Kanske att jag
Men jag har liksom inte kommit mig för riktigt,eftersom jag inte vetat riktigt hur jag ska formulera mig för att det ska låta rätt
Om vi då börjar från början
Var ju i bilvårdsforumets vagga ett inlägg (länk)om en kille(gubbe)säkert lika gammal som mig
Och vad jag kan fatta så var det ett informativt och sakligt inlägg(länk)alltså något man borde anamma som glad wannabe polerare
Sedan något år senare besökte jag proreconds forum och läste en tråd om en annan kille som då var instruktör för Menzerna och som då tillsammans med ett par killar gick igenom menzernas produkter av medel och trissor,och även det ett informativt och sakligt inlägg
Men då med instruktioner om att man ska köra precis tvärtemot vad killen från Amerika rekomenderade.
Dvs låga varvtal 800-1000rpm och samt då trissor i storleksordning 135mm
Kan ju lugnt påstå att åtminstoende jag
Fast om vi återgår till min fråge ställning innan på den här tråden,så förstår jag ju själv att 600rpm med en 200mm trissa och och Limpans(han skrev det själv
Låter ju som sagt som om maskinen tål vad som helst utan att varken bli varm eller då tappa orken.
Sen går det ett tag och maskinen finner några nya ägare som då delar med sig av sina erfarenheter för oss andra intressenter
Så då börjar man ju fundera över Limpans erfarenheter av maskinen vs dom nyblivna ägarnas erfarenheter,då dom skilljer sig från varandra ganska mycket om man då ser till värme fenomenet,och då väljer man ju att tro på dom nyblivna ägarna i och med att dom inte säljer maskinen själva ifråga,och börjar fundera om Limpan "starkt"överdrivit det här med maskinens förmåga att hålla sig sval under arbetets gång
Sedan när Nisse börjar predika(upplysa)oss kunskap törstande polerare om att det ska vara små trissor 125mm och höga varvtal 1500-2000 för att nå bästa resultat
Och som jag ser det så visst stämmer detta med att hård körning på låga varavtal lätt knäcker en maskin då jag själv
Men då (som jag uppfattat det hela)som jag läst mig till om tidigare värme problem med den här nya flexen,så börjar man(jag själv)spekulera i om Nisses (poler skola) med rekomenderade små trissor och dom höga varvtalen kan ha ett samband med att den nya Flexen då har dom här problemen angående det här med att den blir väldigt varm(för varm) med normala trissor och då varvtal runt 800-1400rpm dvs enligt mig normala varvtal.
Som sagt lite av mina funderingar runt det här med nya Flexens förmåga att hålla sig sval under krävande eller även då normala förhållanden.
Så inget försök från min sida att ifråga sätta eller misskreditera varken Flexmaskinen Limpan eller Nisse,
angående värme problemet
Dvs.
Killen från Amerikas allternativ höga varv med stora trissor 180-200mm.
Killen från Menzerna allternativ låga varv med små trissor 135mm.
Nisse från Bollnäs allternativ höga varv med ännu mindre trissor 125mm.
Yerfen
Mvh Max.