tänka mig vara en lösning att åtgärda skadan på om man nu exempelvis vill slippa betala en omlackering.JohnnyGlitter skrev:Andra frågan: Om jag inte kan få biltvätten att ersätta skadorna, hur åtgärdar jag dom, och vad skulle det kosta? Jag har inte direkt mycket pengar att lägga på detta, men andrahandsvärdet lär ju sjunka drastiskt om jag inte åtgärdar det. Är tacksam för flera olika lösningar om det finns.
Fast man får ju vara lite försiktig,men å andra sidan så är ju skadan redan skedd så inget att förlora som man säger.http://www.youtube.com/watch?v=oCj2Plv_DMo
Mvh Max.