Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Roterande

Diskutera bilvårdsprodukter här
Användarvisningsbild
lillmange
Medlem
Kontakt:

Roterande

Inlägg av lillmange » 13 nov 2013 15:11

Hej

Jag är sugen på att köpa en roterande Polermaskin men vet inte vad man ska köpa.

Några tips på bra maskin till bra pris?

Tänk på att jag är hobbyputsare vid ev förslag.
Budget är inte satt men begränsad.

Tack!
Senast redigerad av 4 lillmange, redigerad totalt 14 gång.
/Magnus G

jonkegtx
Entusiast
Entusiast

Sv: Roterande

Inlägg av jonkegtx » 13 nov 2013 15:15

Aegmaskinen hos BBV den för dryga tvåtusen är riktigt bra. Jag har gjort många bilar med en sådan maskin. :-)

Skickat från min ST27i via Tapatalk 2
Senast redigerad av 4 jonkegtx, redigerad totalt 14 gång.

Cogo
Entusiast
Entusiast

Re: Roterande

Inlägg av Cogo » 13 nov 2013 15:23

Finns väl ett par maskiner att titta på. AEG från Bollnäs, PELA maskinen från Verktygsboden, Jula har släpp någon ny roterande maskin också, vet inte hur dessa är.

Vet även att Reservdelsgurun har pratat om att de ska ta fram en ny roterande maskin men vet inte hur det går med det.

Mvh Magnus
Senast redigerad av 4 Cogo, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
lillmange
Medlem
Kontakt:

Inlägg av lillmange » 13 nov 2013 15:43

Tack för tipset.

Ja den ser riktigt trevlig ut men i överkant på min budget...

Någon som har tips på en något billigare maskin så man kan jämföra lite mellan?
/Magnus G

Användarvisningsbild
Grief
Moderator
Moderator

Inlägg av Grief » 13 nov 2013 15:56

lillmange skrev:Tack för tipset.

Ja den ser riktigt trevlig ut men i överkant på min budget...

Någon som har tips på en något billigare maskin så man kan jämföra lite mellan?
Här ska du fundera noga. Risken finns ju att du köper en billig maskin, som du sedan inte är nöjd med och så får du köpa en dyrare ändå till slut.

En billigare maskin har ofta inte varvtalsreglering vilket innebär att den tappar i varv när du trycker mer och du får manuellt justera upp varvet. Avsaknad av varvtalsreglering kan även innebära att maskinen ökar snabbt i varv när du lyfter maskinen nära lister och kanter och kan då orsaka bränd lack eller plast.

En billigare maskin låter oftast högre, mer mekaniskt oljud från drev och växlar, och vinande från motorn. Kanske inte så irriterande i 10 sekunder, men när du kör en hel bil är det olidligt.

Billigare maskiner orkar ofta inte med lite tuffare jobb, större rondeller och längre pass. De är sämre kylda, har svagare motor och stannar helt enkelt när man pressar på lite hårdare. Antingen brinner motorn, eller så löser säkringen ut.

Fråga dig själv hur mycket du ska använda den och till vad. Kanske har du möjlighet att prova någon annans maskin och skaffa dig en uppfattning? En roterande maskin kräver en hel del träning för att trivas med, och det kanske inte alls är för dig?

Ska du polera lite ibland bara rekommenderar jag istället en enkeloscillerande maskin liknande T3000/S3000 från Reservdelsgurun. Den är enkel att arbeta med, och tillsammans med mikrofibertrissor och Menzerna FG400/500, Lahega 13 eller Meguiar's 101/105 rår man på riktigt tuffa lacker också.

Min roterande AEG använder jag idag uteslutande tillsammans med lamullstrissa på 150 mm när jag måste få riktigt risiga hårda lacker snygga på kort tid, annars kör jag med min enkeloscillerande.

Roterande
AEG PE-150 (varvtalsreglering): http://shop.bollnasbilvard.se/aeg-poler ... c-182.aspx

RG S2000 (billig och reglering): http://reservdelsgurun.se/bilvard/poler ... roterande/

Oscillerande
T3000: http://reservdelsgurun.se/bilvard/poler ... illerande/
S3000: http://reservdelsgurun.se/bilvard/poler ... illerande/

Denna kör jag: http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och ... pa279588sv

Om du enbart är intresserad av roterande får du väl bortse från mina sista rekommendationer :)
Senast redigerad av 4 Grief, redigerad totalt 14 gång.
Kia Cee'd SW -11 | Mazda 323 1,5 DX -83

Cogo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Cogo » 13 nov 2013 16:01

Vilken prisklass pratar vi om då?

Mvh Maguns
Senast redigerad av 4 Cogo, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
davve
Medlem

Inlägg av davve » 13 nov 2013 16:20

Det fanns ett test eller en jämförelse mellan en AEG och en shinemate här en gång i tiden, men jag kan inte hitta det utan sökfuktionen.
Men jag vill minnas att den billigare var helt OK dvs typ den från verktygsboden.

Ett alternativ är att köpa begagnat, det trillar ut maskiner både här och på blocket med jämna mellanrum.
Senast redigerad av 4 davve, redigerad totalt 14 gång.

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 13 nov 2013 17:01

Om du är intresserad av en riktigt bra proffsmaskin så funderar jag på att sälja en Makita komplett med nya Lake country pads, samt polermedel från bland annat Scholl Concepts för 2 000 kr.
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast

Inlägg av e_king » 13 nov 2013 17:19

Får vi nu hänvisa till andra butiker än sponsorerna så rekommenderar jag Pela/Shinemate ep801, roterande, 995:- på Verktygsboden och Krauss, 900watt, oscillerande, 995:- på Streetpower. Ingen säkring eller värmeskydd har löst ut än på min Pela.
/Fredrik
Senast redigerad av 4 e_king, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Perra83 » 13 nov 2013 19:21

Jag håller med Grief, köp inte för billigt som du inte blir nöjd med!!! Visst ska man inte överbetala men ibland är det värt det. Det är alltid roligare att jobba med kvalité.
Senast redigerad av 4 Perra83, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Jonke
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Jonke » 13 nov 2013 19:42

köpte min Flex 3403 på tradera(beggad ) för nästan 4 år sedan, riktigt nöjd och den är väldigt lätt ! , och med 130mm trissor blev det en helt annan maskin ( åt det bättre hållet! ) , köpte precis nya kol och ärligt talat så ser jag ingen skillnad på dom nya/gamla kolen ...

Mvh Jonas :D
Senast redigerad av 4 Jonke, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
fisher91
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Re:

Inlägg av fisher91 » 13 nov 2013 21:14

e_king skrev:Får vi nu hänvisa till andra butiker än sponsorerna så rekommenderar jag Pela/Shinemate ep801, roterande, 995:- på Verktygsboden och Krauss, 900watt, oscillerande, 995:- på Streetpower. Ingen säkring eller värmeskydd har löst ut än på min Pela.
/Fredrik
Min Pela/Shinemate ep801 fungerar kalas bra också!
Senast redigerad av 4 fisher91, redigerad totalt 14 gång.
Automatlådor

Användarvisningsbild
lillmange
Medlem
Kontakt:

Sv: Re: Roterande

Inlägg av lillmange » 13 nov 2013 21:50

Cogo skrev:Vilken prisklass pratar vi om då?

Mvh Maguns
Svarade på tidigare svar.
Ska kolla på dina förslag när jag kommer åt dator.

2000 är absolut max men lägre pris skulle vara bra.

RG enkelocilerande har jag men jag tycker den är för långsam att arbeta med. Har även en cyklo kopia. Så det är bara roterande som gäller alternativt att jag lär mig de oscillerande bättre så man kan ta repor mm snabbare och bättre.

/Magnus

Sent from my GT-I9506 using Tapatalk
/Magnus G

Användarvisningsbild
Grief
Moderator
Moderator

Re: Sv: Re: Roterande

Inlägg av Grief » 13 nov 2013 21:57

lillmange skrev: RG enkelocilerande har jag men jag tycker den är för långsam att arbeta med. Har även en cyklo kopia. Så det är bara roterande som gäller alternativt att jag lär mig de oscillerande bättre så man kan ta repor mm snabbare och bättre.

/Magnus

Sent from my GT-I9506 using Tapatalk
Har du provat den med MF och grövre medel?
Senast redigerad av 4 Grief, redigerad totalt 14 gång.
Kia Cee'd SW -11 | Mazda 323 1,5 DX -83

Användarvisningsbild
lillmange
Medlem
Kontakt:

Inlägg av lillmange » 13 nov 2013 23:32

Jag har idag en gammal tung roterande maskin med fast hastighet (1500rpm?), den känns bra att köra med förutom att den är tung och inte har justerbar hastighet så jag tänkte då att en ny roterande skulle bli toppen men det kanske är bättre med MF trissor och köra på med min enkeloscillerande.

Jag ska kanske tänka igenom det en liten stund iaf.

Nej, jag har inte testat MF trissor, ska nog göra det först, några du vill rekommendera?
/Magnus G

Användarvisningsbild
Istvan
Ny Medlem
Kontakt:

Inlägg av Istvan » 19 nov 2013 00:35

Tänkte starta en ny tråd, men såg denna och kändes onödigt när det istortsett handlar om samma sak. Hoppas jag inte stör i tråden, inte mening att kapa den.

Har en enkeloscilerande maskin idag från Reservdelsgurun, funkar kanon tycker jag, spec för att den är så mångsidig. MEN, jag tycker att djupare repor så tar den nästan inget, den tar lite grövre tvättrepor osv ganska lätt. Men större repor händer inget, fastän jag kör mikrofiber pad samt FG400 på höga varv och hårt tryck.

Jag vill ha en roterande för att snabba på min polering när jag fixar iordning bilar inför försäljning. Där förstår ni, tid är pengar. Och orkar inte stå 1h på en huv med oscillerande om man kunnat göra det på 15 min.

Har kikat lite på Pela, men känns som den är lite svag? Eller har jag fel? Nu köpte jag den svagare enkel oscillerande S3000, kanske hade varit bättre med T3000, men oavsett. Den kan jag uppgradera längre fram.

Så ni tycker AEG är ett bra alternativ? Tror ni jag hade märkt stor skillnad om jag köpte en dyrare enkel-oscillernade? Eller som de nya Rupes Bigfoot, som tydligen ska vara mer aggressiv som en roterande, men ändå skonsam som en oscillerande.. Gah, svårt!
Senast redigerad av 4 Istvan, redigerad totalt 14 gång.
István från Borås

AUTOi.se & FOTOi.se

Användarvisningsbild
Jonke
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Jonke » 19 nov 2013 06:23

Har ju min ute till salu i min tråd .admin får ta bort om det skulle vara så
Senast redigerad av 4 Jonke, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast

Inlägg av e_king » 19 nov 2013 06:51

Det kan vara lie lurigt att få det hologramfritt i början med roterande. Speciellt på mörkare färger. Ska den användas professionellt är det bara att satsa på en proffsmaskin kan jag tycka. De ska hålla för mer belastning över tid och då minimerar du eventuell väntetid på trasig eller överhettad maskin. Flex eller Bigfoot. Eller varför inte Toptool eller liknande om du vill kapa tid.
Senast redigerad av 4 e_king, redigerad totalt 14 gång.

wallnermike
Medlem

Sv: Roterande

Inlägg av wallnermike » 19 nov 2013 09:21

För snabb "färsäljningsrekond" kan jag rekommendera flex 3401 med medium trissa och scholl s17 tar man mycket repor och lämnar ett bra resultat på kort tid. Föredrar s17 till just enstegs jobb framför tillexempel powerfinish för att den är lite grövre. Men jag har å andra sidan aldrig testat varken rupes eller roterande.
/Mike

Skickat från min SGS2 via Tapatalk 2
Senast redigerad av 4 wallnermike, redigerad totalt 14 gång.
Black isn't a color it's a part time job.

Användarvisningsbild
Istvan
Ny Medlem
Kontakt:

Inlägg av Istvan » 19 nov 2013 22:37

Men tror ni jag upplever stor skillnad mellan 3401 mot min s3000? Tycker s3000 med fg400 och mikrofibertrissa ger rätt bra resultat och hög glans. Men kan tycka det går för segt att ta bort lite repor ändå...
Senast redigerad av 4 Istvan, redigerad totalt 14 gång.
István från Borås

AUTOi.se & FOTOi.se

Skriv svar