Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Repa genom lacken
-
rosacykel
- Ny Medlem
Repa genom lacken
Hej,
har en repa på min BMW E60 på ena "sidokjolen", ca 1mm bred och ca 3cm lodrätt, gått igenom lacken i plasten.
Hur skulle man kunna fixa detta på bästa sätt, dyraste alternativet jag kommer på är väl omlackering och billigaste men kanske inte det bästa att fylla med färg, eller kommer det bara se förjä* ut?
Andra tips?
har en repa på min BMW E60 på ena "sidokjolen", ca 1mm bred och ca 3cm lodrätt, gått igenom lacken i plasten.
Hur skulle man kunna fixa detta på bästa sätt, dyraste alternativet jag kommer på är väl omlackering och billigaste men kanske inte det bästa att fylla med färg, eller kommer det bara se förjä* ut?
Andra tips?
Senast redigerad av 4 rosacykel, redigerad totalt 14 gång.
- Logan
- Entusiast

- Kontakt:
Re: Repa genom lacken
Jag skrev nyligen en tråd om laga stenskott och samma gäller långa revor
gör man helt fel kan det se illa ut
men gör man det rätt blir det ju inte perfekt men mycket bättre.
och då är det lackstift som gäller i detta jag pratar om
denna kjolen är det något som man lätt kan ta loss
tänkte för att spruta om hemma med bättringsfärg.
gör man helt fel kan det se illa ut
men gör man det rätt blir det ju inte perfekt men mycket bättre.
och då är det lackstift som gäller i detta jag pratar om
denna kjolen är det något som man lätt kan ta loss
tänkte för att spruta om hemma med bättringsfärg.
Senast redigerad av 4 Logan, redigerad totalt 14 gång.
The passions is what drives the art. Detailing for life
- Manor
- Moderator

Hej och välkommen.
Lite beroende på var du bor, men det finns företag som sysslar med "spot repair" som ska ge ett perfekt resultat, men betydligt snabbare och smidigare än en omlackning av hela delen.
Jag har inte testat detta skälv, men det kanske skulle kunna vara något?
Lite beroende på var du bor, men det finns företag som sysslar med "spot repair" som ska ge ett perfekt resultat, men betydligt snabbare och smidigare än en omlackning av hela delen.
Jag har inte testat detta skälv, men det kanske skulle kunna vara något?
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
- Perra83
- Entusiast

Testa själv först, blir det för täskligt så skruva dän kjolen och lämna in på lack.
Senast redigerad av 4 Perra83, redigerad totalt 14 gång.
-
rosacykel
- Ny Medlem
Tack alla för svar.Perra83 skrev:Testa själv först, blir det för täskligt så skruva dän kjolen och lämna in på lack.
Hade tänkt göra så, enda jag funderar över att repan är såpass djup och rätt "hackig" inne i repan, finns det något man kan spackla ytan jämn med, helst svart? Sett klipp på tuben där dem använt någon röd massa men tycker det speglar igenom för mycket.
Senast redigerad av 4 rosacykel, redigerad totalt 14 gång.
-
HazeGlaze
- Medlem
Lägg många lager färg för att fylla upp repan. Och för Guds skull, använd inte lackstiftspenseln. Gå in på en konstnärsbutik eller typ Panduro och köp en riktig fin pensel. Kommer garanterat att göra skillnad. Och lägg färgen endast där den behövs, i repan alltså. Fläska inte ut över kanterna.
Senast redigerad av 4 HazeGlaze, redigerad totalt 14 gång.
- Perra83
- Entusiast

Ett spackel tänkte jag med på men ja har ingen erfarenhet av det till bilar. Flera lager färg räcker säkert inte och blir nog inte så bra.rosacykel skrev:Tack alla för svar.Perra83 skrev:Testa själv först, blir det för täskligt så skruva dän kjolen och lämna in på lack.
Hade tänkt göra så, enda jag funderar över att repan är såpass djup och rätt "hackig" inne i repan, finns det något man kan spackla ytan jämn med, helst svart? Sett klipp på tuben där dem använt någon röd massa men tycker det speglar igenom för mycket.
Senast redigerad av 4 Perra83, redigerad totalt 14 gång.
- Manor
- Moderator

Det finns ett bra Youtube klipp som beskriver just detta.Perra83 skrev:Ett spackel tänkte jag med på men ja har ingen erfarenhet av det till bilar. Flera lager färg räcker säkert inte och blir nog inte så bra.rosacykel skrev:Tack alla för svar.Perra83 skrev:Testa själv först, blir det för täskligt så skruva dän kjolen och lämna in på lack.
Kanske är det värt ett försök?
[youtube]http://youtu.be/S2aC_oseMe4[/youtube]
Om inte länken fungerar (jag kör från en iPad) så sök på AMMO NYC
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
-
dLinkz
- Medlem
Jag kan inte se videon, var de denna du menade?Manor skrev:Det finns ett bra Youtube klipp som beskriver just detta.Perra83 skrev:Ett spackel tänkte jag med på men ja har ingen erfarenhet av det till bilar. Flera lager färg räcker säkert inte och blir nog inte så bra.rosacykel skrev:Tack alla för svar.Perra83 skrev:Testa själv först, blir det för täskligt så skruva dän kjolen och lämna in på lack.
Om inte länken fungerar (jag kör från en iPad) så sök på AMMO NYC.
Senast redigerad av 4 dLinkz, redigerad totalt 14 gång.
V70n 2,5T -04 http://www.garaget.org/Berryda
-
rosacykel
- Ny Medlem
Var detta klipp jag syftade på + någon till, lite för avancerat för mig, han är sjukt grym på rekond den där killen, iaf enligt min mening, vågar mig inte på det röda spacklet, vad det nu än är.Manor skrev:Det finns ett bra Youtube klipp som beskriver just detta.Perra83 skrev:Ett spackel tänkte jag med på men ja har ingen erfarenhet av det till bilar. Flera lager färg räcker säkert inte och blir nog inte så bra.rosacykel skrev:Tack alla för svar.Perra83 skrev:Testa själv först, blir det för täskligt så skruva dän kjolen och lämna in på lack.
Om inte länken fungerar (jag kör från en iPad) så sök på AMMO NYC.
Ska kolla repan bättre och se exakt hur djup den är, kör nog på att fylla mer färg och kolla hur det ser ut, annars omlackering.