Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Dålig lukt i bilen - mögel i A/C:n?

Invändig rekond, lädervård
Simonizarn
Ny Medlem

Dålig lukt i bilen - mögel i A/C:n?

Inlägg av Simonizarn » 23 sep 2013 07:48

Köpte en -11 VW Jetta i juni och har varit mkt nöjd med bilen hittills. För en tid sen började det lukta i bilen precis som om jag hade glömt mat eller ngt kvar i bilen som sedan farit illa. Efter att ha kollat noga och städat bilen har jag uteslutit detta, nu misstänker jag att det är A/C:n som är boven.

Köpte en flaska CRC Air Condition Cleaner som jag aktiverade med bilen på tomgång och A/C:n på full effekt med återcirkulationen aktiverad, helt enligt instruktionerna. Bilen doftade fräscht inuti en stund men redan i morse luktade det illa igen. Vad ska jag göra, är det enda sättet att föra bilen nånstans på en grundlig A/C-rengöring? Ska ännu ta och kolla friskluftsfiltret, det borde dock ha bytts i samband med servicen för två månader sen men man kan aldrig vara säker. Tacksam för tips om detta!
Senast redigerad av 1 Simonizarn, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Re: Dålig lukt i bilen - mögel i A/C:n?

Inlägg av Funk » 23 sep 2013 07:54

Filtret är ofta en bov i dramat, och ibland gamla löv i botten på värmepaketet. Beroende på hur det ser ut så kan man spola ur värmepaketet enkelt genom friskluftsintagen.

/Thomas
Senast redigerad av 1 Funk, redigerad totalt 14 gånger.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Perra83 » 23 sep 2013 10:04

Kolla även dräneringshålen nedanför vindrutan och under där torkarna sitter.

Om du kör utan ACn ett tag så evaporatorn får torka, luktar det fortfarande då?

ACn kan ta bra lång stund att få torr och mycket fuktig luft kommer imma ner rutorna så ventilera.
Senast redigerad av 1 Perra83, redigerad totalt 14 gånger.

danne5
Entusiast
Entusiast

Inlägg av danne5 » 03 okt 2013 17:42

Har förstått att det är bakterier som blir kvar i systemet och surnar, men om du redan provat AC-Cleaner kan det ju vara någonting annat! Prova att stänga av luftkonditioneringen några minuter innan du släcker av bilen! :jeps

Skriv svar