Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Biltvätt på uppfart

En plats där ni kan verbalisera det ni känner för just nu.
Användarvisningsbild
zaphyr
Medlem

Biltvätt på uppfart

Inlägg av zaphyr » 29 jun 2010 21:25

!#¤#%&$@
Fikk brev fra föreningen i dag om at man i Malmö kommune ikke har lov til å vaske bil på asfalterat uppfart!!! Enlig lag, står det! :evil: Jaja, det finns jo biltvätt på Svågertorp!! Yeah, right, som om min bil kommer i nærheten av en automatvask eller Turtle Wax manuell vask! Grrrr :evil:

Jeg har dog benyttet muligheten til å google litt på emnet, og så vidt jeg kan forstå så kan man godt vaske hjemme, om vannet ikke renner ut i en gatebrønn.
Vill du tvätta bilen hemma? Gör det då bara om tvättvattnet hamnar på en gräsmatta eller på en grusyta – inte så att det rinner ner i en gatubrunn!
Er det noen her som kan dette litt bedre enn meg?
Finns det noen steder i Malmö der man kan vaske bilen med eget utstyr?
Kan jeg drenere uppfarten, så vannet ikke renner ut?

Nå går jeg å legger meg i sengen og gråter meg i søvn..... :cry:
Senast redigerad av 4 zaphyr, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Kontakt:

Re: Biltvätt på uppfart

Inlägg av mortil » 29 jun 2010 21:30

sånt där är irriterande. jag vet att i usa använder dom som mattor med uppsamlare som suger upp tvättvattnet då det runnit ner . en sån matta kostar nog en hel del antar jag men tanken är god. och ingen kan säga något ;)
Senast redigerad av 4 mortil, redigerad totalt 14 gång.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 29 jun 2010 21:48

Har nog lite förståelse gällande just problemet med dom kemikalier man använder...Kan bli lite problem om man kör på t.ex. petrokemisk avfettning och det rinner med dagvattnet.... ;)

Här lite info...

Var rädd om vårt vatten - tvätta inte bilen utomhus
Det är för att ta hand om dagvatten som de gallerförsedda brunnarna i gatan finns. Men har du tänkt på vad som händer med vattnet efter att det runnit ner i hålet? Kanske har du funderat på det först om det inte har fungerat som det ska.

När vattnet runnit ner i brunnen leder vi det via rör eller diken till närmaste mottagare (så kallad recipient), vilket kan vara en bäck eller en å. I de flesta fall renas inte vattnet innan det når recipienten, utan det leds bara undan från områden där det kan orsaka problem och översvämningar.

Det är med andra ord mycket viktigt att inte orsaka föroreningar av dagvattnet. Tänk därför på att till exempel inte tvätta bilen på gatan eller garageuppfarten - de kemiska medel som används vid biltvätt förs då helt orenat vidare ut i naturen.
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 29 jun 2010 22:20

Jag hade mailat eller ringt till kommunen och frågat vad som gäller. Det kan skilja sig lite mellan kommuner efter vad jag läst.

Ett alternativ till vanlig tvätt är Optimum No Rinse. Då kommer i princip inget vatten ut i dagvattenbrunnarna utan man kan tömma tvättvattnet i sitt eget avlopp, som sen leder till reningsverket. Tvättar man ofta är det inga problem att hålla bilen lika ren som vid vanlig tvätt heller.
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Masten
Medlem

Inlägg av Masten » 29 jun 2010 22:23

Att det inte är så bra att spola ner kallavfettning i dagvattenbrunnarna kan jag förstå, men i övrigt finns ju den smuts som sitter på bilen redan på gatorna och i luften och borde rimligen rinna ner i brunnarna ändå när det regnar? :?
Sommartid tvättar jag uteslutande på gräsmattan hemma, har inte märkt av någon negativ inverkan på gräsmattan bortsett från den dryga kvadratdecimetern stora gräsbiten som totaldog när den råkade få kallavfettning på sig vid rengöringen av sommarfälgarna i höstas... :| Nu har den dock återhämtat sig :)
Senast redigerad av 4 Masten, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
zaphyr
Medlem

Inlägg av zaphyr » 29 jun 2010 22:31

Nisse skrev:Har nog lite förståelse gällande just problemet med dom kemikalier man använder...Kan bli lite problem om man kör på t.ex. petrokemisk avfettning och det rinner med dagvattnet.... ;)

Här lite info...

Var rädd om vårt vatten - tvätta inte bilen utomhus
Det är för att ta hand om dagvatten som de gallerförsedda brunnarna i gatan finns. Men har du tänkt på vad som händer med vattnet efter att det runnit ner i hålet? Kanske har du funderat på det först om det inte har fungerat som det ska.

När vattnet runnit ner i brunnen leder vi det via rör eller diken till närmaste mottagare (så kallad recipient), vilket kan vara en bäck eller en å. I de flesta fall renas inte vattnet innan det når recipienten, utan det leds bara undan från områden där det kan orsaka problem och översvämningar.

Det är med andra ord mycket viktigt att inte orsaka föroreningar av dagvattnet. Tänk därför på att till exempel inte tvätta bilen på gatan eller garageuppfarten - de kemiska medel som används vid biltvätt förs då helt orenat vidare ut i naturen.
Nå har jeg ingen brunn som vannet renner ned i. Det ligger på asfalten og fordamper i løpet av noen timer. Men jeg har lagt merke til de gamle pensionister som går forbi og kikker ondt på meg når jeg vasker bilen. Det er helt sikkert noen naboer som ikke har noe bedre å gjøre enn å klage på alt og alle :evil:

Og hvorfor tror alle kommuner at "Det är enkelt att tvätta bilen på rätt sätt. I <kommune> finns flera tvättanläggningar att åka till om du vill tvätta bilen"?? Men det finns ingen steder man kan bruke eget utstyr! Man skal alltid bruke de samme HT vaskebørstene som er fyldt med sand og dritt :evil:

Jeg har dog funnet noe som kanskje kan brukes her hjemme: http://buy.simplegreen.com/home.php?cat=250

Användarvisningsbild
zaphyr
Medlem

Inlägg av zaphyr » 29 jun 2010 22:41

Masten skrev:Att det inte är så bra att spola ner kallavfettning i dagvattenbrunnarna kan jag förstå, men i övrigt finns ju den smuts som sitter på bilen redan på gatorna och i luften och borde rimligen rinna ner i brunnarna ändå när det regnar? :?
Sommartid tvättar jag uteslutande på gräsmattan hemma, har inte märkt av någon negativ inverkan på gräsmattan bortsett från den dryga kvadratdecimetern stora gräsbiten som totaldog när den råkade få kallavfettning på sig vid rengöringen av sommarfälgarna i höstas... :| Nu har den dock återhämtat sig :)
Jeg har tenkt på det samme selv. Jeg ringer kommunen i morgen og spør.

På den annen side, så kan vel föreningen bare lage en regel om at det absolut ikke er lov, innenfor föreningen...og så blir man sparket ut om man ikke følger den regelen?

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 29 jun 2010 22:42

På den annen side, så kan vel föreningen bare lage en regel om at det absolut ikke er lov, innenfor föreningen...og så blir man sparket ut om man ikke følger den regelen?
Ja, det kan dom.

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 29 jun 2010 22:42

Finns det ingen "gör det självhall" utan bara automattvättar så skulle nog jag kringgå lagstiftningen....Jag tror inte du är ensam om att bryta mot denna lag...här på gatan där jag bor hör man högtryckstvättarna stämmer upp i kör när det är helg....det kommer en hel syndaflod rinnande förbi vårt hus... :D

Man kan också diskutera lagtexten...."uppfart".....hävda att där du står och tvättar är en "nedfart" och där bör lagstiftningen tolkas på ett annat sätt...Näää skoja bara.... :D
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
zaphyr
Medlem

Inlägg av zaphyr » 29 jun 2010 23:16

Haha :D ja, det er jo en nedfart når jeg kjører ut, og en uppfart når jeg kjører inn igjen...men vannet renner jo ned...hmmmm...

Jeg snakker med kommunen i morgen om å vaske på gresset ved siden av garagen, evt. med miljøvennlig shampoo. Om det ikke er godt nok for föreningen, så må jeg nok desverre benytte meg av Malmö Biltvätt. :cry:

Det som er værst med det hele, er at man bliv tvunget til å gi avkall på en hobby man elsker. Det er ingenting som er så avkoblende, og har en ren meditationseffekt på meg, som å bruke noen timer om lørdagen på å vaske bilen. For ikke å snakke om de 1000-vis av kroner jeg har brukt på utstyr. Jeg håper virkelig ikke jeg må gi avkall på det.

Användarvisningsbild
zaphyr
Medlem

Inlägg av zaphyr » 30 jun 2010 13:38

Typisk, så er den eneste i kommunen som kan svare på dette på semester til medio august :roll:

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 30 jun 2010 14:56

zaphyr skrev:Typisk, så er den eneste i kommunen som kan svare på dette på semester til medio august :roll:
Tvätta på fram tills dess :D
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
zaphyr
Medlem

Inlägg av zaphyr » 30 jun 2010 17:53

Sett på den positive side, så har jeg funnet ut at de selger miljøvennlige produkter på autobritedirect.co.uk :D

http://shop.autobritedirect.co.uk/produ ... ws-3-w.asp
http://www.3dproducts.com/green-initiative.aspx

Användarvisningsbild
zaphyr
Medlem

Inlägg av zaphyr » 01 jul 2010 09:11

dere er sikkert trett av å høre på meg nå, men jeg fant et godt sitat:
Enligt miljöbalken är det olagligt att uppsåtligen förorena mark, vatten och luft. Men sannolikt går det inte att åtala någon för att smutsa ner naturen genom att tvätta bilen utanför huset. Orsaken är att varje enskild tvätt inte smutsar ner miljön särskilt mycket.
- Jag har svårt att se att någon skulle kunna fällas för det. Det krävs att
föroreningen inte är av ringa betydelse, säger Magnus Blücher, kansliråd på miljödepartementets rättsenhet.
Kilde: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/farli ... 159009.svd

Användarvisningsbild
zaphyr
Medlem

Inlägg av zaphyr » 01 jul 2010 09:14

Det er dobbeltmoralsk at det står "Enligt miljöbalken är det olagligt att uppsåtligen förorena mark, vatten och luft", når man jo faktisk forurener luften når man skal kjøre til/fra vaskehallen. Det er mulig at miljøpåvirkningen av det er større enn om man vasker hjemme. Ja, man forurenser jo luften hver eneste dag, når man kjører på jobb :shock:

Användarvisningsbild
zaphyr
Medlem

Inlägg av zaphyr » 01 jul 2010 11:47

Nå blir det til at jeg svarer på mine egne svar, men det er mest for å dokumentere i tilfelle andre kommer i samme situation

Gøteborgs kommune har en liste over produkter som er miljøvennlige.
Der finnes nok mange gode alternativer, men jeg kan nevne at både Autoglym, Kombi Kemi, og Lahega står på listen :jeps

http://www.goteborg.se/wps/portal/!ut/p ... ningsmedel

Jeg har også funnet ut at det ikke kun er produktene som er miljøskadelige, men også om man bruker rent vann, er det kemikalier som har festet seg på bilen som blir skyllet ned i dagvatnet.
Det ser heller ikke ut til at det er ulovlig å vaske bilen hjemme, fordi miljøbalken er så luddig i formulerningen så man kan tolke den på forskellige måter.
2. kap. §3
...Dessa försiktighetsmått skall vidtas så snart det finns skäl att anta att en verksamhet eller åtgärd kan medföra skada eller olägenhet för människors hälsa eller miljön.
Jaha?!? Her er det jo åpnet for diskussion...det finns flere lignende eksempler.

Jeg tror nok personlig at den mest er påtenkt firmaer og ikke private, også med tanke på sitatet fra Blücher lenger oppe i tråden.

Jeg har kommet frem til noen scenarier, som jeg må snakke med miljötilsynsmannen om

1. Man gir F... og vasker som vanlig. Om noen klager, så får de anmelde det, og jeg tviler på at kommunen kommer på besøk. Det negative er jo at naboene blir sure, og man skal jo tross alt bo ved siden av dem.

2. Man kjøper miljøvennlige produkter, og vasker bilen som vanlig. Nå kan man argumentere for at man bruker miljøvennlige produkter, og så se om det er nok.

3. Man kjører på en GDS og spyler bilen med HT vand/shampoo, så man får bort alt dritt som sitter på bilen. Så kjører man hjem igen, og vasker bilen hurtig med miljøvennlige produkter, svamp whatever, så man kan MF tørke den og så bruke vaks/QD eller hva man nå vil.

Jeg kan ikke se at noen kan ha problemer med nr 3. om det ikke er utelukkende for å være en j.... Om man i tillegg kan få kommunens OK stempel på, så må man da være "in the clear"

Jeg kommer ikke så mye lenger uten å snakke med kommunen, men jeg føler meg godt forberedt, og har fremdeles 1½ måned på å lese mere :D

peterv
Medlem

Inlägg av peterv » 01 jul 2010 15:11

Kör jag med avfettning så brukar jag dra till GDS(vintern) eller EKO-tvätt (sommarn)..dels för att det är pinsamt när grannarna ser mig tvätta mitt i vintern...sen kör jag hem den en vända för handtvätt....

Eller som sist...eko tvätthall kl6 på morgonen och handtvätta + avspolning med högtryck...de har satt upp en skylt att handtvätt är förbjuden men jag kan inte läsa utan mina glasögon ;) :lol: :D
Senast redigerad av 4 peterv, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
dunderklumpen
Medlem

Inlägg av dunderklumpen » 04 apr 2013 09:07

Säkerligen veckans trådbump, men nu när våren närmar sig kommer också tidningarna igång.

Här är en artikel som behandlar just biltvätt hemma på uppfarten: Ystads Allehanda

Lite tankar från kommunen om hur man bör tvätta sin bil :D Skurups kommun
Senast redigerad av 4 dunderklumpen, redigerad totalt 14 gång.
// dunderklumpen

tobbegubben
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av tobbegubben » 04 apr 2013 09:25

Har läst artikeln i Ystads Allehanda. Då jag bor i grann kommunen så kollade man ju lite extra noga. Det som jag tycker är märkligt är att man får tvätta bilen på gräsmattan men inte på uppfarten. Vattnet rinner väl genom gräsmattan lika lätt som det gör på en uppfart med småsten, eller?
Senast redigerad av 4 tobbegubben, redigerad totalt 14 gång.

AArvidsson
Medlem

Inlägg av AArvidsson » 04 apr 2013 09:35

Mnja, både och; det man vill undvika är att vattnet rinner via småsten/asfalt/betong ner i dagvattenbrunnarna.
Senast redigerad av 4 AArvidsson, redigerad totalt 14 gång.

Skriv svar