Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Konstigt fenomen...

Poleringssätt och produktval.
Cogo
Entusiast
Entusiast

Konstigt fenomen...

Inlägg av Cogo » 07 nov 2013 21:55

Hej!

Såg idag när jag var ute i garaget att att jag hade fått en fläck på motorhuven med små tvättrepor, nästan som ett kryss var märket, vet inte var det kommer ifrån men jag tänkte att så där kan det inte se ut så jag tänkte att jag tar lite Four Star Medium som stod i garaget och gnuggar lite med en MF applikator på detta för att få bort det.

När jag torkade bort medlet så såg jag till min förskräckelse att hela fläcken som jag polerat var full av repor liknande tvättrepor och ytan såg helt matt ut. Trodde aldrig att man skulle kunna göra detta för hand på en Volvo V70 -09 med hård lack. Fick bort mycket av dessa repor när jag tog fram BBV High Gloss och körde med mjuk skumtrissa för hand på detta område, men allt är inte borta än. Får ta fram maskinen och försöka köra med den.

Nu undrar jag, vad kan ha hänt? Är det så lätt att göra mikrorepor/tvättrepor i lacken med ett polermedel för hand? kan det vara något annat som gör lacken känslig just där på Volvo? annars ska väl Volvos lacker vara stenhårda.

Är det helt enkelt så att om man kör ett lite grövre polermedel för hand på bilen så skapar man lätt dessa repor? eller kan det vara något annat som att jag polerat för hårt där så klarlacken är borta? kan huven vara omlackad och därför känsligare?

Mvh Magnus
Senast redigerad av 4 Cogo, redigerad totalt 14 gång.

Rubber
Ny Medlem

Konstigt fenomen...

Inlägg av Rubber » 08 nov 2013 00:06

Har du kört med högtryckstvätt? Vet att volvohuvarna var känsliga för några år sen, men då började de rosta om man tryckte på för hårt med högtryckaren, tvättrepor verkar ju skumt.
Senast redigerad av 4 Rubber, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Re: Konstigt fenomen...

Inlägg av Funk » 08 nov 2013 11:11

Vet att volvohuvarna var känsliga för några år sen, men då började de rosta om man tryckte på för hårt med högtryckaren
Det har jag aldrig hört talas om trots +30 år i branschen.

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

miken
Entusiast
Entusiast

Inlägg av miken » 08 nov 2013 11:25

Rubber skrev:Har du kört med högtryckstvätt? Vet att volvohuvarna var känsliga för några år sen, men då började de rosta om man tryckte på för hårt med högtryckaren, tvättrepor verkar ju skumt.
vad snackar du om? Varför skulle högtryckstvätten framkalla rost? :?
Senast redigerad av 4 miken, redigerad totalt 14 gång.

Volvo XC70 Sport AWD D4 Polestar 2016 :brumm

Cogo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Cogo » 08 nov 2013 12:24

huven är väl dessutom i aluminium, svårt för det att rosta.

Någon som har fundering om varför min huv verkar vara så känslig? eller är det så pass lätt att repa huven för hand med lite grövre polermedel?

Mvh Magnus

Pascona
Medlem

Inlägg av Pascona » 08 nov 2013 12:30

Den är inte omlackad då?
Senast redigerad av 4 Pascona, redigerad totalt 14 gång.

Cogo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Cogo » 08 nov 2013 13:10

inte vad jag vet.

mvh magnus

Användarvisningsbild
Viper76
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Viper76 » 08 nov 2013 13:31

Bild??
Senast redigerad av 4 Viper76, redigerad totalt 14 gång.

Cogo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Cogo » 08 nov 2013 13:35

Ska se om jag kan fixa det någon dag, men det syns inte så mycket längre då jag fick bort det mesta med fint polermedel och handgnuggning, men det jag tycker är lite märkligt är att jag just fick bort dessa repor med just handgnuggning med fint polermedel, trodde inte alls att man kunde få bort något på detta sett på en Volvo lack.

Mvh Magnus

Skriv svar