Nå blir det til at jeg svarer på mine egne svar, men det er mest for å dokumentere i tilfelle andre kommer i samme situation
Gøteborgs kommune har en liste over produkter som er miljøvennlige.
Der finnes nok mange gode alternativer, men jeg kan nevne at både Autoglym, Kombi Kemi, og Lahega står på listen
http://www.goteborg.se/wps/portal/!ut/p ... ningsmedel
Jeg har også funnet ut at det ikke kun er produktene som er miljøskadelige, men også om man bruker rent vann, er det kemikalier som har festet seg på bilen som blir skyllet ned i dagvatnet.
Det ser heller ikke ut til at det er
ulovlig å vaske bilen hjemme, fordi miljøbalken er så luddig i formulerningen så man kan tolke den på forskellige måter.
2. kap. §3
...Dessa försiktighetsmått skall vidtas så snart det finns skäl att anta att en verksamhet eller åtgärd kan medföra skada eller olägenhet för människors hälsa eller miljön.
Jaha?!? Her er det jo åpnet for diskussion...det finns flere lignende eksempler.
Jeg tror nok personlig at den mest er påtenkt firmaer og ikke private, også med tanke på sitatet fra Blücher lenger oppe i tråden.
Jeg har kommet frem til noen scenarier, som jeg må snakke med miljötilsynsmannen om
1. Man gir F... og vasker som vanlig. Om noen klager, så får de anmelde det, og jeg tviler på at kommunen kommer på besøk. Det negative er jo at naboene blir sure, og man skal jo tross alt bo ved siden av dem.
2. Man kjøper miljøvennlige produkter, og vasker bilen som vanlig. Nå kan man argumentere for at man bruker miljøvennlige produkter, og så se om det er nok.
3. Man kjører på en GDS og spyler bilen med HT vand/shampoo, så man får bort alt dritt som sitter på bilen. Så kjører man hjem igen, og vasker bilen hurtig med miljøvennlige produkter, svamp whatever, så man kan MF tørke den og så bruke vaks/QD eller hva man nå vil.
Jeg kan ikke se at noen kan ha problemer med nr 3. om det ikke er utelukkende for å være en j.... Om man i tillegg kan få kommunens OK stempel på, så må man da være "in the clear"
Jeg kommer ikke så mye lenger uten å snakke med kommunen, men jeg føler meg godt forberedt, og har fremdeles 1½ måned på å lese mere