Tänkte delge mina tankar angående uppvärmning och isolering av ett hus. I mitt fall är det en villa från 70-talet med 265 kvadratmeter uppvärmd yta bestående av ett plan, källare samt ett varmgarage ihopbyggt med kåken. Snittar cirka 4,5 kubik olja per år beräknad på 6 år, har ju varit två redigt kalla vintrar som inte direkt gjort saken bättre.
Angående värmekälla så får det bli bergvärme. Luftluft samt luftvatten går bort pga att de två lösningarna kommer ge alldeles för mycket tillskottsvärme i form av elpatron eller i luftluft-fallet olja. Sjövärme blir för dyrt, måste ju först skapa en sjö vilket nog inte är gratis.
Vedeldning går också bort, för mycket jobb samt att jag har ett handikapp och har ingen lust att vara beroende av andra för att kirra ved. Pellets var jag inne på ett tag men det har jag också slagit ur hågen, skulle innebära en årsförbrukning av cirka 9,225 ton pellets (1 m3 eldningsolja = 3,17 m3 pellets = 2,05 ton pellets). Mycket pellets att bära upp och nedför en trappa samt att det inte verkar finnas så mycket att välja på när det gäller lite större behov.
Var inne på jordvärme faktiskt men det skulle innebära att jag måste krångla med servitut för att få lägga slang på annans mark och det vill jag undvika, krävs 600 kvadratmeter för att köra jordvärme hos mig. Så för min del är det mao bergvärme som gäller vilket faktiskt har en ganska bra återbetalningstid tack vare att vi idag kör med olja. Det som jag tror är en riktigt bra lösning om man har vattenburet och bor söderöver är luftvattenpump, verkar vara en effektiv lösning i rätt klimat till relativt vettiga pengar.
Bergvärme kommer landa på i runda slängar 200000:- medans jordvärme hade blivit runt 50k billigare.
Angående fönster och isolering är mina tankar som så att man behöver inte byta allt. Isolering av taket tror jag är en av de billigare och enkla tilläggsisoleringarna man kan göra så det kommer göras i min kåk. Det snackas ju om att runt 18% av värmen försvinner via taket.
Har haft hit ett par fönsterfirmor och fick priser på mellan 150-230 tusen för fönsterbyte, väldigt lång återbetlningstid mao. Det jag kommer att göra är att se till så att det är fullgod isolering runt fönstrena samt kitta om och montera nya tätningslister vilket kommer bli ofantligt mycket billigare än fönsterbyte. Ger inte samma effekt som att byta allt men tror det är en tillräcklig åtgärd att testa först.
Tilläggsisolering av väggar får ske den dagen man får för sig att panela om kåken.
Har en vän som faktiskt testade den där isoleringsfilmen man kan sätta på glasen i fönstren och märkte skillnad av det, ska banne mig testas till vintern.
Som kontrast har jag en kusin nere i Uppland som har en luftluftpump, fungerar riktigt bra och den går ner till runt -20 grader innan den slår av. Har inte mycket tillskottsvärme i form av el element men då har han iofs har en optimal planlösning för just luftluft.