Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Polerrondeller till Dual action polisher???

Poleringssätt och produktval.
Skriv svar
Cogo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Cogo » 29 aug 2013 14:17

Hej hej!

Tänkte höra med er alla som använder er av Dual Action maskiner såsom Carwise (mekonomens)/T3000/S3000 (från Gurun) och även Meguairs DA och Kestrel Das-6 m.fl.

Vilka stödplattor använder ni till dessa typer av maskiner?

Vilken storlek på rondeller föredrar ni att använda er av?

Hur många rondeller av varje sort använder ni er av för att polera en bil?

Någon/några här som köpt rondeller från reservdelsgurun och kan kommentera hur de är att använda? Hur är deras våfflade polerrondeller jämfört med plana?

MvH Magnus
Senast redigerad av 4 Cogo, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Grief
Moderator
Moderator

Re: Polerrondeller till Dual action polisher???

Inlägg av Grief » 29 aug 2013 14:40

Min DA är en Carwise från Mekonomen. Maskinen kom med en 6" fästplatta vilket jag tycker är i största laget så fort man lämnar tak eller motorhuv.

Har därefter köpt en 5" fästplatta vilket jag tycker fungerar bättre. Använder den tillsammans med 130-140 mm rondeller. Ska köpa mindre plattor när ekonomin tillåter.

Har provat:

Turtles våfflade rondeller
Råkat ut för sprängning efter någon minut med ett par trissor, limmet är mycket känsligt mot värme. Klarar maskintvätt 40 grader. Billiga.

Hex-logic
Mycket tåliga och effektiva, men dyra som skam i inköp. Klarar mycket misshandel och många maskintvättar i 40 grader.

Reservdelsgurun
Bra och tåligt skum med bra effekt, tål tvätt mycket bra. Lite känsliga mot värme. Har ej provat de nya våfflade. Mycket billiga!

Nordic pad
Arbetshästarna, billiga och tåliga. Limmet släpper till slut vid maskintvätt.

Tycker värme är ett stort problem med DA-maskiner. Så fort man trycker lite hårdare med högre varv blir plattan mycket varm och limmet släpper i mitten på rondellen.

Jag brukar göra av med 2-3 rondeller per medel när jag gör en bil. Tycker trissorna är svåra att göra rent och de förlorar effekt ganska snabbt när de sätts igen av medel. Sätter dem på den roterande och gör rent med nylonborste.
Senast redigerad av 4 Grief, redigerad totalt 14 gång.
Kia Cee'd SW -11 | Mazda 323 1,5 DX -83

Cogo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Cogo » 29 aug 2013 15:18

Okej, tusen tack för ett bra svar. Har också en Carwise maskin. Har bytt stödplattan till en 125 mm. Har idag skumrondeller som är 160 mm. Men det känns som om man skulle satsa på 130-140 mm trissor till hela bilen. Känns som om maskinen kanske blir onödigt varm fort av för stor trissa.

Hur upplever du skillnaden mellan CarPads rondeller och Reservdelsguruns?

Synd att reservdelsgurun endast har 150 mm. Skulle vara bra om de fick in 130-140 mm också.

Angående mindre stödplatta så har jag läst någonstans att det tydligen ska vara samma gänga på musse pigg maskinens stödplattor som till DA maskiner, men har inte forskat mer i detta ännu och vet inte om det stämmer. Vet inte ens om det går att skruva av dessa plattor.

Mvh Magnus

Användarvisningsbild
fisher91
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av fisher91 » 29 aug 2013 17:33

Min t3000 blir inte så varm att limmet släpper :?
mussepig ifrån clasolsson är det inte samma gänga som t3000 från Gurun.
Senast redigerad av 4 fisher91, redigerad totalt 14 gång.
Automatlådor

Användarvisningsbild
LineaR
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av LineaR » 29 aug 2013 19:41

Har numera också en DA från gurun..kör med medföljande platta och 125mm trissor.
Känner ingen värme..dock pressar jag min inte utan har bara min vänstra hand som tyngd. Samt kör maskinen i max steg 5 av 6..Tydligen kan det bränna trissor vid hög belastning i steg 6+mycket medel. Tror inte man ska trycka så hårt när man kör med dessa maskiner eller S3000.

Ska byta till en 115mm Stödplatta.passar 125mm trissorna bättre
Senast redigerad av 4 LineaR, redigerad totalt 14 gång.

Cogo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Cogo » 29 aug 2013 19:47

Vilka 125mm kör du med. Funderar på om istället skulle köpa 130mm nordic pads från pingens. Ser bea ut.

Användarvisningsbild
LineaR
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av LineaR » 29 aug 2013 20:13

Kör med BBV..men har fått hem 150mm från Gurun..ska testa vid nästa polering.
I helgen körde jag gula och orange 125mm från BBV. Med nya maskinen. :D

Cogo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Cogo » 29 aug 2013 20:23

Ingen risk då att stödplattan tar i lacken? Är hela trissan 125mm eller är fästet på rondellen 125mm, så att den sticker ut lite?

Med vänlig hälsning, magnus

Gråben
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Gråben » 29 aug 2013 23:13

Har bara åkt Rupes på slutet, och det är kännsligt med med värmen och trissorna. Har testat att köra med Rupes egna trissor som är koniska och jag gillar dom verkligen.

Deras gula trissor använder jag flitigast, sedan testar jag lite med mf trissor som har mindre massa och dom verkar tåla mera belastning, men jag har kört för lite för att kunna säga något.

Har kört lite hex-logic men jag har liite svårt för dom faktiskt, tycker dom flyger sönder väldigt lätt? Men jag antar att det är användar fel det med av mig :-)
Senast redigerad av 4 Gråben, redigerad totalt 14 gång.

Cogo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Cogo » 30 aug 2013 14:27

Fråga här då. Är det att föredra en 125-130mm rondell istället för en 150-160mm när det gäller DA maskiner. Tänker att det kanske inte är lite krävande för maskinen att få en större att rotera och det är därför maskinen och rondellen blir så varm. Kanske är enklare för maskinen att få en 125-130mm rondell att rotera och även lättare att hålla en lite mindre rondell helt plan som krävs för att denna typ av maskin ska rotera rondellen.

Bara mina egna små tankar. Hur går era tankar kring detta?

MvH magnus

Gråben
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Gråben » 30 aug 2013 14:44

Jag kör mindre trissor på maskinen, lite beroende på vad man ska göra. Sen beror det just på vad det är för maskin man har, om den orkar med stora trissor.

Jag gillar lite mindre trissor för att man kommer åt lättare, sen får man lite bättre avverkning för att det blir en mindre yta mot polertrissan som polertrissan ska avverka. Man behöver inte ha dom grövsta trissorna / medlet, men det beror helt på hur man vill jobba :-)

Hoppas att du blir hjälpt :-)
Senast redigerad av 4 Gråben, redigerad totalt 14 gång.

Cogo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Cogo » 30 aug 2013 14:53

Gråben skrev:Jag kör mindre trissor på maskinen, lite beroende på vad man ska göra. Sen beror det just på vad det är för maskin man har, om den orkar med stora trissor.

Jag gillar lite mindre trissor för att man kommer åt lättare, sen får man lite bättre avverkning för att det blir en mindre yta mot polertrissan som polertrissan ska avverka. Man behöver inte ha dom grövsta trissorna / medlet, men det beror helt på hur man vill jobba :-)

Hoppas att du blir hjälpt :-)
tack för svar. ungefär min tanke med gällande detta.

mvh magnus

Användarvisningsbild
fisher91
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av fisher91 » 30 aug 2013 20:02

vart kan man köpa stödplattor till occillerande då?
115mm stödplatta skulle jag verkligen vilja ha.
Senast redigerad av 4 fisher91, redigerad totalt 14 gång.
Automatlådor

Cogo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Cogo » 30 aug 2013 20:12

vet att Bollnäs bilvård har samt scandistore. många har gett förslag till gurun att ta in detta men vi får se hur det blir med det. om det finns 115 mm vet jag inte.

mvh magnus

Användarvisningsbild
LineaR
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av LineaR » 31 aug 2013 14:27

Cogo skrev:Ingen risk då att stödplattan tar i lacken? Är hela trissan 125mm eller är fästet på rondellen 125mm, så att den sticker ut lite?

Med vänlig hälsning, magnus
hela trissa var 125mm..stödrondellen var kant i kant..stor risk att det tog i men..jag var mkt noga vid kanter.

Blev så då jag inte hade större rondell eller mindre stödplatta..nu har även ett par HEX 135mm landat hos mig.

s60r
Medlem

Inlägg av s60r » 02 nov 2013 14:57

Cogo skrev:Okej, tusen tack för ett bra svar. Har också en Carwise maskin. Har bytt stödplattan till en 125 mm. Har idag skumrondeller som är 160 mm. Men det känns som om man skulle satsa på 130-140 mm trissor till hela bilen. Känns som om maskinen kanske blir onödigt varm fort av för stor trissa.
Vilken sort gängning är det till stödplattorna på Carwise maskinen? Samma som Reservdelsgurun säljer?
5/16 gänga?
Senast redigerad av 4 s60r, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
eye69
Medlem

Re: Re: Polerrondeller till Dual action polisher???

Inlägg av eye69 » 02 nov 2013 15:13

Vilken sort gängning är det till stödplattorna på Carwise maskinen? Samma som Reservdelsgurun säljer?
5/16 gänga?
Yes, det är 5/16 på den.

Sent from my GT-N7105 using Tapatalk
Audi Allroad 2.5TDI Quattro -03

Skriv svar