Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Nybörjare - Hur mycket ska jag maskera?

Allt utvändigt arbete och produktval.
Skriv svar
christer12
Ny Medlem

Inlägg av christer12 » 04 okt 2013 09:27

Hej,

Är nybörjare och har en ny XC70 som jag tänkte polera och vaxa inför vintern. Har följande produkter som jag tänkte använda:

Autoglym Bodywork Shampoo
Meguiars Quik Clay (Om det behövs)
Autoglym Super Resin Polish
Autoglym Extra Gloss Protection

Har förstått att alla svarta plastdetaljer (många på XC70) måste maskeras med tejp men hur är det med fram och baklysen och kromlister runt fönstren måste även dessa maskeras eller kan dessa också poleras och vaxas med ovanstående?

Fälgarna, kan jag dra på gloss protection på dessa också?

Packline takbox i glasfiber kan väl poleras och vaxas?

Kommer inte att använda maskin första gången utan göra allt arbete för hand.

Tack på förhand.
Senast redigerad av 4 christer12, redigerad totalt 14 gång.

Cogo
Entusiast
Entusiast

Re: Nybörjare - Hur mycket ska jag maskera?

Inlägg av Cogo » 04 okt 2013 09:33

att maskera all olackad plast och gummilister är att föredra men inte ett måste med de där produkterna när du ska köra för hand, men om man vill vara på säkra sidan så är det bäst att göra så. produkterna går att använda på Lysén, krom samt fälgar utan problem.

vill du ha extra hållbart skydd så är det att föredra att lägga extra gloss protection i två lager med ettt dygns mellanrum. använd extra gloss protection sparsamt, lätt att få ut för mycket ur flaskan då det är som vatten.

mvh magnus
Senast redigerad av 4 Cogo, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
mrjohn
Medlem

Inlägg av mrjohn » 04 okt 2013 09:35

Lysen mm maskerar jag bara i de fall jag skall polera hårt med roterande maskin då man kan riskera att bränna plasten, exempelvis om man våtslipar. Det kan ju också vara så att det är en springa som du inte vill fylla med polermedel eller en tunn gummipackning.

Cromelister behöver inte maskeras men ofta är det även där en tunn gummilist och kan bli tråkiig i färgen eller skadad om man kör emot med högre varvtal.

Generellt maskerar jag så mycket som möjligt för att jag oftast sparar tid i slutänden ändå när man slipper en massa efterarbete på att avlägsna polerrester. En bra maskering gör det roligare och trevligare att jobba enligt mig.
Senast redigerad av 4 mrjohn, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Viper76
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Viper76 » 04 okt 2013 11:33

mrjohn skrev:Lysen mm maskerar jag bara i de fall jag skall polera hårt med roterande maskin då man kan riskera att bränna plasten, exempelvis om man våtslipar. Det kan ju också vara så att det är en springa som du inte vill fylla med polermedel eller en tunn gummipackning.

Cromelister behöver inte maskeras men ofta är det även där en tunn gummilist och kan bli tråkiig i färgen eller skadad om man kör emot med högre varvtal.

Generellt maskerar jag så mycket som möjligt för att jag oftast sparar tid i slutänden ändå när man slipper en massa efterarbete på att avlägsna polerrester. En bra maskering gör det roligare och trevligare att jobba enligt mig.
Me like =)
Senast redigerad av 4 Viper76, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Valkyr
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Valkyr » 04 okt 2013 11:57

mrjohn skrev:En bra maskering gör det roligare och trevligare att jobba enligt mig.
Nästan så det sparar tid också. Få bort polermedelsrester är det tråkigaste med "hobbyn"... ;)
Senast redigerad av 4 Valkyr, redigerad totalt 14 gång.

christer12
Ny Medlem

Inlägg av christer12 » 05 okt 2013 00:31

Jag funderar på om jag ändå ska använda maskin(har en maskin från biltema med två huvuden). Är det nåt som kan gå galet? Bilen är ny och jag vill helst slippa missöden.

AudiS6
Medlem

Inlägg av AudiS6 » 05 okt 2013 00:48

Så länge du inte glömmer bort att trycka dit trissorna så du kör med kardborren på lacken så är den bombsäker :jeps
Senast redigerad av 4 AudiS6, redigerad totalt 14 gång.

Daniel N
Medlem

Inlägg av Daniel N » 05 okt 2013 00:55

Det ska väldigt mycket till för att du ska göra någon skada med en sådan maskin! Maskera överallt där du känner att det borde vara en god idé, du kommer spara till i slutändan.
Senast redigerad av 4 Daniel N, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Inlägg av limban » 05 okt 2013 00:57

AudiS6 skrev:Så länge du inte glömmer bort att trycka dit trissorna så du kör med kardborren på lacken så är den bombsäker :jeps
haha.. en 5:a på den.. :jeps
Senast redigerad av 4 limban, redigerad totalt 14 gång.
MVH Anders Lindbäck

Bild

christer12
Ny Medlem

Inlägg av christer12 » 05 okt 2013 01:01

Känner mig faktiskt peppad att testa maskinen. Jag har orangea trissor från sonax, funkar dessa?

Stänker det mycket = hur mycket måste jag maskera? Tänk XC70s svarta plastdetaljer i nederkant runt hela karossen, räcker det med en bredd maskeringstejp eller är det helmaskerat som gäller? (Kommer kanske bli utskrattad om jag glider in på GDS hallen och plastar in hela bilen :))

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Inlägg av limban » 05 okt 2013 01:06

christer12 skrev:Känner mig faktiskt peppad att testa maskinen. Jag har orangea trissor från sonax, funkar dessa?

Stänker det mycket = hur mycket måste jag maskera? Tänk XC70s svarta plastdetaljer i nederkant runt hela karossen, räcker det med en bredd maskeringstejp eller är det helmaskerat som gäller? (Kommer kanske bli utskrattad om jag glider in på GDS hallen och plastar in hela bilen :))
Ju bättre du maskar ju mindre efterjobb.. som spar ruggit med tid.. :mrgreen:
lyssna inte på dom som tror dom vet allt.. :jeps
Senast redigerad av 4 limban, redigerad totalt 14 gång.
MVH Anders Lindbäck

Bild

Användarvisningsbild
Grief
Moderator
Moderator

Inlägg av Grief » 05 okt 2013 05:24

Din maskin är säker, men inte helt idiotsäker.

Akta för att gå emot med kanterna på huvudena när du polerar runt handtag, lister och takräcke. Har sett riktigt fula märken från den hårda svarta plasten.
Senast redigerad av 4 Grief, redigerad totalt 14 gång.
Kia Cee'd SW -11 | Mazda 323 1,5 DX -83

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 05 okt 2013 07:22

Du frågade även om du skulle använda clay/lera.
Svaret är ja, trots att bilen är ny.
Jag fick samma tips när min Subaru var ny, och det var en hel del "skräp" som leran fick bort.
Ju renare yta desto bättre poleringsresultat :).

Ta det bara lugnt med polermaskinen så kommer det bli bra.
Jaga inte varje liten tvättrepor, utan ta det lugnt denna första gång.
I vår kommer det kännas roligare att få till lackytan..."höststädningen" är mer en preppning inför vintern för att få skiten att släppa lättare när man tvättar bilen.

Lycka till.
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor

Cogo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Cogo » 05 okt 2013 09:15

christer12 skrev:Jag funderar på om jag ändå ska använda maskin(har en maskin från biltema med två huvuden). Är det nåt som kan gå galet? Bilen är ny och jag vill helst slippa missöden.
Om du ska köra med en maskin så tycker jag att maskering nstan är ett måste. Autoglym SRP är lite lös i konsistensen så använd lite medel och börja på låg fart för att spida ut det ska skvätter det inte.

Med vänlig hälsning, magnus

christer12
Ny Medlem

Inlägg av christer12 » 10 okt 2013 17:05

Skulle ha gjort detta i helgen men fick förhinder så det blir nu till helgen.

Var är bäst att vara, hemma utomhus 12 grader och strålande sol eller på en liten gds-hall där det kan vara fuktigt?

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 10 okt 2013 18:01

christer12 skrev:Skulle ha gjort detta i helgen men fick förhinder så det blir nu till helgen.

Var är bäst att vara, hemma utomhus 12 grader och strålande sol eller på en liten gds-hall där det kan vara fuktigt?
Jag gillar personligen mer att vara hemma...men inget poleringsjobb ska göras i solsken.
Ett annat bra tips är att du ska använda lite medel...det är en av de största missarna man gör i början...man överdoserar med polermedel (och lackskydd/vax) så det bara blir geggigt och kladdigt samt rejält jobbigt att få torka bort det. Titta på lite Youtube-klipp...exempelvis Junkmans inledande grundfilmer.
mvh Manor

christer12
Ny Medlem

Inlägg av christer12 » 10 okt 2013 18:07

Jo vill helst vara hemma men tänkte om om ca 12 grader är för kallt? Är det helfel att stå i solen även nu när den inte är så stark?

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 10 okt 2013 18:20

christer12 skrev:Jo vill helst vara hemma men tänkte om om ca 12 grader är för kallt? Är det helfel att stå i solen även nu när den inte är så stark?
Nja, 12 grader tror jag fungerar med de flesta medel...men solsken är väl ingen höjdare.
Du har ingen carport eller liknande att åka in under?
mvh Manor

Cogo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Cogo » 10 okt 2013 21:28

Köp ett partytält och ställ bilen under, borde vara rea på dessa nu. Tror inte att solsken så här sent på säsongen gör något men vill det sig illa så hinner bilens plåt bli för varm så att medlet påverkas.

Men jag tror ju mer på att stå hemma i solsken än i en fuktig GDS, men det är vad jag tycker och tror.

Mvh Magnus

christer12
Ny Medlem

Inlägg av christer12 » 14 okt 2013 19:02

Så var det gjort och det gick väl bra, tror jag.

Jag gjorde enligt följande:

Dag 1:
Sonax fälgrengöring på fälgarna.
Sonax power wash upp till midjan på bilen.
Avspolning med högtryck.
Tvättning med Autoglym Bodywork Shampoo
Clayade hela bilen med Meguiars Quik clay medans den var blöt. Sprayade samtidigt vätskan man fick med.
Torkade bilen noga.
Maskerade
Polerade in Super Resin Polish med en dubbelhuvad biltema maskin och orange sonax trissor. Torkade av med mikrofiber.
La på Extra Gloss Protection för hand, väntade 30 min innan jag torkade av med mikrofiber

Dag 2:
Tvättade bilen lätt
Torkade ordentligt
Maskerade lite grann
La på ett till lager Extra Gloss Protection
Tvättade rutorna med T-Röd och fönsterputs
La på Biltema Rain Repellant och polerade av

Slutsatser från en förstagångare:

Maskeringen var riktigt jobbig på en XC70 med alla plastdetaljer.
Polermaskinen kändes stor och väldigt klumpig, känns som det skulle vara lättare med bara ett huvud.
Taket var klart jobbigast då bilen är ganska hög och det kräver en stol/stege.
Lättare än jag trodde att torka/buffa bort båda medlen. Allt var i stort sett lättare än jag trodde förutom maskningen som var klart jobbigare.

Frågor:

-Skulle jag ha torkat bilen innan jag clayade?
-Vilket varv ska jag ha på maskinen? Jag duttade på 3 prickar på varje trissa och sen körde på lägsta varvet en kort stund innan jag ökade till typ 3-4 (av 5).
-Dagen efter tyckte jag mig se små små "tvätt" repor på huven, kanske från clayandet så kanske jag polerade för lite med maskinen?
-Har nya vinterfälgar som snart ska på. Jag tänkte lägga på ett lager EGP eller finns det nåt annat skydd som är mycket bättre?
-Hur ska jag göra med avfettningen i vinter för att undvika att "tabort" det jag just lagt på?

Skriv svar