Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Inköp av ny högtryckstvätt
- JWO
- Ny Medlem
Inköp av ny högtryckstvätt
Ny här på forumet,
Tänkte att detta forum vore rätt för denna typ av fråga!
Har nyligen köpt hus och en riktig högtryckstvätt är givetvis ett måste, de jag har kollat på är följande:
Kärcher K5 Premium
Kärcher K7 Premium
Eftersom föräldrarna alltid kört Kärcher och man vet att är bra grejer så blir man lätt "blind", det lutar troligtvis åt K7 då det skiljer väldigt lite i pris jämfört med K5. Skillnaden i prestanda är att K7 skickar ut mer vatten samt har lite mer bar. K5 är för övrigt test vinnare i test som råd & rönn har gjort om jag inte minns fel.
Vad säger panelen, är K7 den vassaste för de pengarna eller finns det annat kul?
Tack för svar!
Har nyligen köpt hus och en riktig högtryckstvätt är givetvis ett måste, de jag har kollat på är följande:
Kärcher K5 Premium
Kärcher K7 Premium
Eftersom föräldrarna alltid kört Kärcher och man vet att är bra grejer så blir man lätt "blind", det lutar troligtvis åt K7 då det skiljer väldigt lite i pris jämfört med K5. Skillnaden i prestanda är att K7 skickar ut mer vatten samt har lite mer bar. K5 är för övrigt test vinnare i test som råd & rönn har gjort om jag inte minns fel.
Vad säger panelen, är K7 den vassaste för de pengarna eller finns det annat kul?
Tack för svar!
Senast redigerad av 4 JWO, redigerad totalt 14 gång.
- Perra83
- Entusiast

Re: Inköp av ny högtryckstvätt
Det är absolut bra tvättar, ta den som förbrukar mest vatten.
Sen har dom mycket tillbehör med snabbkopplingar som är ett stort plus.
Denna maskin fungerar väldigt bra. Ja köpte en själv under sommaren.
http://www.waxdog.se/product.php?id_product=368
Sen har dom mycket tillbehör med snabbkopplingar som är ett stort plus.
Denna maskin fungerar väldigt bra. Ja köpte en själv under sommaren.
http://www.waxdog.se/product.php?id_product=368
Senast redigerad av 4 Perra83, redigerad totalt 14 gång.
- JWO
- Ny Medlem
Kränzle vet jag att en kompis köpte nyss och är väldigt nöjd, nu är man inte jätte erfaren i branschen direkt men detta märke har knappt sett. Vad är det som gör de så bra?
- Perra83
- Entusiast

De ska va ett ordentligt maskineri i Kränzle tvätten. Den är inte så stor men väger som två Kärcher tvättar.
Sen kommer det vatten ur den och inte bara en vattendimma. Ganska tystgående oxå. 15m slang!!
Även ja har haft Kärcher innan men vill inte tillbaka
Sen kommer det vatten ur den och inte bara en vattendimma. Ganska tystgående oxå. 15m slang!!
Även ja har haft Kärcher innan men vill inte tillbaka
- Logan
- Entusiast

- Kontakt:
Jag köpte ett kärcher 7.350 som går under premium klassen i våras och använt det flitigt hela sommaren
och är jätte nöjd.
Bara ett stort minus
Slangen det är som att brottas med en arg boaorm
så köpte en lyx modell av slangen till kärcher och hoppas det blir värt det.
Ska testa den till våren.
Så kommer du tvätta mycket köp den bättre slangen direkt
och är jätte nöjd.
Bara ett stort minus
Slangen det är som att brottas med en arg boaorm
så köpte en lyx modell av slangen till kärcher och hoppas det blir värt det.
Ska testa den till våren.
Så kommer du tvätta mycket köp den bättre slangen direkt
Senast redigerad av 4 Logan, redigerad totalt 14 gång.
The passions is what drives the art. Detailing for life
- progge
- Moderator

Tänk på att K7 kräver 16A Trög säkring, K5 10A trög säkring.JWO skrev:Ny här på forumet,
Kärcher K5 Premium
Kärcher K7 Premium
Tack för svar!
Senast redigerad av 4 progge, redigerad totalt 14 gång.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020
- Perra83
- Entusiast

Håller med helt!!Logan skrev: Så kommer du tvätta mycket köp den bättre slangen direkt
En mjuk slang klädd med gummi är ett måste, det är inte ens roligt annars.
BBVs Foam Lance är den bästa som ja har använt så köp till en sån.
- JWO
- Ny Medlem
Var inne en sväng på huvudkontoret Kärcher här i Göteborg för några veckor sedan då jag skulle köpa ny slang till min grovdammsugare och då passade jag på att fråga lite om skillnader om K5/K7 mer än de man kan läsa sig till dvs. prestandan och det var just slangen, den är stålomspunnen på K7:an medans K5:an har den vanliga som är gjord av plast. Det måste väl betyda att hållbarheten ökar markant,
Gällande Kränzle verkar de bra, många är nöjda med dem.
Hur ser det ut med inköpsställen i Sverige samt verkstäder för reparation osv.?
Gällande Kränzle verkar de bra, många är nöjda med dem.
Hur ser det ut med inköpsställen i Sverige samt verkstäder för reparation osv.?
- nadako
- Medlem
Sv: Inköp av ny högtryckstvätt
Jag älskar min kränzle ...
Hade en billig kärcher tidigare, men när den gick sönder och jag började skruva insåg jag hur plastig den är, ingen vidare kvalitet på komponenterna..
Kränzle kostar mera att köpa, men har beräknad livslängd på 15-20 år, mässingspump och betydligt högre kvalitet på komponenterna .
Jag gav 5800 efter lite prut för min 1152 tst....
Nackdelar med den är att det är riktiga gängor, så byte av munstycke tar 20 sekunder
Tillbehör är dyrare..
Fördelarna: kvaliteten, ljudnivån ,bra slangvinda, den ger mycket vatten, så det blir riktigt av spolat och att man fick med sprängskiss och reservdelslista..
Skickat från min GT-S7710
Hade en billig kärcher tidigare, men när den gick sönder och jag började skruva insåg jag hur plastig den är, ingen vidare kvalitet på komponenterna..
Kränzle kostar mera att köpa, men har beräknad livslängd på 15-20 år, mässingspump och betydligt högre kvalitet på komponenterna .
Jag gav 5800 efter lite prut för min 1152 tst....
Nackdelar med den är att det är riktiga gängor, så byte av munstycke tar 20 sekunder
Tillbehör är dyrare..
Fördelarna: kvaliteten, ljudnivån ,bra slangvinda, den ger mycket vatten, så det blir riktigt av spolat och att man fick med sprängskiss och reservdelslista..
Skickat från min GT-S7710
Senast redigerad av 4 nadako, redigerad totalt 14 gång.
- MattisH
- Trogen Medlem

Har en Kärcher som är sen 2011 som börjar ge upp. Tror den heter 5.2 nåting.. Är inte helt säker.
I somras testade jag Kränzle på en träff och herrejösses vilken tvätt. En sån ska jag ha!
I somras testade jag Kränzle på en träff och herrejösses vilken tvätt. En sån ska jag ha!
Senast redigerad av 4 MattisH, redigerad totalt 14 gång.
Suzuki Grand Vitara 2008
Toyota Auris Hybrid 2013
Toyota Auris Hybrid 2013
- JWO
- Ny Medlem
Låter som det är en Kränzle jag ska köpa faktiskt, kvalitén och hållbarhet är A och O när man köper något som bara ska funka när den tas fram.
Vilken modell är det man ska satsa på och vart köper man den?
Vilken modell är det man ska satsa på och vart köper man den?
- limban
- Forumägare

- Kontakt:
Jag skulle satsa på den som dom länkade till waxdog,
där har du ju allt du behöver och helt rätt pris
där har du ju allt du behöver och helt rätt pris
Senast redigerad av 4 limban, redigerad totalt 14 gång.
- Logan
- Entusiast

- Kontakt:
Vad du än må välja så se till att få en finare gummislang till så slipper du ropa ut vackra ord ut över gatan då det är dags att använda tvätten.
Senast redigerad av 4 Logan, redigerad totalt 14 gång.
The passions is what drives the art. Detailing for life
-
Daniel N
- Medlem
Jag hade kört på en Kränzle! Har själv en Quadro 799 och är MYCKET nöjd! Hade också en Kärcher innan, dock i lite lägre prisklass så den jämförelsen blir ju inte helt rättvis.
Senast redigerad av 4 Daniel N, redigerad totalt 14 gång.
- jojje
- Entusiast

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1410447
Även jag rekommenderar Kränzle, köpte en i våras och nu är det kul och plocka fram tvätten det var det inte innan med den gamla Boschen.
Kostar en slant men man får ju vad man betalar (hoppas jag)
Även jag rekommenderar Kränzle, köpte en i våras och nu är det kul och plocka fram tvätten det var det inte innan med den gamla Boschen.
Kostar en slant men man får ju vad man betalar (hoppas jag)
Senast redigerad av 4 jojje, redigerad totalt 14 gång.
- Perra83
- Entusiast

Min Kränzle toppar 120bar och inte 130bar som det står ibland. Det är så den ska funka med 10A säkring.
Minns inte riktigt va de va som ströp trycket. Ja har 16A säkring och skulle vilja få MAX ur min 1152 TST
Minns inte riktigt va de va som ströp trycket. Ja har 16A säkring och skulle vilja få MAX ur min 1152 TST
- jojje
- Entusiast

Min går upp till 130bar enligt manometern när justeringen är på max, och enligt specmärkningen på maskinen ska den göra det också.Perra83 skrev:Min Kränzle toppar 120bar och inte 130bar som det står ibland. Det är så den ska funka med 10A säkring.
Senast redigerad av 4 jojje, redigerad totalt 14 gång.
- limban
- Forumägare

- Kontakt:
vad haka ni upp er trycket på?.. det är väl ändå hur rengörande högtrycken gör jobbet..
vid ett tryck av 120bar och 10 liter vatten per minut eller 600lit /tim.. då har du fullgod rengöring av vanlig personbil..
sen finns det dom som vill använda högtryckt till massor av annat.. stenplattor,huset,båten,
då bör man välja en som ger ett tryck runt 150-160 bar.. högre kan skada mer än nytta..
och ha ett vattenflöde på runt 700-800 liter/ tim
sen går vi över på 3fas,,, då blir det riktigt proffs.. bara återkomma om ni vill få info om detta..
// Anders
vid ett tryck av 120bar och 10 liter vatten per minut eller 600lit /tim.. då har du fullgod rengöring av vanlig personbil..
sen finns det dom som vill använda högtryckt till massor av annat.. stenplattor,huset,båten,
då bör man välja en som ger ett tryck runt 150-160 bar.. högre kan skada mer än nytta..
och ha ett vattenflöde på runt 700-800 liter/ tim
sen går vi över på 3fas,,, då blir det riktigt proffs.. bara återkomma om ni vill få info om detta..
// Anders
Senast redigerad av 4 limban, redigerad totalt 14 gång.
- Perra83
- Entusiast

Ja jag hakade upp mig på trycket. Läste 130bar innan köpet men ser 120bar på maskinen, men fick sedan reda på varför.
Trycket räcker bra och som sagt så ger den bra med vatten och det vill man.
- limban
- Forumägare

- Kontakt:
Kanon..Perra83 skrev:Ja jag hakade upp mig på trycket. Läste 130bar innan köpet men ser 120bar på maskinen, men fick sedan reda på varför.